Höstlöv säger: Smickrande att sägas sprida "hopp himmel och hejsan". Sedan 2004 leukemi & senaste åren flera sjukdomar så jag är än mer tacksam för livet.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Ragnar
Skapat 2025-11-23 av Ragnar, man, 58 år, Stockholms län.
Blev Jesu återkomst uppskjuten?
Var Jesu återkomst tänkt att ske redan under det första århundradet, men sköts upp, av skäl, överlag okända för Kyrkan?

Svar på inlägg

LarsA
#1. Publicerat i går kl. 21:28 av LarsA
Var Jesu återkomst tänkt att ske redan under det första århundradet, men sköts upp, av skäl, överlag okända för Kyrkan?

Markus 13:10 Men evangelium måste först bliva predikat för alla folk.

Säger Jesus när han i sista veckan av sin gärning undervisar sina lärjungar om ändens tid.
Jorden var ju mycket större än vad lärjungarna visste om. ( Australien, Amerika o.s.v ) Även om de hade hunnit med romarriket som var den kända världen var det ju långt ifrån alla folk.
Två gånger i Historien har Jerusalem intagits för att försöka påskynda Messias återkomst.
Först år 614 intog Judiska styrkor från Gallileen och från Babylon Jerusalem tillsammans med Perser-riket, under en kort period på mindre än 4 år kontrollerade de Jerusalem och hade startat up slaktoffer systemet på tempelplatsen. Sedan kom Bysantinska riket tillbaka och återtog Judeén.
Andra gången var det första KORS-Tåget år 1099, som skapade en korsfarar stat i Palestina som levde i ca 100 år.

De är således inte enkelt att påskynda Messias/Kristi ankomst.
Ragnar
#2. Publicerat i dag kl. 15:23 av Ragnar

Markus 13:10 Men evangelium måste först bliva predikat för alla folk.

Säger Jesus när han i sista veckan av sin gärning undervisar sina lärjungar om ändens tid.

Jorden var ju mycket större än vad lärjungarna visste om. ( Australien, Amerika o.s.v ) Även om de hade hunnit med romarriket som var den kända världen var det ju långt ifrån alla folk.

Frågorna huruvida Jesu återkomst sköts upp och hur man påskyndar den, är separata. Tråden adresserar enbart den första.

Ditt svar är utifrån Matt 13:10, Nej!, med motiveringen av en absolut och bokstavlig tolkning att alla folk först måste få höra evangeliet. Det innebär att allt nu sker enligt Guds originalplan. Det för med sig en rad problem. Jag nämner några:

1. Det finns ingen text som nämner att var enda etnisk folkstam måste ha fått höra.

2. Det var miljontals människor som aldrig hann höra förrän evangeliet nådde deras länder.

3. Från det att kristendomen blev romerska statsreligion började man sprida evangelium med svärd. Inte enbart, men delvis.

4. Jesus, Paulus, apostlarna och församlingarna under 100-talet var alla inställda på att Jesus skulle komma tillbaka inom deras livstid. Hade man tagit Jesu ord om att alla folk ska få höra som ett absolut uttalande och en grundläggande doktrin, hade Jesus aldrig predikat att himmelriket är nära; Paulus aldrig förkunnat att han ville bryta upp för att vara med Kristus, etc.

Argumentet håller därför inte, utifrån Matt 13:10.

Älskar dej
#3. Publicerat i dag kl. 15:38 av Älskar dej
Nje tror gud vet när tiden är inne
Ragnar
#4. Publicerat i dag kl. 16:41 av Ragnar
Nje tror gud vet när tiden är inne
Men innebär det att Gud inte kan skjuta tidpunkten för när tiden för något är inne, på framtiden?
Om du planerar att bestiga ett berg ett specifikt datum, just för att tiden för det är inne, men väderfårhållandena och andra omständigheter gör att du måste skjuta projektet på framtiden, innebär inte det att tidpunkten för när tiden för något är inne kan eller måste anpassas till omständigheterna, vilket innebär att tidpunkten för när tiden för något är inne, kan skjutas på framtiden?
Gideon I
#5. Publicerat i dag kl. 20:34 av Gideon I
Svar nej, Jesu återkomst blev inte uppskjuten!

Jag vet ej stund, jag vet ej dag, men dagligt dig förbidar jag. (Sv.Ps. 159:5)

VÄNTAR DU PÅ ATT JESUS SKALL KOMMA TILLBAKA? Han kommer redan nu, men en gång skall han komma tillbaka vid tidens slut.

Han kommer redan nu. Han kommer så snart Anden och bruden ropar "Kom!"

Till den som är döpt kommer Jesus gång på gång i sitt ord i bibeln och gudstjänsten och bultar på dörren till ditt hjärta för att tala om för dig, att han kallat dig att vara med i den himmelska glädjen och att han vill att du skall vara redo att möta honom när han vill komma och hämta dig.

Jesus kommer också när ditt livs dagar är slut eller när du får möta honom vid tidens slut.
Höstlöv säger: Smickrande att sägas sprida "hopp himmel och hejsan". Sedan 2004 leukemi & senaste åren flera sjukdomar så jag är än mer tacksam för livet.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden