Gratis iPhone och Android mobilappar
Registrera dig här
Togetherasone
Togetherasone säger: Var är det livgivande ljuset nu när man slog upp de blå? Mörker, me dont like. Trevlig dag!
Skriv i megafonen

Forum >> Fritid >> Debatt

Öppna profilen till Gosiga Ester

Vita ägg är bättre än bruna ägg.

Den som vill bidra till djurskyddet bör bara köpa vita ägg, inte bruna. Det menar forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala, som anser att utvecklingen mot allt fler bruna hönor och ägg är olycklig.

Orsaken till rådet att hålla sig till de vita äggen är att bruna hönor (som värper bruna ägg) är mer aggressiva än vita hönor (som värper vita ägg).
   De bruna hönorna, som alla är korsningar av rasen Rhode Island red, hackar på varandra, plockar fjädrar och kan till och med ägna sig åt kannibalism. Det är alltså egenskaper som går ganska dåligt ihop med de svenska kraven på burförbud och övergång till lösdrift.
   För att klara problemen har man i många länder näbbtrimmat de bruna kycklingarna, vilket innebär att en del av näbben klipps eller bränns av. I Sverige, Norge och Finland är det förbjudet.

I Europa som helhet är de bruna hönorna betydligt vanligare än de vita.
   Förutom djurskyddsaspekten finns det faktiskt, enligt SLU, också ett kulinariskt skäl att välja vita ägg. Ett smakfel, beroende på en gendefekt, kan förekomma i bruna ägg, men inte i vita. Felet innebär att ett ämne, kallat TMA, kan inlagras i äggulan och ge äggen en dålig lukt som påminner om rutten fisk.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9808/25/telegram/inrikes28.html

Anonym
Det var inte bra! Jag som alltid köper bruna ägg. Tycker det är lättare att se när allt skalet är borta.

Jag kanske får fundera på att ändra dom vanorna Ester...

Det hade jag ingen AAANING OM, som en känd komiker uttryckte det...
Öppna profilen till Gosiga ester
Det var inte bra! Jag som alltid köper bruna ägg. Tycker det är lättare att se när allt skalet är borta.

Jag kanske får fundera på att ändra dom vanorna Ester...

Det hade jag ingen AAANING OM, som en känd komiker uttryckte det...

Du kan färga dom vita äggen, typ med lökskal i kokvattnet, så blir det lättare att skala äggen 
Anonym

Du kan färga dom vita äggen, typ med lökskal i kokvattnet, så blir det lättare att skala äggen 

Jättebra tips! Jag ska testa det!
Öppna profilen till Gosiga ester
Jättebra tips! Jag ska testa det!

Snart är det dags för att måla äggen och pynta hemmet med fjädrar och ris 
Anonym
Det har varit en fördel med brunt skal när man gör ljus kaksmet och lättare ser om man råkat få i en snutt äggskal i skålen. Det får bli chokladsmet nu i stället .....    
Anonym
Det bästa borde ju vara att köpa ekologiska ägg där hönorna får gå ute och sprätta, och inte trängas ihop inomhus på liten yta utan stimulans eller plats att gå undan. Ute få de ju gå och picka och sprätta och leta insekter, och då brukar inte hackande och kannibalism förekomma.
Öppna profilen till AllanE
Tippy,
Det hjälper inte att hönsen går ute.
I början av 1900-talet fanns det "hönsglasögon" att köpa.
De såg ut som glasögon men var ogenomskinliga framåt.
Det hindrade hönorna från att hacka varandra.

Det var väldigt bra att få veta det här om bruna ägg.
Jag skall bara köpa vita i fortsättning.
Ekologiska vita från frigående höns som får vara ute.

Hälsningar

Allan
Anonym
Det ska finnas gröna hönsägg också. Seriöst alltså.
Öppna profilen till Harrihaffi
Vet att bruna ägg är lite hårdare att skala. Märker man när man jobbat på ett ställe som kokar och skalar ca 50000 ägg varje arbets skift.