Lilly säger: Ha en trevlig helg, alla KD-medlemmar 🥰
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Swanson
Skapat i dag kl. 13:33 av Swanson, kvinna, 50 år, Västra Götalands län.
Högskoleutbildningar: Vilka ämnen kan man ha nytta av som troende, förutom de teologiska?
Hej,
Jag startar en tråd här för att prata om vilka ämnen som kan vara värdefulla att studera som kristen, utan att de har en direkt "kristen klang" (teologi, pastorsutbildningar ertc.) Jag är ute efter det man kanske inte tänker på i första hand när man vill lära sig något som man har nytta av som kristen.
Kanske kan vara något för blivande studenter. Och andra som vill förkovra sig.

Börjar med ett par tankar:

-Familjeterapi
Ligger förstås nära Guds hjärta

- Astronomi
Det står ju en hel del om stjärnorna, himlavalvet o.s.v. i Bibeln. Gud verkar vilja förmedla en del genom det till oss människor.
(Inte min grej, även om det förstås är otroligt spännande)

- Litteratur (-historia, -kritik, -kunskap etc.)
Exempelvis engelsk litteraturhistoria, en eller fler terminer.
Jag tror ju att Gud talar väldigt mycket i bilder, och annan symbolik till oss. I litteraturkunskap får man ju lära sig att analysera texter (och analysera på en HELT annan nivå än jag någonsin hade varit med om innan... i kvadrat och kubik...) Innan dess hade jag kommit i kontakt med t.ex. Troy Brewer och andra som talar mycket om Guds symbolik.
Jag blev förbluffad över att litteraturkurser hjälpte mig på det området/var tätt angränsande. Det "symboliska" är nog ett "språk"/kommunikationssätt som Gud har, helt klart.
Andra fördelar var att få se konkret vilken väldigt stort inflytande som Bibeln har haft på västvärlden.

Hoppas att fler fyller på med olika idéer om spännande ämnen! :)

Allt gott!

Svar på inlägg

Inget svar för ögonblicket.
Lilly säger: Ha en trevlig helg, alla KD-medlemmar 🥰
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristenDate Magasinet – Tro och hopp, kärlek, historier
annonsKristna Dejtingpodden