Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2026-06-30 av Anonym.
Ovaccinerade kristna
Hittar man ovaccinerade kristna här?

Svar på inlägg

Jesper
#1. Publicerat 2026-06-30 av Jesper
Jadå. Finns fullt av sådana. Tyvärr är jag själv vaccinerad så just mig får du hoppa över.
Henrik1977
#2. Publicerat 2026-07-01 av Henrik1977
Menar du någon som inte är vaccinerad mot någonting?
Huldah
#3. Publicerat 2026-07-01 av Huldah
T ex jag. Fick dock covid i början av.2020 o sen troligen postcovid..
SweKiwi
#4. Publicerat 2026-07-02 av SweKiwi
Menar du någon som inte är vaccinerad mot någonting?
Hej, Henrik. Du kanske är ny här och/eller inte har märkt det, men det finns ett antal personer här på forumet som är vaccinationsmotståndare.

Beroende på hur långt ner i "kaninhålet" de har kommit, så kallar de covidpandemin för "plandemin", anser att läkare egentligen är ute för att skada i stället för att bota och är inte sällan anhängare av Trump och står på Rysslands sida i kriget mot Ukraina.

/ Kiwi
GMR
#5. Publicerat 2026-07-03 av GMR
Hej, Henrik. Du kanske är ny här och/eller inte har märkt det, men det finns ett antal personer här på forumet som är vaccinationsmotståndare.

Beroende på hur långt ner i "kaninhålet" de har kommit, så kallar de covidpandemin för "plandemin", anser att läkare egentligen är ute för att skada i stället för att bota och är inte sällan anhängare av Trump och står på Rysslands sida i kriget mot Ukraina.

/ Kiwi
Nämn en person på det här forumet som tror att läkare egentligen är ute för att skada istället för att bota... blir väldigt förvånad om det skulle vara så.
Jesper
#6. Publicerat 2026-07-03 av Jesper
GMR: Nu har jag tagit många vaccin själv i mitt liv, men det behöver väl inte vara så dramatiskt och svartvitt som du skriver här heller: man kanske bara själv tycker sig veta, ana, tro, ha en känsla eller bara diffus oro kring att vissa vaccin helt enkelt inte är helt eller enbart nyttiga, utan att tro att läkare måste vara onda för den delen? Finns säkert en och annan som tror att läkare är ganska onda också.
SweKiwi
#7. Publicerat 2026-07-03 av SweKiwi
Nämn en person på det här forumet som tror att läkare egentligen är ute för att skada istället för att bota... blir väldigt förvånad om det skulle vara så.
Skulle du även bli förvånad om det finns personer här som tror att jorden är platt? Eller som tror att vi inte har varit på månen?

Tyvärr är en av flera brister med det här forumet att det inte finns någon sökfunktion. Jag ska se om jag hittar gamla skärmdumpar som jag gjort.

Men resonemanget brukar gå så här: "Big Pharma" styr eller sponsrar läkarutbildningarna. Läkarna lär sig inte vad som egentligen botar, utan går bara på symptomen. Sjukvården (och bolagen) tjänar ingenting på att folk blir friska, så därför finns det ett intresse för att hålla kvar folk i sjukdom. Sjukvården förbjuder eller undanhåller effektiva behandlingar. Läkare orsakar därför, medvetet eller omedvetet, skada. De "få läkare" som "ser sanningen" eller "är hederliga" censureras och/eller blir av med läkarlegitimationen.

Inte sällan används personliga anekdoter som "bevis" för att sjukvården och läkare inte går att lita på. Faktiskt är det en här i denna korta diskussionstråd som har gjort just detta.

/ Kiwi
GMR
#8. Publicerat 2026-07-03 av GMR
GMR: Nu har jag tagit många vaccin själv i mitt liv, men det behöver väl inte vara så dramatiskt och svartvitt som du skriver här heller: man kanske bara själv tycker sig veta, ana, tro, ha en känsla eller bara diffus oro kring att vissa vaccin helt enkelt inte är helt eller enbart nyttiga, utan att tro att läkare måste vara onda för den delen? Finns säkert en och annan som tror att läkare är ganska onda också.
På vilket sätt beskriver jag något som svartvitt här när jag vill att Kiwi nämner någon I forumet som tror att läkare är ute efter att skada i stället för att bota vilket han påstår...?

Jag är själv vaccinerad vilket du är så om kvinnan som tidigare skrev här så är jag också ute ur bilden om hon nu menade helt ocaccinnerade människor. Nu söker jag inte efter någon eftersom jag redan har ett förhållande.

Om vi leker med tanken på att hon är helt ovaccinerad och söker någon som är helt ovaccinerad, vad är fel med det?

Jag menar inte att du personligen är emot just det, mer som en retorisk fråga...
Jesper
#9. Publicerat 2026-07-03 av Jesper
"Nämn en person på det här forumet som tror att läkare egentligen är ute för att skada istället för att bota..."

"Egentligen är ute för att skada istället för bota" kändes svartvitt för mig. Det var väl egentligen inte heller menat som någon kritik emot dig GMR...

Ingenting är enligt mig fel eller ett problem alls om någon söker en ovaccinerad partner.
GMR
#10. Publicerat 2026-07-04 av GMR

Dr. Michael Nehls, som är läkare och molekylärgenetiker med en gedigen bakgrund inom medicinsk grundforskning, visar i sitt arbete hur just covid-19-pandemin och de efterföljande globala kriserna har haft en direkt och mätbar fysisk inverkan på människans medvetande. Genom att koppla samman immunologi och neurovetenskap klargör han hur den ständiga rädslan och oron under pandemin försatte befolkningen i ett permanent tillstånd av biologisk stress. Denna långvariga stress är en högst påtaglig biologisk process där förhöjda stresshormoner direkt hämmar nybildningen av hjärnceller i hippocampus, vilket är det centrala område i hjärnan som styr vårt minne, vår inlärning och vår kognitiva flexibilitet.

​När denna viktiga del av hjärnan blockeras och bryts ner i spåren av covid-eran leder det till en direkt nedsättning av människors förmåga till kritiskt tänkande och självständiga analyser. Denna mentala utmattning förstärks kraftigt av den uteblivna sömnen och långvariga sömnbristen under dessa år, vilket på ett fundamentalt plan blockerar vårt beslutsfattande och raderar ut det logiska tänkandet. Sömnbristen samverkar i sin tur med den sociala isoleringen under pandemins nedstängningar, vilket sänker den kognitiva prestationen, samt en massiv och daglig kriskommunikation kring covid från media som hållit rädslan aktiv. När man dessutom lägger till fysiska faktorer som den specifika hjärndimma, så kallad brainfog, som har kopplats till själva covid-19-infektionen, sänks den kognitiva kapaciteten ytterligare. Resultatet av denna totala utmattning blir att den mentala flexibiliteten försvinner, vilket gör att människor slutar ifrågasätta och i stället söker enkla, trygga svar genom att blint underkasta sig auktoriteter och experter.

​Detta är dock inte ett oåterkalleligt tillstånd utan en fysisk förändring i hjärnan som går att vända och läka. Eftersom grundproblemet under och efter covid är rent biologiskt ligger lösningen också i konkreta, fysiska åtgärder för att skydda och återuppbygga hippocampus. Genom att aktivt motverka den kroniska stressen, återta en djup och läkande nattsömn för att ge hjärnan dess nödvändiga återhämtning, bryta den isolering som pandemin skapade och ge hjärnan det specifika näringsmässiga stöd den behöver för att bilda nya celler, kan man återställa sin kognitiva förmåga. På så sätt bygger man upp en stark mental motståndskraft som gör att man kan återta sin fulla tankefrihet och behålla sin personliga autonomi oavsett hur omvärlden ser ut.

annonsKristenDate Magasinet – Tro och hopp, kärlek, historier
annonsKristna Dejtingpodden