Jesper säger: Fotbollen igår alltså... ja vad ska man säga 😅
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

sailias2
Skapat 2026-05-05 av sailias2, man, 62 år, Västra Götalands län.
Din tro
Ser du någon risk att du kan komma att överge tron?

Vad får dig att stanna kvar i tron?

Enkelt och trist och torrt formulerade frågor - men kanske kan det ge något positivt till någon annan om du vill försöka berätta?

Svar på inlägg

Ragnar
#1. Publicerat 2026-05-06 av Ragnar

Enkelt och trist och torrt formulerade frågor - men kanske kan det ge något positivt till någon annan om du vill försöka berätta?
Hur ser gränsen ut, tror du, mellan att stanna kvar i tron och att överge den? Gränsen mellan liv och död är tydlig. Det är svart-vitt. Antingen eller. Tråkigt nog finns de som väljer att avsluta sina liv. Men andligt självmord... Är det så du tänker?
Huldah
#2. Publicerat 2026-05-07 av Huldah

Råden finns i Bibeln!
sailias2
#3. Publicerat 2026-05-18 av sailias2
Tack för svaren.

Jag vill inte ha diskussioner i tråden. Om det kommer inlägg i tråden som triggar tankar, så starta gärna ny tråd kring det. Tänker att det kan vara värdefullt för andra att få läsa om personligt upplevda eller insedda risker för att överge tron. För att kunna hjälpa andra som kanske också upplever liknande; eller möjligen också varna för något som någon kanske inte tänkt på tidigare. Jag förstår att det kräver mer att skriva om det som är personligt, så jag räknar inte med en flod av inlägg. Dessutom så verkar det vara lite av stiltje här på senare tider. Men bra att det inte är heta debatter som spårar ur i varje fall, tycker jag.

Personligen ser jag AI som en risk. Att den utvecklas så att den till slut verkar kunna lösa alla våra problem och önskemål. Att den kan bli en avgud. Så jag är försiktig med AI och dess möjligheter. Vill inte ha en AI-kompis, eller AI-"hjärtevän", om/när den dagen kommer att det blir möjligt. Jag vet att vi tänker olika kring AI:s möjliga utveckling, hur långt den kan gå. Men jag ser den och dess möjliga kraftfulla påverkan på olika sätt, som ett stöd för "tänket" att vi lever i den sista tiden.

Ja det finns mycket annat som kan fånga vår/min uppmärksamhet och få oss att vända oss bort från Gud. Materiell rikedom är en klassisk fara. (men jag är inte rik, tack och lov :)

Jag tror att min tro är i Guds hand. Tror t ex att Han hjälper mig att komma ihåg att be, och inte så sällan visar mig skymtar av bönesvar. Så även om jag ser risker, för att jag i mig själv är svag; så är jag ändå trygg.
Jesper säger: Fotbollen igår alltså... ja vad ska man säga 😅
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristenDate Magasinet – Tro och hopp, kärlek, historier
annonsKristna Dejtingpodden