Jag arbetar för närvarande med ett initiativ för att arrangera offentliga teologiska debatter kring Kristi gudomlighet och preexistens. Målsättningen är att skapa seriösa, välorganiserade och intellektuellt öppna arrangemang där företrädare för treenighetsläran och biblisk unitarism kan mötas i offentlig dialog kring centrala kristologiska frågor.
Arbetet har redan kommit så långt att kontakt har etablerats med väletablerade trinitariska profiler som principiellt har visat intresse för att medverka som proponenter i framtida debatter.
Debatterna är tänkta att hållas offentligt inför livepublik och över tid arrangeras både i kyrkor och i akademiska sammanhang. Eventen kommer att filmas och läggas ut på bl a Youtube.
Syftet med debatterna är inte att kora en vinnare eller att debattörerna ska övertyga varandra. Ambitionen är istället att så sanningsenligt, tydligt och rättfärdigt som möjligt låta de båda perspektiven presenteras, granskas och kontrasteras mot varandra, så att åhörare själva kan bedöma argumenten och dra sina egna slutsatser.
Som en nödvändig del av detta arbete och en som trovärdighetsfråga pågår även bildandet av en förening vars syfte är att främja biblisk unitarisk tro genom undervisning, seminarier, samtal och debatter. Föreningen är tänkt att utgöra den organisatoriska plattformen för denna verksamhet.
Jag söker därför kontakt med andra bibliska unitarister i Sverige som kan vara intresserade av att engagera sig i arbetet, bidra till verksamheten, delta i arrangemang och bli medlemmar i föreningen. Det ger en helt annan tyngd åt arbetet och en tydlig kontext gentemot proponenter och medarrangörer.
Min förfrågan gäller därför om du känner till någon i Sverige som potentiellt du skulle vara intresserade av att komma i kontakt med mig.