Tack för svar!
Vad menas med nr 4, " börjar återvända"?
Och nr 6, hur ytttrar det sig på jorden?
I vilken sekvens ställer Jesus sina fötter på Olivberget ( Oljeberget)?
4. Alla resor/färder har en början och att slut. Det heter ju "Människonens ankomst", så jag antar "Människosonens avfärd" realiseras. Från det att Kristus lämnar sin tron/börjar färden till dess han anländer till jorden/avslutar färden, antar jag att det förflyter tid.
6. Under hans ankomst antar jag att vedermödans tid äger rum, med jordbövningar, pest, svält och krig. Jag antar att dessa tecken på jorden står i direkt relation till Jesu återkomst och att himlavärlden tränger in i den fysiska tillvaron. Änglarna insamlar de utvalda, där de flesta ligger i sina gravar. Jag utesluter inte jordbävningar över hela jordens yta lik den som ägde rum i samband med Jesu död, då heliga uppstod och sågs vandra i staden. Det river upp stora landarealer vilket resulterar missväxt, i djur som kommer upp från marken, vilket skapar pest och missväxt. Även himlens makter skakas vilket stör ekosystemet och skapar ytterligare missförhållanden på jordens och i atmosfären. Stormar, orkaner och stora havsomvälvningar rubbar hela marinlivet. Allt detta påverkar ekosystem, infrastruktur, atmosfär, transporter etc etc, vilket skapar krig om resurser. Sedan kommer slutet. Någonstans här rycks församlingen upp, Kristus till möte i rymden. Under tiden går Guds fortsatta dom över världen. Sedan eskorteras Människosonen ner för att hålla dom.