smålänning i norr säger: Owe Lindeskär ”Bön som når till Faderns hjärta”Del 1 https://drive.google.com/file/d/1nf9C4Vucb4ExCCtkdTtiGbEs-b2OsJQd/view?usp=drive_link
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Sebastian
Skapat 2025-11-10 av Sebastian, man, 67 år, Stockholms län.
Det onaturliga och spökliga
Någon annan som har erfarenheter om en okänd närvaro?Tydliga tecken på att det vi inte känner till vill söka kontakt.Att kalla detta för spökeri är kanske barnsligt och lite väl enkelt.Det som vi upplever, hör och ser behöver inte vara något ont.
Något/någon gör sig tillkänna med ljud,flyttar föremål,lämnar avtryck och påkallar uppmärksamhet.

Denna tråd är inte till för några religiösa diskussioner.Inga bibelcitat eller predikande.

Svar på inlägg

Amoroso
#1. Publicerat 2025-11-10 av Amoroso
Min uppfattning är, som katolska kyrkan är inne på, att själen lämnar kroppen och går vidare när kroppen dött. Det finns ett helvete och en himmel. En del hamnar dessvärre där nere, som evigt förtappade. Andra fastnar på vägen till himmelen. Kallas för skärselden av vissa. Dessa kan med hjälp av oss levande i världen komma vidare. I min världsbild är det dessa som påkallar vår uppmärksamhet genom "spökerier" och andra företeelser. Man bör be för dessa själar, som kan se Jesus, men plågas av att inte kunna komma dit. Då kan de äntligen befrias och gå vidare.Själamässor är också en variant.
Sebastian
#2. Publicerat 2025-11-11 av Sebastian
Min uppfattning är, som katolska kyrkan är inne på, att själen lämnar kroppen och går vidare när kroppen dött.Det finns ett helvete och en himmel.En del hamnar dessvärre där nere, som evigt förtappade.Andra fastnar på vägen till himmelen.Kallas för skärselden av vissa. Dessa kan med hjälp av oss levande i världen komma vidare. I min världsbild är det dessa som påkallar vår uppmärksamhet genom "spökerier" och andra företeelser. Man bör be för dessa själar, som kan se Jesus, men plågas av att inte kunna komma dit. Då kan de äntligen befrias och vidare.Själamässor är också en variant.
Jag har sett och hört tydliga tecken hemma hos mig och även utanför hemmet.Dörrar inne i huset stängs.Handavtryck som det går att ta bild på.Barnhand.Det har aldrig bott barn i huset.Tv:n slås på och av helt själv.När jag har vaknat mitt i natten så är tv:n på.Ibland utan ljud.DVD:n stänger av sig mitt i filmen.Min gamla väggtelefon väckte mig en morgon.Telejacket satte inte i teleuttaget utan låg löst på golvet.Trots det gick det fram flera surrande signaler.Som om det var barn som leker i huset
När jag bodde kvar i norra norrland så har flera med mig sett i samma tillfälle en person på en landsväg som sedan är borta när vi passerat personen i en bil.Människor försvinner inte.
