Logga in
Ange ditt användarnamn och lösenord:
Användarnamn
Lösenord
Meny
Översikt
Sök
Megafon
Forum
Appar
Om
Bli medlem
Logga in
157 Inloggad nu
Sveriges största mötesplats för kristna
Logga in
Bli medlem
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv
Skriv här
Skriv i megafonen
Forum
>
Religion och tro
> Diskussion
Skapat 2026-01-17 av Anonym.
En fråga till dig som är ny Kristen: Hur upplever du den Kristna Kyrkan?
Önskar att du som är ny i tron delar med dig av hur du har upplevt din tid i den Kristna församlingen?
Svara
|
Citat
|
Rapportera
|
Övervaka
Svar på inlägg
#1. Publicerat 2026-01-18 av
Binis
Jag vet inte om jag räknas som ny kristen egentligen då jag varit med i församlingen för många år sedan men sedan
lämnat. Men just nu är jag påväg tillbaka.
jag tycker om min församling väldigt mycket så ch har alltid tyckt om att
vara där både närnjag var troende och vacklande troende. Tycker man alltid känt sig så välkommen och alla är så varma och fina. Där kommer jag numera spendera mycket mer tid även om jag kanske inte riltigt tagit det slutgiltiga steget ännu men allt får ha sin tid tänker jag.
Svara
|
Citat
|
Rapportera
#2. Publicerat 2026-01-19 av Anonym
Glädjande att du är tillbaka och att du känner att du är med Kristna som bryr sig om dig. Har ni Bibel studier i den Kyrkan du går till?
Svara
|
Citat
|
Rapportera
#3. Publicerat 2026-01-25 av
Fiskaren
Hej! Vet ej-har några jag känner lite förvisso som är Kristna kyrkobesökare typ Pingstvänner och t.o.m. en som healar folk och en Bibelstudie har jag åxå varit på men jag umgås mestadels med människor i min närhet som ej är särskilt troende (läs vill ej höra talas om Jesus) känner även ett par Katoliker som pushat mig och bidragit med viss litteratur. Beträffande Katolikerna så har jag varit på ett par mässor mest för nyfikenheten men i själ i hjärta känns det inte rätt, har insikt i deras approach rörande bikten, Madonnan mm och deras tolkning av nattvarden...Jag är inte särskilt "naiv" i min tro utan djupdyker rätt mycket kan man säga-Är helt på Jesus bollen om man säger så forever-Det är min princip helt enkelt oavsett hur jag söker kontakten "uppåt" själv eller i grupp. Kan säga att jag tyvärr blev rätt avtänd på Bibelstudien då det kändes som jag på nåt sätt redan var där i det som förklarades-jag kände liksom att det var för naivt och långsamt tyvärr även om dessa personer var välmenande och väldigt trevliga osv. Som höll i studien-bra att de finns givetvis-beträffande kyrkan så finns ju en tydlig åsiktskonflikt drar hit o dit i tolkningar-protestantismen är min grej i vart fall-Den oro jag kan känna är att det hamnar i ett sas självräddande syndrom vilket i sig säkert inte är fel men egot kan ta över för mycket kan hända-kan bli en slags hobby och en mötesplats för "trevliga människor"Min fråga är egentligen om det givetvis för självutvecklingen i tron kan vara rätt plats att gå i kyrkan (förstår givetvis att utan den ingen samlande plats) Är det en given plats för alla? Sen finns det folk med verkliga strategier att nå de "ofrälse" Utanför kyrkobyggnaderna-Sannolikheten att Jesus är sann måste ut på nytänkande sätt och i kanaler som når ut till fler och som får folk att se att Tron kan vara sannolik istället för en saga-Jag vill gärna veta vad det är för fräs på kyrkan idag om nån kan förklara
Svara
|
Citat
|
Rapportera
#4. Publicerat 2026-01-25 av Anonym
@ Fiskaren. Låter som en bra målsättning att bli "fiskare" men viktigast av allt skulle jag säga, är att läsa Bibeln och då särskilt NT i eget frälsningssyfte. Först när man själv har det rätt med Gud och inga ouppklarade synder står emellan en själv och Gud, då är man redo att bli en människofiskare. Till stor hjälp är då en församling som har en bibelkristen teologi och håller Skriften för sann så som Guds ord.
Svara
|
Citat
|
Rapportera
#5. Publicerat 2026-01-25 av
Fiskaren
Tack för rådet, jag håller med till fullo, ensam är inte stark och förkovran är a och o, kan säga att jag har lyssnat igenom hela Bibeln via ljudbibeln-inser att Bibeln är så fullödig, gäller att gå all in utan tvekan, bla har jag berättelsen om Job som något av en favorit ( i hård konkurrens med andra delar förstås ) ingen jämförelse i övrigt men jag känner mig rätt så befryntligad med just Job, jag är kanske något av en mini Job ( hoppas jag inte verkar för storvulen nu! ) Jag har levt utan minsta motstånd sålänge, allt jag ville ha fick jag, allt jag gjorde mötte inget motstånd, jag var odödlig i affärer, bland kvinnor, hälsomässigt you name it men sen vände vinden jag befann mi plötsligen utan beskydd, saker förstördes, min son dog i sviterna av en bilolycka, det som låg för mina fötter vändes emot mig, det svek jag uppvisat kastades i mitt ansikte, jag blev överfallen och har bestående sviter av detta mm.mm.mm allt jag borde gjort komklingande emot mig i påminnelser om vad jag borde gjort mot mina nära, mitt svek smetades ut i mitt anlete och med vämjelse har jag fått äta upp min egen hatt dagligen under minst 15 år tillbaks i tiden. Alla pengar är borta och de viktigaste arvegodsen har fallit mig ur händerna, från the rich boy till en utomordentligt utsatt situation.Trots all denna press så har jag aldrig skyllt på Jesus eller avvikit från min princip att tro på och hoppas på Gud, jagvill bara säga detta för att belysa varför jag är så igångsatt i tanken på människofiskeriet, jag tror på prövningen o kallet oaktat om man suttit Biblisk utbildning under lång tid-har du Jesus så talar Gud genom dig och det gäller att rädda de själar som går att rädda och aktivitet utåt är vägen som jag ser det. Tydlighet-enkelhet-evidens gör att folk kan fatta vad det handlar om-det är hård konkurrens i allt annat brus som försekommer i vår värld
Svara
|
Citat
|
Rapportera
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv
Skriv här
Skriv i megafonen
annons
Dejtingsidan för dig
|
Så skapar du en attraktiv profil
|
Så får du en bra date
|
Bli personen alla vill dejta
|