Enkel säger: Jag kan inte betala kameran kontant, tar ni kort?😄
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Vingen
Skapat 2026-07-20 av Vingen, kvinna, 75 år, Dalarnas län.
Templet.
Varför måste ett tredje tempel byggas i Jerusalem!
Mycket tacksam för svar.

Svar på inlägg

Roffe
#1. Publicerat 2026-07-20 av Roffe

Hesekiels syn om templet, såsom det beskrivs i

Hesekiels bok, kapitel 40-47
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jerusalems_tredje_tempel

Roffe
#2. Publicerat 2026-07-20 av Roffe

Det tredje templet har djup religiös betydelse för människor av olika trosuppfattningar eftersom dess betydelse sträcker sig bortom judisk tradition.

För oss är templet Guds härlighets boning, som det profeteras i Hesekiel : ”Min boning skall vara hos dem, jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk” (Hesekiel 37:27).

För kristna är templet kopplat till viktiga eskatologiska händelser, inklusive Kristi andra ankomst och uppfyllandet av profetior om den yttersta tiden.

Dessutom föreställs templet som ett "bönehus för alla folk" (Jesaja 56:7), vilket symboliserar enhet, fred och andlig förnyelse.

Detta löfte genljuder alla religiösa traditioner och gör det tredje templet till en ledstjärna för hopp och försoning för mänskligheten.

https://www.temple-coins.com/blogs/news/what-happens-when-the-third-temple-is-
Vingen
#3. Publicerat 2026-07-20 av Vingen

Det tredje templet har djup religiös betydelse för människor av olika trosuppfattningar eftersom dess betydelse sträcker sig bortom judisk tradition.

För oss är templet Guds härlighets boning, som det profeteras i Hesekiel : ”Min boning skall vara hos dem, jag skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk” (Hesekiel 37:27).

För kristna är templet kopplat till viktiga eskatologiska händelser, inklusive Kristi andra ankomst och uppfyllandet av profetior om den yttersta tiden.

Dessutom föreställs templet som ett "bönehus för alla folk" (Jesaja 56:7), vilket symboliserar enhet, fred och andlig förnyelse.

Detta löfte genljuder alla religiösa traditioner och gör det tredje templet till en ledstjärna för hopp och försoning för mänskligheten.

https://www.temple-coins.com/blogs/news/what-happens-when-the-third-temple-is-
Hur ska vi då uppfatta Jesu ord: Riv ner detta tempel och jag ska bygga upp det på tre dagar.
Det var hans kropp han talade om. Och hans kropp är vårt tempel.

Sa Jesus något om ett tredje fysiskt tempel?
LarsA
#4. Publicerat 2026-07-20 av LarsA

Johannes uppenbarelse och Daniels bok beskriver eskatologiska händelser i Templet.
Konsekvensen blir att dessa skenden inte kan inträffa utan att ett fysikt tempel existerar.

Roffe
#5. Publicerat 2026-07-21 av Roffe
Hur ska vi då uppfatta Jesu ord: Riv ner detta tempel och jag ska bygga upp det på tre dagar.
Det var hans kropp han talade om. Och hans kropp är vårt tempel.

Sa Jesus något om ett tredje fysiskt tempel?

1 När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi ska samlas hos honom ber vi er, bröder, 2 att inte plötsligt tappa fattningen. Låt er inte skrämmas av någon ande eller av något ord eller brev som påstås komma från oss och som säger att Herrens dag är här.

3 Låt ingen bedra er på något sätt. Först måste avfallet komma och laglöshetens människa✱

laglöshetens människa Antikrist (jfr 1 Joh 2:18, 22).

träda fram, fördärvets son, 4 motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud. 5 Minns ni inte att jag sade er detta medan jag ännu var hos er? 6 Och ni vet vad det är som nu håller honom tillbaka så att han kan träda fram först när hans tid kommer. 7 Laglöshetens hemlighet är ju redan verksam. Nu måste bara han som håller tillbaka röjas ur vägen. 2Thess.2:

Vingen
#6. Publicerat 2026-07-21 av Vingen

1 När det gäller vår Herre Jesu Kristi ankomst och hur vi ska samlas hos honom ber vi er, bröder, 2 att inte plötsligt tappa fattningen. Låt er inte skrämmas av någon ande eller av något ord eller brev som påstås komma från oss och som säger att Herrens dag är här.