Till mitt föräldrahem tillhör en separat byggnad som är bastu.En vinterkväll var jag ensam i bastun och satte där i all tystnad.Det hördes smällar mot fönsterrutan och skrapande ljud mot dörren på utsidan.En hasp satte på utsidan.Haspen var hemmagjord och grov.Isen som bildats mot bastu dörren gjorde att den var något svårt att få haspen på plats så ljudet från haspen var bekant.Jag gick ut för att se efter vad som var på gång men kunde inte öppna dörren.Min tanke var att någon ville busa med mig så jag var lugn och lätt road Jag ropade först.Inget hände.Sedan sparkade jag upp dörren.Haspen på utsidan lossnade.Den måste ha varit på.Det jag såg var att det låg nysnö på marken utanför men inga fotspår.Jag fick inte ihop det hela.Hemma i huset var bara min mor.Minns att min mor blev alldeles tyst när jag berättade det jag varit med om.Min mor visste mer än vad hon hade berättat tidigare.Något liknande hade hänt tidigare.Det finns en dokumentation om att mitt föräldrahem är byggt på en mark som är gammal kyrkogård sedan kriget.Det visste man inte när huset byggdes.
Jag och mina gäster hör röster/tal i huset där jag bor nu.Röster med normal samtalston som om en annan person står bredvid och pratar.Jag har inte trott på att andar kan prata men i mitt fall gör de det.En vän till mig stod i köket och diskade hemma hos mig och hörde en röst.En hel mening.Vännen kom och frågade mig om det var jag som var i köket.Jag kunde inte höra rösten eftersom jag satte i ett annat rum.
I badrumet en trappa ner hörs ibland ett duns som om någon lyft toalocket och släppt ner det igen.
En hel toarulle låg i en hög på golvet.Om jag hade haft en katt så hade jag förstått.Ingen katt.
Toapappershållaren är konstruerad så att rullen lutar sig tätt mot väggen.Ett lätt motstånd omöjliggör det att rullen kan komma i rörelse utan att man tar och drar i pappret.Jag har tagit bilder på det som sker och dokumenterat händelser.Allt har inte någon förklaring.Jag är mest intresserad av om det finns något samband med det som sker.
Jag söker inte heller svar till allt.Tycker bara att det finns saker som är intressant att diskutera.
Grannen som bor vägg i vägg med mitt hus har berättat saker som vi aldrig hade tagit upp tidigare.Det som skedde hemma hos mig skedde även hos grannen.
Amoroso
#3. Publicerat 2025-11-12 av Amoroso
Om Jesus var nere i dödsriket och återvände, då försvann dödsriket? är dödsriket och helvetet olika platser? Att kastas i den eviga elden? Vad kan det tänkas innebära? Jag läste nånstans på nätet att det ska bli något mycket omvälvande innan julafton 2025, i år alltså! Vi får kanske reda på det ganska snart...
Amoroso
#4. Publicerat 2025-11-12 av Amoroso
Det är ofta sånt som dyker upp i den katolska traditionen. True life in God, our lady of Akita, mfl. Okänt för många.
Amoroso
#5. Publicerat 2025-11-12 av Amoroso
Det är ofta sånt som dyker upp i den katolska traditionen. True life in God, our lady of Akita, mfl. Okänt för många.
Gideon I
#6. Publicerat 2025-11-12 av Gideon I
Jag tror inte att andar kan prata men i mitt fall gör de det.Grannen som bor vägg i vägg med mitt hus har berättat saker som vi aldrig hade tagit upp tidigare.Deras berättelse var snarlik det som skett hemma hos mig.Det låter som om vi berättar om samma händelse.Det som sker hemma hos mig sker även hos grannen.
Kanske lyhört i huset så att man hör grannarna prata i bland? Men att andevärlden finns vet vi. Låter som osaliga andar på besök. Har aldrig hört att de visar sin närvaro på det sättet för dem som hör Jesus till och tror på honom

