Enkel säger: Jag kan inte betala kameran kontant, tar ni kort?😄
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

GMR
Skapat 2026-07-27 av GMR, man, 56 år, Uppsala län.
Barnstöld

​"Fallet Elsa" handlar om en nioårig flicka med en allvarlig mag- och tarmsjukdom som tvångsomhändertogs enligt LVU i Örebro sommaren 2025. Omhändertagandet skedde efter en orosanmälan från en läkare på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Läkaren misstänkte att flickan utsattes för så kallad "barnmisshandel genom sjukvårdsåtgärder" (Münchhausen by proxy) av sina föräldrar. Elsa hämtades av polis, placerades i ett jourhem på hemlig ort och isolerades från sina föräldrar i flera månader.

Senare granskningar visade att det i själva verket var vården som hade felbehandlat flickan. Den näringsbrist Elsa led av berodde på att hennes näringsdropp endast täckte 40 procent av hennes energibehov, inte 100 procent som vården tidigare hade påstått. Två domstolar konstaterade att det saknades bevis för läkarens misstankar om barnmisshandel, men de valde ändå att ställa sig bakom socialtjänstens beslut om fortsatt tvångsvård. Efter nästan ett år, under våren 2026, ansåg socialnämnden i Örebro till slut att vårdplanen var uppfylld och Elsa fick komma hem.

​I Lex Sarah-anmälningarna framkom det även allvarliga anklagelser mot socialnämndens förste vice ordförande, Carina Toro Hartman (S). Enligt anmälarna ska hon ha försökt påverka handläggarna i ärendet och under ett möte ha beskrivit Elsas mamma som psykiskt sjuk och grovt våldsutövande.

Hotade S toppen Markus Allard?

Svar på inlägg

SweKiwi
#2. Publicerat 2026-07-29 av SweKiwi
Allard är tyvärr en pajas, som har svårt att bete sig i möblerade rum.

/ Kiwi
GMR
#3. Publicerat 2026-07-30 av GMR
Allard är tyvärr en pajas, som har svårt att bete sig i möblerade rum.

/ Kiwi
Att han blir arg med rätta gör honom inte till en pajas, när politiker ljuger om honom i kommunfullmäktige eller gör dumma beslut så får de äta upp det. Det är dags med tjänstemannaansvar.

Att han läxar upp exempelvis politiker som vill lägga locket på när de gör fel och kommer med påståenden om Elsas mamma som gör det "rätt" att ta barnet är inte heller att vara en pajas.

De behöver höra att de gör fel och människor behöver få veta vad som sker runt om i kommunerna, det är inte isolerat till Örebro.

Mobbarna I kommunen i Örebro brukar också kalla Allard för det ena och de andra när de inte vill svara på hans frågor. Det är ju bra att dessa möten spelas in så att de inte kommer undan med sina lögner.
SweKiwi
#4. Publicerat 2026-07-30 av SweKiwi
Att han blir arg med rätta gör honom inte till en pajas, när politiker ljuger om honom i kommunfullmäktige eller gör dumma beslut så får de äta upp det. Det är dags med tjänstemannaansvar.
Liten rättelse först: Politiker är inte tjänstepersoner. Politiker ställs till svars av väljarna.

Jag har inga problem med att han engagerar sig i frågor, som exempelvis det här med Fallet Elsa. Det jag har problem med är hur han uttrycker och beter sig. Därav att jag skrev att han tyvärr är en pajas.

Allard är en medveten provokatör och en anti-etablissemangspopulist, samtidigt som han sitter i både kommunfullmäktige och regionfullmäktige. Ilskan används som ett sorts bevis för att "han bryr sig på riktigt", och det är väl därför han beter sig som han gör. Han vet att sånt här sprids och får klick. Uppenbarligen ett framgångsrikt koncept.

Men det gör också att han blir svårare att ta på allvar och att stödja.

Här har vi några exempel på hans språkbruk (tidskod först):

• 18:50 – "Nu ska vi spela boll, Sebastian Celin. Nu har du... Nu ville du ner på plan här. Löp linan ut då för fan, din jävla fegis!"
  • 19:00 – "Alla ser ju hur jävla rutten du är! Alltså, du går upp och ljuger..."
  • 19:18 – "Vad då inte det där... Ja, vilket jävla tonläge jag vill! Vad tror du, att jag kommer bli lugnare av att du håller på så där?"
  • 19:26 – "Jag tycker du är en jävla fegis. Du är ett jävla fån. Du är en idiot, rakt igenom!"
  • 19:31 – "Svara på frågan! Du säger att vi vill sänka läkarlönerna, var i budgeten står det? Du ljuger ju! Du ljuger ju!"
  • 19:45 – "Viktor Tullgren börjar skrika också... Ja, men kom igen nu då! Gå upp i talarstolen du också då om det börjar bli tröttsamt. Vad fan håller du på med där borta, jävla idiot?"
  • 20:11 – "...är du sjuk i hela jävla huvudet eller?"
  • 21:02 – "Och du ska svara på var i våran jävla budget det står att vi vill sänka läkarlönerna!"
SweKiwi
#5. Publicerat 2026-07-30 av SweKiwi
Och detta är alltså i samma ärende under ett enda möte..!

Fundera nu på vad du hade ansett om ovanstående språkbruk, om det hade använts av en politiker vars politik och åsikter du inte höll med om.