3 Låt ingen bedra er på något sätt. Först måste avfallet komma och laglöshetens människa✱

laglöshetens människa Antikrist (jfr 1 Joh 2:18, 22).

träda fram, fördärvets son, 4 motståndaren som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt så att han sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud. 5 Minns ni inte att jag sade er detta medan jag ännu var hos er? 6 Och ni vet vad det är som nu håller honom tillbaka så att han kan träda fram först när hans tid kommer. 7 Laglöshetens hemlighet är ju redan verksam. Nu måste bara han som håller tillbaka röjas ur vägen. 2Thess.2:

Hur vet man att detta tempel är fysiskt? Blir det inte en tolkning som utesluter det andliga?
Ponera att det är tempel vi enligt Jesus har idag; Kristi kropp, och att vi, troende Kristna lever i templet; Kristi kropp..församlingen.
Samt att laglöshetens ande flyttar in i troende så Guds ande lämnar templet; Kristi kropp

Avfallet börjar i församlingen ; Kristi kropp. Antikrist och avgudar får fritt fram

?
Ragnar
#7. Publicerat 2026-07-22 av Ragnar
Varför måste ett tredje tempel byggas i Jerusalem!
Mycket tacksam för svar.
Det blir inget tempel. Den profetian är överspelad sedan tusentals år. Alla profetior är förknippade med villkor. Uppfylls inte dessa, uteblir löftena.

Förutsatt att Hesekiel lyder Guds befallning, innebär det att Israels hus år 572 f.Kr. får information om templet, med syftet att de ska skämmas för sina synder. Det är förutsättningen för att de ska få mäta byggnadsverket. Det finns emellertid ingen garanti för att de kommer att skämmas. Men gör de det ska profeten upplysa dem om templet och dess plan, inför deras ögon, så att de ger akt på hela dess form och alla lagar, och följer dem. Det innebär att de ledare för Israels hus som var i samtidig fångenskap med Hesekiel får befallningar om att följa lagarna om templet.

Återvandringen kommer dock inte att påbörjas förrän år 538 f.Kr. (då Kyros den stores dekret utfärdades), vilket är 34 år senare. Om vi däremot utgår från när det andra templet faktiskt stod färdigt (år 516 f.Kr.), rör det sig om 56 år. Då Hesekiel själv är omkring 51 år gammal, och de som lyssnar till honom säkerligen är minst lika gamla, innebär det att varken han själv eller de som lyssnar tillhör dem som faktiskt återvandrar. Det var alltså upp till dem som lyssnade på detta att föra informationen vidare till nästkommande generationer, eftersom det var en ny generation som fick bygga.

Ragnar
#8. Publicerat 2026-07-22 av Ragnar

Men som vi vet blir templet aldrig byggt enligt dessa ritningar. Det kan förklaras utifrån följande punkter:

Att profeten aldrig muntligen informerade Israels hus om templet:
Detta är osannolikt inom den bibliska ramen. Gud befaller uttryckligen Hesekiel att visa och skriva ner ritningen inför deras ögon (Hes 43:11). Eftersom vi har boken bevarad i dag, tyder allt på att Hesekiel troget förmedlade och dokumenterade visionen.

Att Israels hus inte skämdes för sina synder:
Detta är den klassiska teologiska förklaringen. Återvandringen under Ezra och Serubbabel var egentligen tänkt att bli en mirakulös, evig upprättelse där Hesekiels storslagna tempel skulle byggas. Men eftersom folkets omvändelse under tiden i Babylon var ofullständig och bristfällig, återvände de istället under begränsade politiska villkor från perserna och fick bygga ett enklare tempel. Även i de postexilika bibelböckerna (Haggai, Sakarja, Ezra, Nehemja) framgår det att folkets andliga tillstånd var problematiskt, då de prioriterade sina egna ombonade hus framför Guds hus.

