Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

GMR
Skapat i går kl. 15:48 av GMR, man, 55 år, Uppsala län.
Iran
Iran vid kokpunkten – Analys av regimens framtid med Nima Rostami
​I det här avsnittet av Hotspot gästas programmet av advokaten och debattören Nima Rostami för ett djuplodande samtal om det kritiska läget i Iran.
​Videon ger en unik inblick i varför den iranska regimen nu beskrivs som mer skakad än någonsin och vad som faktiskt händer bakom rubrikerna.
​Några av de viktigaste punkterna som tas upp:
​Bakom protesterna: Hur ekonomisk kollaps och devalvering har blivit startskottet för ett bredare folkligt uppror mot hela det ideologiska systemet.
​Regimens desperation: Varför den ökade brutaliteten ses som ett tecken på svaghet snarare än styrka.
​Alternativt ledarskap: Diskussionen kring kronprins Reza Pahlavis roll och folkets rop på monarkins återkomst och sekularism.
​Geopolitisk press: Hur händelser i omvärlden och försvagade "proxies" (som Hizbollah och Hamas) påverkar regimens överlevnad.
​En mycket sevärd analys för dig som vill förstå den pågående avislamiseringen i landet och förutsättningarna för ett framtida demokratiskt Iran.
​Tror ni att vi närmar oss en vändpunkt för regimen i Iran, eller är deras kontrollapparat fortfarande för stark?

Svar på inlägg

GMR
#1. Publicerat i går kl. 15:53 av GMR
"I går kväll stod Ahmad Batebi, tidigare politisk fånge, inför FN:s säkerhetsråd. En man som har överlevt fängelse, tortyr och förtryck, och som nu talade med hela sitt hjärta.

Han såg rakt på mullaregimens representant och sade det som hela världen borde säga:
Tiden kommer. Ni kommer att ställas till svars för allt det ni idag gör!

Detta var inte ett tal. Det var ett rop från alla de röster som tystats, från alla liv som krossats av den islamistiska tyrannin.

Att detta sker i FN:s säkerhetsråd är i sig ett tecken. Regimen är inte längre fruktad, den är avslöjad, föraktad och är moraliskt bankrutt.

När även världens högsta internationella forum hör sanningen uttalas rakt i ansiktet på förtryckarna, då vet man: slutet närmar sig."
Annika Danielsson
#2. Publicerat i går kl. 19:05 av Annika Danielsson
Välkommen på besök i Södertälje, vi har många som vill diskutera med dig angående detta. Gå på cafe och sätt dig brevid någon med utseende från Mellanöstern. Det kan bli ett äventyr för dig.
Jag läser och ser andra texter och reportage än de om Iran. Hoppas du hittar det du söker i min stad. Önskar dig Guds Frid och Välsignelse hälsa samt välmående. 💙💚💛
Gideon I
#3. Publicerat i går kl. 19:49 av Gideon I
Den iranska prästregimen står stabil och majoriteten av iranska folket sluter upp kring den iranska nationen. Du lyssnar för mycket på AI-genererad propaganda från USrael och de som har förförts av deras propaganda.

USrael har angripit Irans ekonomi, det hade något att göra med Irans valuta och växlingskontor, det har skett en värdeförsämring av valutan. Tusentals har demonstrerat fredligt mot den ekonomiska försämringen.

I det läget har Mossad, CIA och M16 aktiverat hundratals terrorister i Iran som mördat hundratals oskyldiga. Dessa terrorister är nu oskadliggjorda och Iran har med hjälp av kinesisk och rysk teknik stängt ner Starlink, som var tänkt att fungera när internet inte gör det. Terroristerna kunde därför inte kommunicera som tänkt var när internet stängdes ner av regimen.
USrael har också skickat hundratals beväpnade kurder in i Iran men även de blev förintade.

Iran har 90 miljoner invånare där de allra flesta är religiösa, endast en knapp miljon är kristna. I stort alla iranier sluter upp bakom den iranska nationen inför USraels aggressioner och nära förestående bombkrig mot Iran.
Iran är redo och står starkare än någonsin tack vare stödet från Ryssland, Kina med flera länder. I händelse av kärnvapenattack mot Iran från Israel kommer kärnvapenmakten Pakistan att bistå Iran med sina kärnvapen.
GMR
#4. Publicerat i går kl. 22:11 av GMR
Välkommen på besök i Södertälje, vi har många som vill diskutera med dig angående detta. Gå på cafe och sätt dig brevid någon med utseende från Mellanöstern. Det kan bli ett äventyr för dig.
Jag läser och ser andra texter och reportage än de om Iran. Hoppas du hittar det du söker i min stad. Önskar dig Guds Frid och Välsignelse hälsa samt välmående. 💙💚💛
Jag brukar visserligen prata med människor ifrån andra länder vilket jag tycker är trevligt, de har oftast en annan bild en vad media säger/skriver. Dela gärna de texter och repotage du ser. Guds alla andliga välsignelser tillhör dig i Kristus...
GMR
#5. Publicerat i går kl. 22:55 av GMR
Jag tror inte att "kronprinsen"blir en bra ledare för folket, risken är ju att han tar vid som sin far via CiA och deep state. Däremot så är det ingen bra ledare som sitter där idag. Givetvis önskar jag ett Iran fritt ifrån globalistiskt styre vilket jag tror att även Trump vill och då tror jag inte att "kronprinsen" är lämplig oavsett.

Professor Jiang Xueqin (utbildningsstrateg och historiker utbildad vid Yale) har blivit viral genom sin YouTube-kanal Predictive History. Han använder en metod inspirerad av Isaac Asimovs "psykohistoria" – en blandning av spelteori, historiska mönster och eskatologi – för att förutsäga geopolitiska skiften.

Huvudpunkter i hans analys av Iran:

• Operation Iranian Freedom: Jiang förutspådde redan 2024 att en framtida Trump-administration skulle pressas in i ett krig mot Iran av externa intressen (Israel-lobbyn och Saudiarabien) samt USA:s behov av att säkra ekonomisk hegemoni.

• Historisk analogi (Sicilien): Han jämför en amerikansk invasion av Iran med den atenska expeditionen till Sicilien år 415 f.Kr. Precis som det fälttåget ruinerade Aten, menar Jiang att ett krig mot Iran skulle bli en "fälla" som tömmer USA:s resurser och markerar slutet på den amerikanska eran.

• Asymmetrisk seger: Han argumenterar för att Iran kan besegra en teknologiskt överlägsen fiende genom asymmetrisk krigföring och genom att utnyttja interna splittringar i västvärlden.

• Eskatologisk konvergens: I sina senare föreläsningar (2025/2026) kopplar han konflikten till religiösa föreställningar (eschatologies) och hur dessa driver politiska ledare mot ett oundvikligt "World War 3"-scenario.

GMR
#6. Publicerat i går kl. 23:32 av GMR

I sin föreläsning The Age of Fake Work förklarar Jiang att byråkratier naturligt skapar meningslösa jobb för att expandera sin egen makt (precis det Trump kallar "the swamp").

• Xi:s metod: Jiang ser de omfattande korruptionskampanjerna inte bara som politiska utrensningar, utan som ett sätt att tvinga byråkratin att faktiskt leverera resultat istället för att bara förvalta sin egen korruption. Genom att införa strikta kontrollsystem (Social Credit för tjänstemän och digital övervakning) har han gjort det nästintill omöjligt för en "Deep State" att operera i skuggorna.

Jiang, som själv är utbildningsexpert, ser den kinesiska statens totalförbud mot privatlärare (vinstdrivande läxhjälp) som en av de viktigaste rensningsaktionerna.

• Varför: Han menar att den gamla eliten använde dessa skolor för att "ärva" maktpositioner, vilket skapade en stängd kasta av teknokrater (Deep State-rekryter). Genom att slå ut denna industri tvingar Xi systemet att bli mer meritokratiskt och hindrar att en självspelande elit tar över staten.

Jiang menar att Xi har insett att västerländsk liberalism ofta fungerar som en "trojansk häst" för utländska intressen.

• Genom att rensa ut västerländska läroböcker och begränsa inflytandet från utländska NGO:er, anser Jiang att Xi försöker bygga ett "immunförsvar" mot de krafter som Trump nu kämpar mot i USA.

• Enligt Jiang Xueqin rensar Kina sitt träsk genom att systematiskt kapa banden mellan sin egen elit och globala finansintressen. Medan USA:s Deep State lever på dollarns hegemoni och krigsmaskinen, har Xi Jinping krossat sin egen 'finans-adel' och tvingat byråkratin att sluta med 'fake work'. Jiangs poäng är att Xi har insett att en nation som styrs av en självbetjänande elit är en dödsdömd nation, och han använder statens hela tyngd för att nollställa systemet innan det blir ohanterligt.
  • Jag ser det inte som en omöjlighet att Trump samarbetar med Xi, inte bara jobbar emot globalistera separerade. Trump har ju ett lite jobbigare läge utåt sätt med tanke på att många anser att det är Israeliska intressen. Faktum är att dessa globalister samarbetade långt innan skapandet av staten Israel 1948.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden