Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

sailias2
Skapat 2026-06-05 av sailias2, man, 62 år, Västra Götalands län.
Varför skrev inte Jesus ner Evangeliet i textform själv?
Vad tänker ni?

Svar på inlägg

Norsk
#1. Publicerat 2026-06-07 av Norsk
I en rettsak kreves det to vitner, vil tro det er for at flere personer skal vitne om Jesu gjerninger - at det samstemmer.
LarsA
#2. Publicerat 2026-06-07 av LarsA
Det var fantastiskt kostsamt att producera en skrift rulle.

#1 Produktion av Pergament från djurhudar, lång och arbetsintensiv produktion till färdigt pergament.
# 2 Enligt uppgift tog det ca. ett år för en skriftlärd att att göra en kopia av den hebreiska biblen. ( GT )
Det är inte ett relistiskt scenario att Jesus skulle haft ekonomi för att skapa en textrulle, eller serieproduktion av textrullar.
sailias2
#3. Publicerat 2026-06-07 av sailias2
Tack för svaren!
Och, ja, jag tror det kan finnas flera anledningar.
Ragnar
#4. Publicerat 2026-06-11 av Ragnar
Vad tänker ni?
Med "Evangeliet" menar du berättelsen om Jesus Kristus - inte själva det evangelium han predikade?
Huldah
#5. Publicerat 2026-06-16 av Huldah
Vad tänker ni?
Han gjorde underverk. Hans verk gick till historien!
sailias2
#6. Publicerat 2026-06-17 av sailias2
Här kommer en del av mina tankar.

Det är en del text, så det kommer säkert finnas fel. (och jag har inte använt AI) Så, hav förbarmande! :)

Har du fler tankar, så dela dem gärna.
sailias2
#7. Publicerat 2026-06-17 av sailias2
> Det var inte Jesu uppgift

Det här argumentet kan tyckas för enkelt, eller, tyckas förenkla det hela.
Men det kan vara ett underbart enkelt och bra svar. För, Jesus gjorde det han såg Fadern göra, och det uppdrag som han hade fått.

Joh 5:19 Jesus svarade dem: "Jag säger er sanningen: Sonen kan inte göra något av sig själv, utan bara det han ser Fadern göra. Vad Fadern gör, det gör också Sonen.

Och vi vet att Jesus löd Fadern i allt. Guds rena lamm lyder hela vägen, och efter Faderns vilja ger sitt liv till lösen för många. Så, hade Fadern velat att Sonen själv skulle skriva ner Evangeliet i textform så hade han gjort det. Naturligtvis. Och hade Fadern velat att Jesus skulle skriva en självbiografi så hade han gjort det.

Så det kunde kanske räcka som svar/anledning. Men man kan ju som vanligt fortsätta att fundera på varför. Ni vet den av barn klassiska upprepade frågan "varför det då?" efter varje svar som någon ger.. :) Till slut, efter faktiskt relativt få upprepade frågor, blir man ställd och kan inte svara annat än "så är det bara". Och vi som tror på JHWH, kan associera till "Jag Är." (utan början och utan slut, utan yttre orsak)

Men eftersom jag haft frågan under en tid och noterat olika tankarna så delar jag dem också i det följande:
sailias2
#8. Publicerat 2026-06-17 av sailias2
Ingen ny text 1(2)

"De har Mose och profeterna."

Luk 16:29-31 (SFB15, Och jag citerar också i det följande från SFB15)

Men Abraham sade: De har Mose och profeterna. De ska lyssna till dem.

Nej, fader Abraham, svarade han, men om någon kommer till dem från de döda omvänder de sig.

Abraham sade till honom: Lyssnar de inte till Mose och profeterna, så låter de sig inte övertygas ens om någon uppstår från de döda."

> Skriften, som fanns (och finns), var nog.
sailias2
#9. Publicerat 2026-06-17 av sailias2
Ingen ny text 2(2)

Jesus kom för Israel först, och i förlängningen, via apostlarna (och senare/snart via folket) för hedningar (och senare/snart hednafolken).

Luk 2:25-32

I Jerusalem fanns en man som hette Simeon. Han var rättfärdig och gudfruktig och väntade på Israels tröst, och den helige Ande var över honom. Av den helige Ande hade han fått en uppenbarelse att han inte skulle se döden förrän han sett Herrens Smorde.

Ledd av Anden kom han till templet, och när föräldrarna bar in barnet Jesus för att göra med honom som man brukade enligt lagen, tog han honom i sina armar och prisade Gud och sade:

"Herre, nu låter du din tjänare gå hem i frid, så som du har lovat, för mina ögon har sett din frälsning som du har berett inför alla folk: ett ljus med uppenbarelse för hedningarna och härlighet för ditt folk Israel."

Och,

Matt 15:24 Han svarade: "Jag är inte sänd till andra än de förlorade fåren av Israels hus."

Det var inte förrän efter hans himmelsfärd som Petrus och lärjungarna blev på det klara med att Evangeliet gäller alla.

Apg 11:18 När de hörde detta lugnade de sig, och de prisade Gud och sade: "Till och med åt hedningarna har Gud alltså skänkt omvändelsen som ger liv."

> Jesus använde ingen ny text i sin undervisning, utan han använde Skriften. Den fanns också redan då översatt till grekiska, en översättning som kallas Septuaginta eller LXX.
sailias2
#10. Publicerat 2026-06-17 av sailias2
Fullt möjligt att Gud hade kunna skriva och ge Evangeliet i textform

Om Jesus hade skrivit ner Evangeliet själv, så hade det inte varit någon anledning att fundera på om han hade skrivit rätt. Oavsett hur kort eller lång text som det då hade blivit. (vilket man kan fundera på) Så man kan ju tycka att det borde vara en fördel, med tanke på all diskussion om texters originalitet och riktighet.. Och som väl en del av oss ibland tycker: -"Om ändå Gud kunde kommunicera bättre.." Och om evangelietexten hade gjorts gediget inhuggen i sten så hade den inte ruttnat som pergament gör i varje fall.

Vi kan komma ihåg buden på stentavlorna, som var Guds verk. (2 Mos 31:18 och 32:16)

> Gud är inte främmande för att skriva skrift.

Vi behöver komma ihåg att Gud är allsmäktig.... Han kan göra allt han vill. Många under skedde när Jesus predikade och vittnade om Guds rike och Guds allsmäktighet enligt NT, t ex: vinunder, brödunder, gå på vatten, helande av sjuka, utdrivande av onda andar, uppväckande av döda och människor som kom till tro. Och man kan förstå att Jesus inte gjorde dem ensam, "själv" utan kontakt med Fadern. Ett exempel som visar det är vid uppväckandet av Lasarus som var död:

Joh 11:40-43

Jesus sade till henne: "Har jag inte sagt dig att om du tror ska du få se Guds härlighet?"

Då tog de bort stenen, och Jesus lyfte blicken mot himlen och sade: "Far, jag prisar dig för att du hör mig.

Jag vet att du alltid hör mig, men jag säger det för folket som står här, för att de ska tro att du har sänt mig."

När han hade sagt detta, ropade han med hög röst: "Lasarus, kom ut!"

Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristenDate Magasinet – Tro och hopp, kärlek, historier
annonsKristna Dejtingpodden