Hur är det med dig? Lever du i daglig omvändelse och bön till Frälsaren Jesus? Då kan du även tala med honom om de saker som du upplever i ditt hus.

Till rövaren på korset som trodde på honom sa Jesus: "Sannerligen säger jag dig, idag skall du vara med mig i paradiset" Lukas 23.

De kristtrognas själar går direkt till himlen, tror jag. Jag har varit vid troende kristens dödsbädd och sista veckor i jordelivet. En gammal människa som plötsligt började tala om sina sedan länge döda föräldrar. De var Jesustroende och de väntade på sitt barn som nu snart skulle komma hem till dem i himlen.
Gideon I
#7. Publicerat 2025-11-12 av Gideon I
Min uppfattning är, som katolska kyrkan är inne på, att själen lämnar kroppen och går vidare när kroppen dött. Det finns ett helvete och en himmel. En del hamnar dessvärre där nere, som evigt förtappade. Andra fastnar på vägen till himmelen. Kallas för skärselden av vissa. Dessa kan med hjälp av oss levande i världen komma vidare. I min världsbild är det dessa som påkallar vår uppmärksamhet genom "spökerier" och andra företeelser. Man bör be för dessa själar, som kan se Jesus, men plågas av att inte kunna komma dit. Då kan de äntligen befrias och gå vidare.Själamässor är också en variant.
Ja, själen lämnar kroppen och går vidare. Så kallade nära-döden-upplevelser tyder på det. Ofta är det patienter med hjärtstillestånd, som plötsligt från taket ser sig själva ligga på operationsbordet, där läkarna febrilt arbetar med återupplivning. Men så går hjärtat igång igen och de återvänder till kroppen. Med sig har de minnet av en upplevelse för resten av livet.

I min bibel ingår inte de så kallade apokryfiska böckerna, där skärselden tas upp, tror jag. Om skärselden står inget skrivet i de skrifter som Herrens profeter, evangelister och apostlar nedtecknat i gamla och nya testamentet. Vi har fyra evangelier, men inget om skärselden där. Alla brev från apostlarna Paulus, Petrus, Jakob och Judas säger inget om skärselden, bara om himmel och helvete..

Läran om skärselden hänger ihop med tron att goda gärningar samverkar med frälsningen. Men evangelisterna och apostlarna undervisar oss om att frälsningen är enbart av nåd genom tro. Inget eget av gärningar duger inför Gud som frälsningsgrund. Bara tron på Kristi fullbordade verk rättfärdiggör. Goda gärningar gör en kristen av tacksamhet och kärlek till Frälsaren, annars vore tron död. Men egna gärningar frälser inte, endast tron på Jesus, Guds Son frälser (Joh 3:16, Rom 1:17)
Amoroso
#8. Publicerat 2025-11-13 av Amoroso
Den som vill undersöka svårförklarliga händelser kan googla på our lady of Zeitoun. Det lär ha setts av många hundra tusen människor 1968-
Sebastian
#9. Publicerat 2025-11-14 av Sebastian
Den som vill undersöka svårförklarliga händelser kan googla på our lady of Zeitoun. Det lär ha setts av många hundra tusen människor 1968-
Min mamma hade enligt mina syskon frågat på sin dödsbädd om vad hon gjorde uppe i taket på sitt rum.Hon såg sig själv utanför sin egen kropp medan hon levde och var vaken och medveten om det som hände runt hennes säng.Mina syskon som var på besök hade alla sett ett ljusfenomen över mammas säng.Det fanns inget fönster till rummet och inget ljus kunde trängas in utifrån.Enda ljuskälla var lampan i taket.Mina syskon nämde att de hade sett färger i ljusskenet Båda mina föräldrar var kristna men båda kunde vittna om att de sett saker som inte tillhör den här världen.
Anonym
#10. Publicerat 2025-11-15 av Anonym
Det finns inte spöken, det är orena andar. Familiar spirits är oren ande som många tror är en bekant bland annat. Det andliga finns till 100% det är ju det vi strider emot. Men orena andar har inte en kropp här i denna värld som Gud gav oss att ha makt och auktoritet i. Orena andar har inte heller någon mun. Därför är det så viktigt för dom att "låna" våran, och på så sätt växer ondska i makt och auktoritet här i världen.. när vi tillåter att användas, att tro på satans lögner och i handlingar begå synd, och som sagt då är det vi själva som begått dom, accepterat, kommit överens, gått hand i hand med fienden. Gå ut alla överenskommelser som du har gjort med orena andar! Så många idag som behöver befrielse från orena andar. Jag har själv fått befrielse efter jag blev frälst och döpt. Jag kan se i det andliga. Var inte rädda. Gå i aktoritet och makt i Jesus namn Amen.
smålänning i norr säger: Owe Lindeskär ”Bön som når till Faderns hjärta”Del 1 https://drive.google.com/file/d/1nf9C4Vucb4ExCCtkdTtiGbEs-b2OsJQd/view?usp=drive_link
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden