Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2026-06-30 av Anonym.
Kristen med huvudbonad
Finns det i Sverige eller bara utanför?

Svar på inlägg

Jesper
#1. Publicerat 2026-07-02 av Jesper
Jag har keps... Skämt åsido har jag på Sveriges gator sett både nunnor samt kvinnor med huvudsjal som ej såg muslimsk ut och jag därmed antog var antingen ett kristet uttryck, annan kultur eller bara mode/personligt.

Utan att ha talat med någon av personerna är väl chansen ändå rätt hög att några av dom var kristna.
Anonym
#3. Publicerat 2026-07-03 av Anonym
"huvudbonad"....
precinsera mera

nunnor e ju katt olik er o inte kristna...lr...?
o flertalet kristna
(dvs icke tillhörande annan religion)
har ju precis som ngn skrev..sjal o mössa mm

vad innebär de o vara "kristen"?

det står om bön o täcks huvudet i nt

enda kvinnan jag sett be officiellt m huvudet /håret täckt e direkt princip 2a hustru

vad menar trådskaparen eg?
Roffe
#4. Publicerat 2026-07-03 av Roffe

5 Men om en kvinna ber eller profeterar utan något på huvudet,

utan något på huvudet Under antiken täckte gifta kvinnor, särskilt judinnor, normalt sitt hår med en slöja utanför hemmet. Inom vissa mysteriekulter förbjöd man dock huvudbonad under ritualerna, och det kan ha påverkat Korintförsamlingens kvinnor.

så vanärar hon sitt huvud. Det är samma sak som att ha håret avrakat. 6 För om en kvinna inte har något på huvudet kan hon lika gärna klippa av sig håret. Men om det är en skam för en kvinna att klippa eller raka av sig håret, så bör hon ha något på huvudet. 1Kor.11:
Jesper
#5. Publicerat 2026-07-03 av Jesper
Roffe: Vad är ditt syfte här med detta? Att förklara att vissa eller du själv anser att kristna kvinnor bör täcka håret? OK isåfall men det är ju inte vad trådskaparen iaf frågar om, även om du förstås är fri att ta tråden i den riktningen om du så önskar...
Jesper
#6. Publicerat 2026-07-03 av Jesper
Mimmi1: Det känns för mig iaf rätt uppenbart att frågan ställdes angående om personer som själva identifierar sig som kristna i Sverige, (då antagligen kvinnor tänker jag men inte säkert,) bär huvudplagg som ett uttryck kopplat till sin kristna tro.
annonsKristenDate Magasinet – Tro och hopp, kärlek, historier
annonsKristna Dejtingpodden