Jesper säger: “Se, jag står vid dörren och klappar. Om någon hör min röst och öppnar dörren, ska jag gå in till honom.” — Uppenbarelseboken 3:20
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat i går kl. 22:28 av Anonym.
VARFÖR ok med 30 o 40 åriga mammor som vill fånga en god man?!

Hej alla,
Jag har scrollat runt här på kristendate.se en stund och det slår mig hur många 30-40-åriga mammor det finns som aktivt söker "ny man". Separerad, skild, "singelmamma" eller vad ni nu kallar det. Det stör mig djupt. Och nej, jag tänker inte vara "förstående" eller "icke-dömande" som det moderna Sverige kräver. Det här är inte kärlek. Det är inte Guds vilja. Det är rent av uppror mot Skaparen.
Jesus var kristallklar. Han sa inte "ni kan skiljas åt när det känns jobbigt och sen hitta någon ny som passar bättre". Han sa:
"Detta är därför en man skall lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall bli ett kött. Vad Gud har förenat, det skall människan inte skilja åt." (Matt 19:5-6)
Ett kött. Ett äktenskap. En livslång förening. Inte "tills vi känner oss uttråkade" eller "tills det dyker upp någon som förstår mig bättre". Den som lämnar sitt äktenskap (utom i fallet med otrohet, och även då är det tveksamt om man ska gifta om sig) och sen aktivt söker en ny partner bryter mot detta. Punkt.
Att stå här som kristen och "godta" detta om sig själv är bara ett sätt att ljuga för sig själv. "Jag förtjänar kärlek", "barnen behöver en pappa", "Gud vill väl att jag ska bli lycklig". Nej. Gud vill att du ska vara helig. Att du håller dig till det löfte du en gång gav inför Gud och människor. Att du inte behandlar äktenskapet som en provperiod som man kan avsluta när det inte längre "känns rätt".
Det är inte "kärlekslöst" att säga detta. Det är kärleksfullt. För det räddar både själar och barn från den splittring som dagens skilsmässokultur skapar. Barn behöver inte "en ny pappa". De behöver att deras biologiska föräldrar håller ihop och löser sina problem istället för att fly till nästa partner.
Så till alla er mammor som ligger här och letar ny man: Fråga er ärligt – har ni verkligen gjort allt för att rädda det första äktenskapet? Eller har ni bara "följt ert hjärta" och nu vill ha en ny trofé att kalla "Guds vilja"?
Och till oss män: Sluta vara så desperata att ni godtar att vara "reservpappa nr 2". Kräv mer. Kräv ett äktenskap enligt Bibeln, inte enligt Tinder-logiken med kristen filter.
Gud hatar skilsmässa (Mal 2:16). Punkt. Låt oss sluta låtsas att det är okej bara för att det är vanligt.
Vad säger ni? Är det någon som vågar hålla med eller är ni för rädda för att låta "dominerande" och "icke-inkluderande"?
/En man som fortfarande tror på äktenskapet som Gud tänkte det

Svar på inlägg

HesaFredrik
#1. Publicerat i dag kl. 12:14 av HesaFredrik
Varför ska någon ta sig tid att svara på dina skitinlägg när du är för feg för att låta profilen vara kvar? Nu står du som "Anonym", vilket indikerar att du skriver några inlägg och vräker ur dig en massa nonsen för att sen krypa tillbaka in under din sten, din fege stackars krake.
Skaffa dig en ryggrad och våga stå för vad du framför. Jäkla Troll!!
SweKiwi
#2. Publicerat i dag kl. 14:31 av SweKiwi
Hej, "anonym".

Jag tycker att du gör väldigt många antaganden i ditt inlägg. Och inte så trevliga antaganden heller.

För det första lever vi i ett samhälle där äktenskap faktiskt är både ett religiöst och ett civilt kontrakt. Det "civila äktenskapet" är inte livslångt per definition, eftersom det finns en möjlighet till skilsmässa. Den möjligheten finns eftersom människor ibland hamnar i situationer där ett fortsatt äktenskap innebär ett lidande. Konflikter, otrohet, psykisk press eller i värsta fall våld.

Att människor då väljer att lämna relationen är inte ett uttryck för lättsinne eller något "uppror mot Skaparen", utan ofta ett försök att skapa en mer fungerande vardag för sig själva och sina barn. (Vilket kan gälla både män och kvinnor, även om det allra, allra oftast är män som står för hot och våld.)

För det andra är bilden av att barn alltid mår bäst av att föräldrarna "håller ihop till varje pris" inte så stödd av forskning. Barn kan påverkas väldigt starkt av konfliktnivån mellan föräldrarna. I många fall mår barn bättre av två lugnare hem än ett hem präglat av ständig konflikt. Därmed inte sagt att skilmässa är oproblematiskt, men verkligheten är oftast mer komplex än att någon utifrån ska komma och säga att det löser sig om bara folk "anstränger sig mer".

För det tredje vet du inte varför folk är här på sajten. De som har separerat försöker gå vidare i livet. De har kanske redan gått igenom en lång process av försök, tvivel och svåra beslut. Att då beskriva dem som moraliskt bristfälliga eller som personer som "letar troféer" gör att man missar den mänskliga verkligheten bakom.

Du får absolut själv ha en strikt syn på äktenskapet. Du är inte ensam och jag respekterar det valet. Men samma respekt bör du rimligen visa människor som, av olika skäl, har lämnat ett äktenskap och försöker bygga ett nytt liv.

Man kan värdera äktenskap högt utan att förutsätta att alla som skiljer sig gör det av lättja, egoism eller brist på tro.

Människors liv är mer komplicerade än så.

/ Kiwi
Roffe
#3. Publicerat i dag kl. 20:06 av Roffe
10 Bible Verses About Marriage
https://renew.org/bible-verses-about-marriage/

Jesper säger: “Se, jag står vid dörren och klappar. Om någon hör min röst och öppnar dörren, ska jag gå in till honom.” — Uppenbarelseboken 3:20
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden