Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2026-03-06 av Anonym.
Varför a
Hej alla,
Jag har scrollat runt här på kristendate.se en stund och det slår mig hur många 30-40-åriga mammor det finns som aktivt söker "ny man". Separerad, skild, "singelmamma" eller vad ni nu kallar det. Det stör mig djupt. Och nej, jag tänker inte vara "förstående" eller "icke-dömande" som det moderna Sverige kräver. Det här är inte kärlek. Det är inte Guds vilja. Det är rent av uppror mot Skaparen.
Jesus var kristallklar. Han sa inte "ni kan skiljas åt när det känns jobbigt och sen hitta någon ny som passar bättre". Han sa:
"Detta är därför en man skall lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall bli ett kött. Vad Gud har förenat, det skall människan inte skilja åt." (Matt 19:5-6)
Ett kött. Ett äktenskap. En livslång förening. Inte "tills vi känner oss uttråkade" eller "tills det dyker upp någon som förstår mig bättre". Den som lämnar sitt äktenskap (utom i fallet med otrohet, och även då är det tveksamt om man ska gifta om sig) och sen aktivt söker en ny partner bryter mot detta. Punkt.
Att stå här som kristen och "godta" detta om sig själv är bara ett sätt att ljuga för sig själv. "Jag förtjänar kärlek", "barnen behöver en pappa", "Gud vill väl att jag ska bli lycklig". Nej. Gud vill att du ska vara helig. Att du håller dig till det löfte du en gång gav inför Gud och människor. Att du inte behandlar äktenskapet som en provperiod som man kan avsluta när det inte längre "känns rätt".
Det är inte "kärlekslöst" att säga detta. Det är kärleksfullt. För det räddar både själar och barn från den splittring som dagens skilsmässokultur skapar. Barn behöver inte "en ny pappa". De behöver att deras biologiska föräldrar håller ihop och löser sina problem istället för att fly till nästa partner.
Så till alla er mammor som ligger här och letar ny man: Fråga er ärligt – har ni verkligen gjort allt för att rädda det första äktenskapet? Eller har ni bara "följt ert hjärta" och nu vill ha en ny trofé att kalla "Guds vilja"?
Och till oss män: Sluta vara så desperata att ni godtar att vara "reservpappa nr 2". Kräv mer. Kräv ett äktenskap enligt Bibeln, inte enligt Tinder-logiken med kristen filter.
Gud hatar skilsmässa (Mal 2:16). Punkt. Låt oss sluta låtsas att det är okej bara för att det är vanligt.
Vad säger ni? Är det någon som vågar hålla med eller är ni för rädda för att låta "dominerande" och "icke-inkluderande"?
/En man som fortfarande tror på äktenskapet som Gud tänkte det

Svar på inlägg

Roffe
#1. Publicerat 2026-03-07 av Roffe
10 Bible Verses About Marriage
https://renew.org/bible-verses-about-marriage/

Anonym
#2. Publicerat 2026-03-13 av Anonym
Det du skriver är otroligt viktigt och rör vid kärnan i varför så många relationer spricker – man söker en ersättning för Gud i en annan människa. Att förvänta sig att en partner ska "laga" ens liv eller vara källan till ens lycka är att lägga en börda på en annan människa som ingen kan bära.
Den Helige Ande ger en glädje som står fast oavsett omständigheter. Om man inte är helad inombords tar man bara med sig sina gamla sår in i nästa förhållande, och då upprepas historien.

"Jag håller helt med dig, och det gäller verkligen inte bara mammor – det finns gott om män som gör precis samma sak. Innan man ens överväger att gå in i något nytt måste man vara helad inombords från sina tidigare trauman och ha lämnat det gamla bakom sig.
Många gör felet att de förväntar sig att en ny partner ska göra dem lyckliga. Men en partner ska bara vara ett tillägg i ens liv, inte själva källan till lyckan. Om vi har den Helige Ande i oss, så har vi tillgång till en glädje som inte är beroende av män, framgång, hus eller barn.
Att springa till nästa relation utan att ha mött sig själv och Gud i sin ensamhet är att bygga på lösand. Vi måste sluta se andra människor som verktyg för vår egen lycka och istället finna vår fullhet i Gud först. Först då kan man leva i ett äktenskap som Gud tänkte det – som två hela människor som tjänar Honom tillsammans."
Roffe
#3. Publicerat 2026-03-14 av Roffe
Det du skriver är otroligt viktigt och rör vid kärnan i varför så många relationer spricker – man söker en ersättning för Gud i en annan människa. Att förvänta sig att en partner ska "laga" ens liv eller vara källan till ens lycka är att lägga en börda på en annan människa som ingen kan bära.
Den Helige Ande ger en glädje som står fast oavsett omständigheter. Om man inte är helad inombords tar man bara med sig sina gamla sår in i nästa förhållande, och då upprepas historien.

"Jag håller helt med dig, och det gäller verkligen inte bara mammor – det finns gott om män som gör precis samma sak. Innan man ens överväger att gå in i något nytt måste man vara helad inombords från sina tidigare trauman och ha lämnat det gamla bakom sig.
Många gör felet att de förväntar sig att en ny partner ska göra dem lyckliga. Men en partner ska bara vara ett tillägg i ens liv, inte själva källan till lyckan. Om vi har den Helige Ande i oss, så har vi tillgång till en glädje som inte är beroende av män, framgång, hus eller barn.
Att springa till nästa relation utan att ha mött sig själv och Gud i sin ensamhet är att bygga på lösand. Vi måste sluta se andra människor som verktyg för vår egen lycka och istället finna vår fullhet i Gud först. Först då kan man leva i ett äktenskap som Gud tänkte det – som två hela människor som tjänar Honom tillsammans."
Bra skrivet
Roffe
#4. Publicerat 2026-03-15 av Roffe

Äktenskapsbrott

27 Ni har hört att det är sagt: Du ska inte begå äktenskapsbrott.✱

2 Mos 20:14.

28 Jag säger er: Den som ser med begär på en kvinna har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta. 29 Om ditt högra öga förleder dig till synd, så riv ut det och kasta det ifrån dig! Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela din kropp kastas i Gehenna. 30 Och om din högra hand förleder dig till synd, så hugg av den och kasta den ifrån dig! Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela din kropp hamnar i Gehenna.

31 Det är sagt: Den som skiljer sig från sin hustru ska ge henne skilsmässobrev.✱

5 Mos 24:1. Jfr även Matt 19:3f.

32 Jag säger er: Den som skiljer sig från sin hustru av annat skäl än sexuell synd, han blir orsak till att äktenskapsbrott begås✱

orsak till att äktenskapsbrott begås när en annan man gifter sig med henne, trots att det första äktenskapet fortfarande är i kraft.

med henne. Och den som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott.

Anonym
#5. Publicerat 2026-03-16 av Anonym
NovaxBitchax tyckte jag inte stod för vad jag skrev. Jag var mer ambivalent om det var värt det, vet inte om det är samma sak. Men här är jag. Yay.
Daniel Ånséhn
#6. Publicerat 2026-09-10 av Daniel Ånséhn
Jag har en fråga ang mitt fall. Jag vet inte om jag skka ge relationen en ny chans eller gå vidare.

Ska försöka göra historien kort.

Först vill jag påpeka att jag är i rullstol, hörsel och synskadead. Det i sig är ingen problem, det skulle ha kunnat fungera.

För tre år sedan började jag chatta med en kvinna i Filippinerna.

Hon var 38 år, nu 41 år. Vi chattade, jag ville åka dit och träffa henne, åkte dit med min kkusin, det gick bra 9 dagar där. jag träffade hennes familj, när jag kom hem så skkickade jag henne pengar för att vara snäll, jag tänkte att hon skulle sköta pengarna, låta pengar växa. sen bad hon om mer pengar för grisar har slut på mat, jag skickade henne lite då och då, sen frågade hon om en ny grej, jag sa o, sen expanderade hon sitt grisuppfödning och jag tänkte, o, då har hon råd att expandera, men efter en vecka bad hon ig om pengar till det, ok 3 månader till... Ja, det blev en ny sak efter varje periode var avslutat. Jag försökte säga till henne att vi behöver spara pengar för att få möjlighet att träffas igen, men det vare svårt att få henne att lyssna, alltid är det något att skicka henne pengar för. När jag säger: "ja, okej, du kan expandera din business" så menade jag inte att hon ska göra sig ekonomisk beroende av mig utan låta mig spara.

förra året frågade hon om jag kan skkicka pengar för hennes 3 slaktgrisar. Jag tänkte, ok, från december till Januari eller februari. Men i februari fick jag plötsligt veta att hon har expanderat ännu en gång... Det där fungerar inte. Jag var tvungen att skicka henne pengar för det, annars får hon problem... sen ville hon att jag skulle skicka pengar till hennes bankkonto så att hon kan spara till huset hon vill bygga.

Jag lyckades spara ihop så jag kan åka dit i två månader. Men där lät hon mig inte gå någonstans ensam, hon påstod att polisen plockkar upp mig om de ser mig mmed rullstol att det inte är tillåtet för en rullstol att gå ut på gatorna ensam. Men jag visar henne att det inte är så, men hon lyssnar inte.

