Enkel säger: Jag kan inte betala kameran kontant, tar ni kort?😄
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Gideon I
Skapat 2026-07-24 av Gideon I, man, 69 år, Örebro län.
Intressant och lärorik dialog om "kristen sionism och antisionism" mellan Gustav Kasselstrand och Josef Barkenbom

Svar på inlägg

Roffe
#1. Publicerat 2026-07-24 av Roffe

Politisk rörelse som strävar efter att åstadkomma judarnas återvändande till Israel Redigera Wikidata

Sionism, eller zionism, (hebreiska: צִיּוֹנוּת/Tsiyyonut [t͡sijo̞ˈnut]) är en nationalistisk rörelse som uppstod i Europa under sent 1800-tal med syftet att etablera ett judiskt hemland genom bosättning av området Palestina, då en del av det Osmanska riket, [1][2] vilket motsvarar den inom judendomen centrala platsen Eretz Yisrael.[3][4] Namnet på rörelsen kommer av bergfästet Sion utanför Jerusalem.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sionism

GMR
#2. Publicerat 2026-07-26 av GMR
Intressant hur folkmord missbrukas och misstolkas. Hamas är ingen folkgrupp. De vill däremot att inga judar ska finnas, även om det sägs att de nyligt skrivit om stadgarna och inte vill döda alla judar.

Sionismen kan också vara missvisande förstås, de flesta tolkar det visserligen bara som att judar har rätt till en egen stat vilket jag knappast tror att hamas vill att de ska ha.

Har Israel rätt till en egen stat eller ska den försvinna och att det bildas en ny stat som de kallas Palestina eller något annat?
Enkel säger: Jag kan inte betala kameran kontant, tar ni kort?😄
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristenDate Magasinet – Tro och hopp, kärlek, historier
annonsKristna Dejtingpodden