Både du och Allard kan tycka att det är OK att prata så här, men det fungerar inte i varken ett kommunfullmäktige eller ett regionfullmäktige. Det finns ordningsregler och de finns av en god anledning.

Och är det sånt som "folket" vill ha, så är det kanske dags – som Berolt Brecht sarkastiskt sade en gång i tiden – att avsätta folket och välja ett nytt.

/ Kiwi
GMR
#6. Publicerat 2026-07-30 av GMR
Och detta är alltså i samma ärende under ett enda möte..!

Fundera nu på vad du hade ansett om ovanstående språkbruk, om det hade använts av en politiker vars politik och åsikter du inte höll med om.

Både du och Allard kan tycka att det är OK att prata så här, men det fungerar inte i varken ett kommunfullmäktige eller ett regionfullmäktige. Det finns ordningsregler och de finns av en god anledning.

Och är det sånt som "folket" vill ha, så är det kanske dags – som Berolt Brecht sarkastiskt sade en gång i tiden – att avsätta folket och välja ett nytt.

/ Kiwi
Nu har han inte det språkbruket så ofta, fast jag kan ju förstå att vissa tycker att språkbruk är viktigare än onda handlingar som t.ex fallet med Elsa

"Markus Allard hetsade mot politiker - slutade i våld" behandlar ett kaotiskt möte i regionfullmäktige i Örebro där Örebropartiets Markus Allard riktade hård kritik mot de etablerade partiernas prioriteringar inom vården, såsom att lägga pengar på konst i stället för psykiatri och barnsjukvård

SweKiwi
#7. Publicerat 2026-07-30 av SweKiwi
Nu har han inte det språkbruket så ofta, fast jag kan ju förstå att vissa tycker att språkbruk är viktigare än onda handlingar som t.ex fallet med Elsa
Tror du att han genom sitt uppförande hjälper eller stjälper när det gäller exempelvis Fallet Elsa?

Jag förstår att du gillar Trump, som har gått åt samma håll när det gäller hur man pratar och beter sig. En sorglig utveckling.

/ Kiwi
GMR
#8. Publicerat 2026-07-30 av GMR
Tror du att han genom sitt uppförande hjälper eller stjälper när det gäller exempelvis Fallet Elsa?

Jag förstår att du gillar Trump, som har gått åt samma håll när det gäller hur man pratar och beter sig. En sorglig utveckling.

/ Kiwi
Med tanke på hur Örebro partiet växer så visar det ju att det hjälper, människor är trötta på vanvård, korruption och härskartekniker från politiker osv.
Som sagt, det är ju inte ett isolerat problem för just Örebro. Örebropartiet driver just sådana frågor som är lite mer obekväma vilket gör att de politikerna känner sig väldigt obekväma och tar till lögner och påhopp istället för att bemöta frågorna sakligt.

Nu är ju Allard en sosse så det borde du ju inte ha något emot. Språkbruket som han använder borde du ju inte ha så mycket emot heller eftersom du aldrig kritiserat språkbruket som används i det här forumet av människor som tycker lika som dig mot de som inte delar åsikt i de frågorna.

Du har heller aldrig sett mig använda det språkbruket och jag gör det inte heller utanför det här forumet.
GMR
#9. Publicerat 2026-07-30 av GMR
Debatt om hur styret I Örebro kommun låtit kriminella invandrare dömda för förnedringsrån och olaga hot, jobba kvar i hemtjänsten. Våra äldre har blivit torterade och förnedrade.
SweKiwi
#10. Publicerat 2026-07-30 av SweKiwi
Med tanke på hur Örebro partiet växer så visar det ju att det hjälper, människor är trötta på vanvård, korruption och härskartekniker från politiker osv.
Som sagt, det är ju inte ett isolerat problem för just Örebro. Örebropartiet driver just sådana frågor som är lite mer obekväma vilket gör att de politikerna känner sig väldigt obekväma och tar till lögner och påhopp istället för att bemöta frågorna sakligt.
Problemet med Allards uppträdanden är att han blir en politisk dalit. En som andra ogärna vill röra vid.

Hur mycket Örebropartiet än växer, så lär de nog inte få någon politiskt majoritet på egen hand. Då krävs det att även andra partier och/eller enskilda politiker är med honom.

Jag har själv upplevt hur representanter för småpartier i mitt lokala kommunfullmäktige har fått nobben till det mesta. Inte för att deras idéer var dåliga, inte för att de andra inte höll med – utan för att representanterna som förde fram dem inte kunde uppföra sig. De respekterade inte talartiderna, de pratade ständigt om Nato i en fråga som handlade om cykelställ, de svor, de begärde replik på allt (även när de egentligen inte var tilltalade), de buade från bänken... Blir det för många saker eller för mycket, så förlorar personen respekt. Och finns det ingen respekt, finns det inget intresse av att samarbeta eller ens lyssna. Och då kan man ha hur rätt som helst, men får ändå inte igenom sin politik.

Man vill inte förknippas med personen. Kanske vill man inte heller uppmuntra vederbörande genom att faktiskt ge honom rätt i något, för då blir det månne ännu värre?

Man blir sin egen självuppfyllande profetia. Och det förlorar sakfrågorna på.

För övrigt är Centerpartiet det mest "vänster" jag någonsin har röstat i ett val, och det var en gång för väldigt länge sedan.

/ Kiwi
Enkel säger: Jag kan inte betala kameran kontant, tar ni kort?😄
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristenDate Magasinet – Tro och hopp, kärlek, historier
annonsKristna Dejtingpodden