Tivoli säger: Ha en trevlig dag alla KD medlemmar 🙂
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

sailias2
Skapat i dag kl. 15:07 av sailias2, man, 62 år, Västra Götalands län.
Matt 28:19
Text (SFB15):

Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn

Ragnar,

I tråden "Treenigheten - ett mysterium?", inlägg 3500 och framåt, så gav du argument och listade flera källor som ifrågasätter att denna vers är original, dvs att den kan vara tillagd i efterhand (efter Nicea 325 e.Kr) för att stödja treenighetsläran.

Jag råkade finna en sida där en Sean Finnegan argumenterar emot denna tanke: https://restitutio.org/2018/04/25/is-matthew-28-19-a-forgery/

Han listar några exempel på texter från före Nicea som innehåller Fadern, Sonen och Den Helige Ande. Jag har bara kollat upp den första: "Didache (a.d. 60-150) chapter 7.1-4". (Laddade ned Didache från annan site.)

Har du någon kommentar kring hans argument?

Jag var lite inne på en annan fundering kring versen för ett tag sedan. Jag kom att tänka på att Apg 10-11 visar att Petrus och lärjungarna inte verkar vara klara på att dopet i den helige Ande är för hedningarna också. Men lärjungarna förstod ju inte alltid vad han sade med en gång, så jag vet inte. Det är rätt mycket som Gud gör för att få dem att förstå, och det är väl inte ovanligt att det behövs, och inte bara för dem.. Gud kan ju också använda vem han vill, och gör det också till rätt mångas förtret tror jag.. Men visst, det finns ingen reflektion liknande "Ja just det, det var ju vad han sade". I vilket fall, är detta en känd fundering antar jag?

By the way, Det är inte vår teologiska klarhet som frälser oss, utan Gud.

Jag kommer nog ta bort denna tråd rätt snart. Så om du skriver något här som du vill ha kvar -> spara det någon annan stans.

Svar på inlägg

Inget svar för ögonblicket.
Tivoli säger: Ha en trevlig dag alla KD medlemmar 🙂
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristenDate Magasinet – Tro och hopp, kärlek, historier
annonsKristna Dejtingpodden