Hon bad mig skicka pengar till marken, huset, bilen och där har hon väldig mycket kontrollbehov, dessutom har hon en son 18 år, hon har berättat att hon stack från hans pappa med sonen, ogifta. Första gången jag var där har vi pratat omm att gifta oss, men sen dess kännde jag mer och mer tvesam till det, känns mer som att hon älskarr mig för pengar. Jag kände mig mer som en blånbok än som en pojkvän/fästman. Droppen var när hon i juli bad mig om pengar så att sonen kan börja collega. Jag sa, o, men det kostade relationen. 40 000 pesdos per termin. (ca 6000 kr) Det blir aldrig något ordentlig sparande. Jag har in gen emot att hjälpa henne, men om man har en relation så vill man kunna träffas regelbundet, inte bara vart 2 år, yrab var 6 månad. Det skulle ha varit fullt möjligt om hon lyssnade och accepterade gränserna, men hon tyckte inte det var så viktig, först måste hon ha allt vi "behöver" enlig henne.

Jag har aldrig varit gift förut och hon var min första flickvän, men det är tveksamt nu efte
Daniel Ånséhn
#7. Publicerat 2026-09-10 av Daniel Ånséhn
... allt jag har varit med om.

Kan ni ge mig råd utifrån jag skrev?
Hon är atolik om det nu betyder något här
Ichthys
#8. Publicerat 2026-09-11 av Ichthys
... allt jag har varit med om.

Kan ni ge mig råd utifrån jag skrev?
Hon är atolik om det nu betyder något här
Ge aldrig med förhoppningen att få något tillbaka, i ditt fall utveckla en relation. Ge för att du vill hjälpa, underlätta för någon men låt aldrig din längtan att ha en kvinna vid din sida vara en faktor till varför du ger. Det vet du om du är ärlig med dig själv.
SweKiwi
#9. Publicerat 2026-09-11 av SweKiwi
Hej Daniel,

Det är jobbigt att läsa det du skriver, för det är ingen kul historia. Och jag vill inte vara någon som bara utropar "du har blivit lurad", för det kan finnas fler detaljer som jag kanske inte känner till.

Men om du sätter ert förhållande i perspektiv och kikar på det utifrån, hur ser det egentligen ut? Ni har chattat en hel del och sedan har ni träffats två gånger (båda gångerna åkte du till henne). Du har skickat pengar till henne många gånger, först för att vara snäll och sedan för att hon sade sig verkligen behöva pengarna.

Ställ frågan: Om det här inte handlar om att hon utnyttjar dig för pengarna, vad skulle det i så fall handla om? Vad är det du får tillbaka?

Jag pratar inte om några "tjänster", utan rent relationsmässigt. Du fick inte ens gå någonstans ensam när du var där, eftersom hon (felaktigt) påstod att det inte var tillåtet. För mig låter det mer som om hon ville skydda sin "investering" än att hon faktiskt brydde sig om dig som person. Som sagt, jag kan inte alla detaljer och jag kan ha misstolkat saker, men det låter verkligen som om du är en plånbok och inte så mycket mer.

Säg till henne att du älskar henne och att du vill att ni ska ha ett liv ihop, men att du måste spara ihop pengar så att detta kan bli möjligt – och att hon därför inte kan få några pengar på flera år. Håll sedan dig till detta, oavsett hur mycket hon bönar och ber. Om hon ändå är intresserad av att hålla kontakten, kanske det kan vara något att bygga på. Om hon blir avvisande eller arg, så var du nog den där plånboken...

Lycka till i livet, oavsett vad som händer!

/ Kiwi
Daniel Ånséhn
#10. Publicerat 2026-09-11 av Daniel Ånséhn
Hej Kiwi

Nej, hon lurar mig inte, men problemet är att hon inte respekterar gränserna. Ja, det är en lång historia, hon har bett mig om pengar till så många olika saker. Många gånger har jag känt stark press att skicka henne pengar. En gåva ska vara frivillig, eller hur?

En 5000 pesos en gång då och då är okej, men inte 25000 pesos varje månad för hennes marklån. Jag fick betala av nästan hela hennes lån som jag inte har tagit. jag sa till henne när hon tog lånet att hon får ta lånet, men då är det du som ansvarar för att betala för det. Men när jag kom dit så erbjöd jag 50 000 för lånet, menade inte nu på en gång utan senare, förs vill jag se att det ffinns pengar kvar innan jag åker hem. Men hon ringde dit och lovade dom och nu ska det vara betalt på fredag... Jag sa att jag inte menade så utan senare, men då var det för sent.

Sen när jag kom hem så fick jag skicka 25000 så att hon kan betala av lånet, men jag ville lämna sista månaden till henne, hon kan väl bidra något själv.

Men det där med att jag inte får gå ut ensam, det sitter bara i hennes huvud. I Filippinerna brukar inte handikappade gå ut ensam, det brukar vara med familjen/vänner i sällskap. Men det finns ingen som säger att det inte är tillåtet. Dock så ville jag först gå ut tillsammans med henne, men hon ville inte utan tror folk kommer att skratta åt henne, jag" Ok, jag går ut ensam" hon stoppar mig direkt för att "skydda" mmig.

Där är det ycket Hiya och Tsimis, skamm och skvaller, folk börjar prata.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristenDate Magasinet – Tro och hopp, kärlek, historier
annonsKristna Dejtingpodden