Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2026-06-23 av Anonym.
Tror du på gud???
Ibland ställer vissa frågan om jag tror på Gud. Brukar då svara nej det gör jag inte. Då kommer nästa fråga, varför bär du ett kors då? Vilket jag brukar svara med, jag behöver inte tro på något jag VET finns!🙏❤️
Ja men har du sett gud? Kan jag då få till svars.
Och ja jag har sett honom. Inte som en person så, men har sett hans handlingar och hans hjälp från sånt oväntat håll när man som minst har trott det.
Och visst brukar det komma en hel del andra konstiga frågor och motkrav att jag på något sätt ska behöva bevisa för dessa personer att gud finns.

Tex, jag VET ju att luften finns fast jag inte kan se den eller ta på den på så sätt. Men jag känner den, alltså finns den. Min kärlek till mina två tjejer och mina hundar går ju inte heller direkt att visa rent fysiskt, och går inte heller att ta på. Men den finns där lika starkt för det. Kärleken syns inte, och går inte heller att ta på. Men den känner ju mina tjejer och hundar av, samt jag själv. Alltså finns den oxå. Finns ju egentligen hur många andra liknelser som helst att rabbla upp. Men ingen skulle ju komma fram till mig och ifrågasätta min kärlek till dom jag älskar. Eller ifrågasätta sin egen kärlek till dom som dom själv älskar och bryr sig om. Men just när det handlar om Gud, eller religion som helhet så ska det ständigt bli ifrågasatt.
Jag har som sagt upplevt saker när nöden verkligen stått mitt framför mig som jag inte kan förklara på bättre sätt än att gud FINNS❤️🙏❤️
Kan skriva mer om det om det är någon som är intresserad.

Annars så vill jag nog mest veta hur ni andra tänker och reagerar när ni får frågan om ni tror på Gud?

Svar på inlägg

Deradhan
#1. Publicerat 2026-06-26 av Deradhan
Jag brukar säga att jag försöker tro på Gud, men jag vet inte hur bra det går... Jag är inte en så'n som går och hävdar att jag är 100% säker på det ena än det andra, jag är alltid öppen för att jag uppfattat någonting fel. Omvärderar hela tiden mina uppfattningar och övertygelser. Min tro bygger mer på logik än känslor och upplevelser, och rent logiskt är det svårt att bevisa Gud. Det faktum att det inte går att förklara någonting med något annat än Gud är för mig inte ett bevis på att det jag inte förstår är Gud. Jag är helt övertygad om att det finns någonting vi kan kalla andlighet, men jag är inte helt förstådd i hur den andligheten fungerar.

Det går att ha lite olika inställning och man kan ju diskutera vilken som är den bästa. Att veta att Gud finns borde ju leda till att man lever mer i tro, medan mitt liv är fullt av tvivel och tveksamhet. Å andra sidan är min inställning mindre benägen att fastna i insnöat fanatiskt sektbeteende, om man nu behöver vara rädd för sån't. Jag väljer mitt alternativ, därför att så'n är jag.
AllanE
#2. Publicerat 2026-06-27 av AllanE
Jag var väldigt intresserad av naturvetenskap och slukade populärvetenskapliga böcker så fort jag kunde läsa.
Var 11 när jag byggde minförsta stjärnkikare och ungefär då började jag även göra kemiska experiment.
Vid 13 år hade jag blivit ateist - eller om man så vill agnostiker med stark slagsida åt ateism.
Då hörde jag ett radioföredrag av Knut Lundmark, astronomiprofessor i Lund.
Där påpekade han märkvärdiga paralleller mellan Bibelns skapelseberättelse och det som bland annat han själv hade upptäckt om universums struktur, big bang och universums utveckling.
Den kunskapen var inte känd när Bibeln skrevs, men ändå finns den där.
Jag kollade och såg att det är så.
Men då måste ju Gud finnas.

Sedan när jag var 17 år undrade jag om Gud ville att jag skulle bli präst.
Men kom inte till någon slutsats.
En kväll satt jag ensam i Göteborgs domkyrka och funderade och bad.
Man låste inte kyrkorna på den tiden, och det var helt mörkt utom spotlighten på altaret.
Kom inte till någon slutsats.
Till slut fragade jag högt rakt ut i luften: "Ska jag bli präst?"
Inom en sekund omslöts jag av värme och kärlek och en röst sa':
"Nej, du skall lära dig fysik och kemi, så skall du få se hur du kan visa att JAG ÄR!"
Så det har jag haft som ett projekt vid sidan av min övriga forskning.
Resultatet har blivit ett tal föredrag och artiklar plus tre böcker.
Dessutom lever jag trots att jag har varit med om tio händelser som borde vara omöjliga att överleva.
Så på trådens fråga är mitt svar:
"JA, jag tror på (=litar på) Gud."

Anonym
#3. Publicerat 2026-07-02 av Anonym
Jag brukar säga att jag försöker tro på Gud, men jag vet inte hur bra det går... Jag är inte en så'n som går och hävdar att jag är 100% säker på det ena än det andra, jag är alltid öppen för att jag uppfattat någonting fel. Omvärderar hela tiden mina uppfattningar och övertygelser. Min tro bygger mer på logik än känslor och upplevelser, och rent logiskt är det svårt att bevisa Gud. Det faktum att det inte går att förklara någonting med något annat än Gud är för mig inte ett bevis på att det jag inte förstår är Gud. Jag är helt övertygad om att det finns någonting vi kan kalla andlighet, men jag är inte helt förstådd i hur den andligheten fungerar.

Det går att ha lite olika inställning och man kan ju diskutera vilken som är den bästa. Att veta att Gud finns borde ju leda till att man lever mer i tro, medan mitt liv är fullt av tvivel och tveksamhet. Å andra sidan är min inställning mindre benägen att fastna i insnöat fanatiskt sektbeteende, om man nu behöver vara rädd för sån't. Jag väljer mitt alternativ, därför att så'n är jag.
Förstår vad du menar😊 Tycker mig själv vara en logisk man och med logiskt tänkande. Både när det gäller jobbet, men även livet i helhet. Men när vissa saker händer utan någon som helst logisk lösning eller anledning. Ja då vet jag inte hur jag ska förklara det som hänt mig på annat sätt än någon inblandning av någon annan högre makt. Den som jag väljer kalla Gud. Sen finns det ju saker som vi förr i tiden tyckte var konstigt, vilket vi idag tycker är ganska självklart. Både sånt som många tyckte var bevis för något annat än vad vi då trodde. Men som idag är bevisat är något helt normalt. Menar samtidigt att i framtiden kan vi bevisa något andligt eller tom gudomligt. Så visst det är väl kanske ett tve eggat svärd.
Jag hoppas du förstår hur jag tänker😊

Men är samtidigt inne lite på samma spår som dig. Att jag tvivlar på om Gud verkligen finns. Men när dom tvivlen blivit som starkast och jag tvivlar som mest. Så har dom tvivlen blivit som starkast motbevisad.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristenDate Magasinet – Tro och hopp, kärlek, historier
annonsKristna Dejtingpodden