Social omsorg och dess betydelse är nog underskattad. Men jag tror det finns en prioriteringsordning att hålla sig till.
Först så har vi i enlighet med 1 Tim 5:8
”Om någon inte tar hand om sina närmaste, och särskilt sin egen familj, så har han förnekat tron och är värre än den som inte tror.”
I vers 4 står det att barn ska: ”visa respekt för sin egen familj och ge tillbaka vad de är skyldiga sina föräldrar.”
Sen har vi bibelstället i Matt 25:35-36, som Roffe var inne på, vid domens dag hur getterna skiljs från fåren. Fåren får komma in i Guds rike för de hade visat social omsorg. Text från kärnbibeln:
”[Här är anledningen, motiveringen till mitt beslut:] Jag var hungrig, och ni gav mig att äta. Jag var törstig och ni gav mig att dricka. Jag var en främling (okänd, ny i ett sammanhang) och ni bjöd in mig (var gästfria mot mig, bjöd in mig att bli en del i ert sociala umgänge). jag var naken (iklädd bara underkläder) och ni klädde mig. Jag var sjuk (svag, sängliggande) och ni besökte (brydde er om, hjälpte) mig. Jag satt i fängelse, och ni kom och besökte mig.’”
Enligt vers 40 var dessa människor som ”fåren” hjälpte först o främst trossyskon.
Jesus kallar dom för bröder(syskon).
”När Kungen då svarar ska han säga till dem: ’Jag säger er sanningen: eftersom (i den mån) ni gjorde det för en av dessa mina minsta bröder (syskon), gjorde ni det för mig.’”