Hej alla,
Jag har scrollat runt här på kristendate.se en stund och det slår mig hur många 30-40-åriga mammor det finns som aktivt söker "ny man". Separerad, skild, "singelmamma" eller vad ni nu kallar det. Det stör mig djupt. Och nej, jag tänker inte vara "förstående" eller "icke-dömande" som det moderna Sverige kräver. Det här är inte kärlek. Det är inte Guds vilja. Det är rent av uppror mot Skaparen.
Jesus var kristallklar. Han sa inte "ni kan skiljas åt när det känns jobbigt och sen hitta någon ny som passar bättre". Han sa:
"Detta är därför en man skall lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall bli ett kött. Vad Gud har förenat, det skall människan inte skilja åt." (Matt 19:5-6)
Ett kött. Ett äktenskap. En livslång förening. Inte "tills vi känner oss uttråkade" eller "tills det dyker upp någon som förstår mig bättre". Den som lämnar sitt äktenskap (utom i fallet med otrohet, och även då är det tveksamt om man ska gifta om sig) och sen aktivt söker en ny partner bryter mot detta. Punkt.
Att stå här som kristen och "godta" detta om sig själv är bara ett sätt att ljuga för sig själv. "Jag förtjänar kärlek", "barnen behöver en pappa", "Gud vill väl att jag ska bli lycklig". Nej. Gud vill att du ska vara helig. Att du håller dig till det löfte du en gång gav inför Gud och människor. Att du inte behandlar äktenskapet som en provperiod som man kan avsluta när det inte längre "känns rätt".
Det är inte "kärlekslöst" att säga detta. Det är kärleksfullt. För det räddar både själar och barn från den splittring som dagens skilsmässokultur skapar. Barn behöver inte "en ny pappa". De behöver att deras biologiska föräldrar håller ihop och löser sina problem istället för att fly till nästa partner.
Så till alla er mammor som ligger här och letar ny man: Fråga er ärligt – har ni verkligen gjort allt för att rädda det första äktenskapet? Eller har ni bara "följt ert hjärta" och nu vill ha en ny trofé att kalla "Guds vilja"?
Och till oss män: Sluta vara så desperata att ni godtar att vara "reservpappa nr 2". Kräv mer. Kräv ett äktenskap enligt Bibeln, inte enligt Tinder-logiken med kristen filter.
Gud hatar skilsmässa (Mal 2:16). Punkt. Låt oss sluta låtsas att det är okej bara för att det är vanligt.
Vad säger ni? Är det någon som vågar hålla med eller är ni för rädda för att låta "dominerande" och "icke-inkluderande"?
/En man som fortfarande tror på äktenskapet som Gud tänkte det