Ragnar
#9. Publicerat 2026-07-22 av Ragnar

Att ledarna inte informerade kommande generationer / Att kommande generationer inte hörsammade instruktionerna:
Det är inte säkert att de kommande generationerna helt enkelt "glömde bort" ritningarna. Det kan mycket väl ha varit så att när de väl återvände till ett raserat Jerusalem, saknade de både de ekonomiska resurserna och den politiska friheten som krävdes för att bygga ett monument i Hesekiels skala. De tvingades kompromissa och bygga enligt de mer blygsamma instruktioner som profeterna Haggai och Sakarja gav för den specifika historiska situationen. De insåg förmodligen själva att villkoren för Hesekiels storslagna tempel – en fullständig andlig förvandling av hela folket – inte var uppfyllda.

Roffe
#10. Publicerat 2026-07-22 av Roffe

Laglösheten och den laglöse verkar i församlingen

Vid ett mera ingående studium av 2 Tess 2 är det viktigt att undersöka vad aposteln avser med ”Guds tempel” i detta sammanhang. Det blir då nödvändigt att undersöka apostelns språkbruk. Vilken innebörd har termen ”Guds tempel” hos honom?

Inledningsvis kan sägas att aposteln använder två ord för tempel: hierón och naós. Det förra ordet använder han endast i 1 Kor 9:13, där han talar om dem som ”äter av det som kommer från templet”. Han syftar då på templet i Jerusalem, byggnaden med dess offeraltare.

Vid fem tillfällen brukar aposteln det senare ordet för ”tempel” (naós): 1 Kor 3:16f, 6:19, 2 Kor 6:16, Ef 2:19–22 och 2 Tess 2:4. I de fyra första fallen refererar ordet inte alls till något yttre tempel. Det brukas i överförd mening om de kristna, som benämns ”den levande Gudens tempel” (2 Kor 6:16). ”Vet ni inte”, frågar aposteln, ”att er kropp är ett tempel för den helige Ande som bor i er och som ni har fått av Gud? Ni tillhör inte er själva” (1 Kor 6:19).

I Ef 2:13ff förkunnar aposteln hur Gud genom Jesu Kristi gärning har brutit ner skiljemuren mellan jude och hedning och försonat de båda med Gud i en enda kropp genom korset, där han dödade fiendskapen. Så träder den nytestamentliga församlingen fram som ett Guds husfolk, där ”hela byggnaden fogas samman i honom och växer upp till ett heligt tempel i Herren, och i honom blir också ni sammanbyggda till en boning åt Gud genom Anden” (v 21f).

I ovan anförda fyra fall har Paulus använt ordet naós (»tempel») i överförd mening. Han avser därmed inte Jerusalems tempel eller något annat yttre tempel över huvud. Ordet syftar på de heliga och troende. De är Guds tempel. Mot denna bakgrund går vi till ”Guds naós” i 2 Tess 2:4. Ordet har samma innebörd som i ovan angivna fall. När aposteln här talar om ”laglöshetens människa”, ”motståndaren” (Antikrist), som ”sätter sig i Guds tempel och säger sig vara Gud”, då är det bara naturligt att låta ordet ”tempel” (naós) behålla den innebörd det eljest har hos aposteln. Det brukas också i detta fall om den kristna församlingen. Och när aposteln använder detta språkbruk är han medveten om att bli förstådd av läsarna i Tessalonike. Vad han här skriver i sitt brev har han ju meddelat tidigare i sin muntliga undervisning (2 Tess 2:5, 15). Därför kan han fråga: ”Eller vet ni inte?” Jo, adressaterna visste vad han menade.

https://www.biblicum.se/tidskriften/ett-urval-av-artiklar/lagloshetens-hemlighet-och-lagloshetens-manniska/

Enkel säger: Jag kan inte betala kameran kontant, tar ni kort?😄
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristenDate Magasinet – Tro och hopp, kärlek, historier
annonsKristna Dejtingpodden