Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Mary Mary
Skapat i går kl. 15:03 av Mary Mary, kvinna, 54 år, Stockholms län.
Fler som känner att de gör för lite socialt arbete ?
Jesus ägnade sitt liv åt att stötta och rädda socialt utstötta och sjuka. Han gjorde ingen skillnad och utgick från kärlek.
Hur förhåller ni er till detta i det vardagliga livet?

Jag tänkte på detta under 2015 under flyktingkrisen, människor som öppnade upp sina hem och hjälpte. Eller människor som är volentärer på sjukhusen och pratar med de sjuka och ensamma. Jag beundrar verkligen dessa människor - vardagshjältarna!

Jag drabbas ofta av dåligt samvete för att göra för lite. Jag försöker ge pengar till organisationer, klädinsamlingar etc. Det går att göra det lilla tänker jag.

Men sedan går förbi en hemlös på tunnelbanan som jag nekar pengar. Jag rättfärdigar genom att tänka att det är bättre att ge pengar till organisationer. Pengarna kanske går till att finansiera missbruk.
Jesus hade troligtvis inte gjort så. Han hade hjälpt.

Hur och vad gör ni andra? Känner ni också skam över att göra för lite. Hur hanterar ni dessa känslor? Dela gärna tankar.

Svar på inlägg

SweKiwi
#1. Publicerat i går kl. 15:47 av SweKiwi
Men sedan går förbi en hemlös på tunnelbanan som jag nekar pengar. Jag rättfärdigar genom att tänka att det är bättre att ge pengar till organisationer. Pengarna kanske går till att finansiera missbruk.
Jag har samma resonemang. Jag har ingen aning om vart pengarna går, om jag ger dem till någon på gatan. Jag tänker också "uppmuntrar jag till mer tiggande, genom att ge?", och så går jag bara förbi.

Men jag är långtifrån säker på att resonemanget håller, eller att jag gör rätt.

Jag skänker i stället pengar till organisationer. Främst till sådana som stöttar och tar hand om djur. Människor har ändå någon form av skyddsnät att falla tillbaka på. Och om inte annat så finns ändå potentialen att göra något själv åt sin situation. Djur har bara oss människor att förlita sig på.

/ Kiwi
Roffe
#2. Publicerat i går kl. 18:12 av Roffe
Jesus ägnade sitt liv åt att stötta och rädda socialt utstötta och sjuka. Han gjorde ingen skillnad och utgick från kärlek.
Hur förhåller ni er till detta i det vardagliga livet?

Jag tänkte på detta under 2015 under flyktingkrisen, människor som öppnade upp sina hem och hjälpte. Eller människor som är volentärer på sjukhusen och pratar med de sjuka och ensamma. Jag beundrar verkligen dessa människor - vardagshjältarna!

Jag drabbas ofta av dåligt samvete för att göra för lite. Jag försöker ge pengar till organisationer, klädinsamlingar etc. Det går att göra det lilla tänker jag.

Jesus hade troligtvis inte gjort så. Han hade hjälpt.

Hur och vad gör ni andra? Känner ni också skam över att göra för lite. Hur hanterar ni dessa känslor? Dela gärna tankar.
Jag ger till organisationer som t.ex.:

https://www.starofhope.se/

https://www.josua.se/rehab

https://www.lp-verksamheten.se/

https://www.lakarmissionen.se/
GMR
#3. Publicerat i går kl. 19:18 av GMR
.

Jag tycker inte att du ska behöva känna skam, viktigt att det känns rätt och roligt. Som Kiwi säger så finns det ju ändå ett skyddsnät för människor i mycket. Peronligen ger jag pengar till en organisation varje månad och hoppas att det går till något bra och att de inte försvinner på vägen. Har gett lite då och då till lite olika projekt. Men det roligaste är ju möten med människor såklart, se olika perspektiv på livet och sätta sig in i olika kulturer.
Huldah
#4. Publicerat i går kl. 20:59 av Huldah
Jag försöker i första hand berätta om Guds rike när ingen behöver vara fattig o svälta. Jesus predikade i första hand men botade, gav mat o även upptäckte döda. Han visade vad som kommer att hända när han är kung. I den mån jag har råd att ge pengar, ger jag till Jehovas vittnen. Det går oavkortat till behövande, då alla jobbar ideellt. Det kan man läsa om på deras hemsida. Ibland ger jag till tiggare på gatan, men tappade gnistan när en påpekade att jag gav för lite. Ger gärna om jag kan om jag märker att det är någon i nöd. Nu har jag inte sett tiggare på väldigt länge.
Undrar om det är lite fel här i Sverige.. Jag bodde i Rio de Janeiro en tid. Då satte jag mig på ett torg. En kvinna kom fram till mig o ville ge mig pengar. Hon sade att jag satt på en plats där tiggare brukar sitta.
Jag tror många vill ge till nödlidande, om man bara vet!
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden