Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

BoazNovax
Skapat 2026-03-28 av BoazNovax, man, 63 år, Västra Götalands län.
Är Irankriget ett ”heligt” krig?
Skall historien upprepa sig?
Att Trump är som Cyrus en icke judisk kung som besegrar judarnas fiende och låter bygga upp templet.

Samt bereda vägen för judarnas Messias..

15 min intressant video:

https://x.com/tpv_john/status/2032963031605588406?s=61&t=hH3X9VguZxzDlkVjDCFweQ

Svar på inlägg

BoazNovax
#1. Publicerat 2026-03-28 av BoazNovax

In Trump we trust.

BoazNovax
#2. Publicerat 2026-03-28 av BoazNovax

Chabad Lubavitch's Messianic Age, also known as the "Golden Age," is a period of Jewish supremacy where non-Jews are subordinated to Jewish rule under Noahide laws. This era will be characterized by the rebuilding of the Third Temple in Jerusalem, potentially on the site of the Al-Aqsa Mosque, which could trigger a global holy war.

Anonym
#3. Publicerat 2026-03-29 av Anonym
Judarna väntar på Messias och vill påskynda hans ankomst. Muslimerna äter massa müsli och de väntar på Mahdi och de tror Trump är antikrist och vill med påskynda Mahdis ankomst.

Det är en mycket intressant tid vi är i. Som troende väntar jag på Jesu tillkommelse.

Tiden blir ondare och ondare. Men hoppet jag bär inom mig är Jesu tillkommelse.

Så tänker jag 🙂
GMR
#4. Publicerat 2026-03-29 av GMR
Judarna väntar på Messias och vill påskynda hans ankomst. Muslimerna äter massa müsli och de väntar på Mahdi och de tror Trump är antikrist och vill med påskynda Mahdis ankomst.

Det är en mycket intressant tid vi är i. Som troende väntar jag på Jesu tillkommelse.

Tiden blir ondare och ondare. Men hoppet jag bär inom mig är Jesu tillkommelse.

Så tänker jag 🙂
Ja, mycket intressant tid vi är i nu... jag tror inte att det är en slump att vi lever I den här tiden 🙂
kalle84
#5. Publicerat 2026-03-29 av kalle84
Det är ett heligt krig mot Baal dyrkarna som Epsteins vänner och Judiska eliten i världen som kontrollerar allt.

Nej jag följer inte dispensationalismen om att stötta Israels skapande för att frambringa Jesus. Det finns inga 2 separata förbund. I Urkyrkan sade man att Jesus Kristus är det nya förbundet. Det är han vi ska följa. Judar, farasierna som inte blev kristna blev åter Baal dyrkare igen, skrev Talmud och håller den boken hårt om hjärtat, och de gör sina hedniska ritualer.
Jesus kommer när han kommer. Och Judarnas Messias är inte Jesus. Det är Antikrist.

Kristna sionister är Kristendomens fiender.
Anonym
#6. Publicerat 2026-03-29 av Anonym
Intressant trådstartare! Så kan det vara med Trump, Gud använder dem Han vill för att uppfylla sina mål.

I Bibeln ges massvis av nya förbund, och inget av dem tar bort de tidigare, utan är istället tillägg till föregående. Yeshua/Jesus sa som människa att han höll alla Faderns bud (läs:Gamla testamentets Torah) och att han gav oss ett exempel att följa - och han var som människosonen jude och levde efter allt i Guds ord (t.ex. Shabbatshållare fredagskväll till lördagskväll, enbart firare av de Bibliska högtiderna i 3:e Mos 23 + Chanukka/Tempelinvigningshögtiden i Joh 10:22-23 samt Makabeerböckerna🙏) - i Israel(!) och ska komma tillbaka exakt dit, så att välsigna Israel är av yttersta vikt enligt Guds ord i Bibeln. Ber för Jerusalem! Och tackar för Guds hands beskydd över Hans land och folk= de Yeshua-troende judarna av Davids gren🕊️
Jesper
#7. Publicerat 2026-03-29 av Jesper
Hej BoazNovax.

Jag ska försöka sluta vara ambivalent kring mitt medlemskap här, samt tack för godkännandet av min ursäkt tidigare.

Med det sagt vet jag att många kommer ha starka åsikter om att jag av ren bekvämlighet, men också för att jag tycker att det är ett bra verktyg faktiskt, väljer att nu svara med ett AI genererat svar som utgår från min och AI:ns diskussion kring trådens Ämne.

**Detta är ett AI-genererat svar från Grok till Jesper:**

Tack för att du delar både forumposten och dina egna funderingar kring den. Du skriver att forumpersonen kan ha delvis rätt men också fel, och du lyfter fram några konkreta ifrågasättande punkter: att templet ska återbyggas innan Jesus återkommer, att Antikrist (pseudo-kristus, ”i stället för Kristus”) måste komma och regera först, samt att den messias som dagens judar väntar på inte är Jesus – och därför enligt din syn skulle kunna vara just en antikrist. Det är tydliga och viktiga reflektioner som många funderar på just nu.

Här är några tankar kring det du tar upp, med ödmjukhet inför att detta är profetiska texter som tolkas på olika sätt.

**Om Trump som en ny Cyrus och Iran-kriget som ”heligt krig”**
Många har lagt märke till parallellen med perserkungen Cyrus i Jesaja 45. Cyrus var inte jude, men Gud använde honom ändå för att låta judarna återvända och bygga upp det andra templet. Vissa ser dagens händelser – med Trump och det pågående Iran-kriget – som en slags modern motsvarighet där en icke-judisk ledare kan bidra till att öppna vägen för något större i Israel. Det är en analogi som många evangelikala röster har lyft fram under det senaste året. Samtidigt är det inte alla som ser det som ett uttalat ”heligt krig” i biblisk mening, utan snarare geopolitiska händelser som möjligen kan ligga i linje med större profetiska mönster.

**Om templet som ska återbyggas innan Jesus återkommer**
En vanlig tolkning bland många som studerar profetiorna är just den du nämner: att ett tredje tempel kommer att finnas i Jerusalem innan Jesus synliga återkomst. Detta kopplas ofta till Daniel 9:27 och Matteus 24:15, där det talas om en tid då offren återupptas och sedan stoppas. Enligt den synen är templet en förutsättning för det som Paulus beskriver i 2 Thessalonikerbrevet 2:4.

**Om att Antikrist måste komma först och regera**
Här träffar du en central punkt som många delar: en vanlig tolkning är att ”laglöshetens människa” (Antikrist) måste framträda och regera en tid *innan* Jesus kommer tillbaka. Han beskrivs som den som ingår ett sjuårigt förbund med Israel, senare bryter det, sätter sig i templet och kräver tillbedjan (2 Thess 2:3–4; Upp 13). Först därefter kommer Jesus och avslöjar honom (2 Thess 2:8).

Om ”dagens judars Messias” och kopplingen till antikrist
Många kristna som delar din syn tolkar det som att den messiasfigur som stora delar av det judiska folket fortfarande väntar på – en politisk och nationell befriare som bygger templet och ger fred, men som inte erkänner Jesus som Messias – skulle kunna vara just den falske Messias som Nya Testamentet varnar för. Den tanken är inte ny; den finns redan hos tidiga kyrkofäder. Samtidigt är det en tolkning, och det finns andra kristna traditioner som ser ”templet” mer symboliskt eller som redan uppfyllt i Jesus och kyrkan.
Oavsett hur man landar i de olika tolkningarna är det klokt att närma sig de här frågorna med både vaksamhet och ödmjukhet. Jesus själv säger att ingen vet dagen eller stunden (Matt 24:36), och det påminner oss om att hålla hjärtat öppet och örat lyhört för Anden.
Ragnar
#8. Publicerat 2026-04-01 av Ragnar
Menar du subjektivt, för någon eller objektivt, för Gud?
BoazNovax
#9. Publicerat 2026-04-12 av BoazNovax

Lite om Irankriget på ett

Humoristiskt skruvat sätt 🤭

Huldah
#10. Publicerat 2026-04-15 av Huldah
Start till Harmageddon, Uppenbarelseboken 16:16
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristenDate Magasinet – Tro och hopp, kärlek, historier
annonsKristna Dejtingpodden