Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Mallelb
Skapat 2025-09-19 av Mallelb, man, 50 år, Kalmar län.
Jag pluggar till präst oavsett samfund det här är min predikan om skapelsen, kommentarer tas emot gladeligen
Predikan skapelsen
När Paulus hamnat inför domstolen i Aten och skulle förklara varför han hade predikat om ”främmande gudar” så fångade han Bibelns gudsbild med några få ord. Paulus sade att Gud är den verklighet i vilken allt existerar, att vi lever och rör oss inuti Gud. Vi människor är en del av skapelsen precis som allt omkring oss är. Gud ger oss omsorg, Gud ger oss det vi behöver, Jesus predikar om det i dagens evangelietext: Därför säger jag er: bekymra er inte för mat och dryck att leva av eller för kläder att sätta på kroppen. Är inte livet mer än födan och kroppen mer än kläderna?
I dag är det en ständig jakt på framgång, pengar, att bli någon, jaget går först, människor mår dåligt, människor är ensamma, världen är orolig och miljön är i total obalans. Människan lever i framtiden och missar nuet. En klok man har sagt att människan offrar hälsan för att tjäna pengar, sedan offrar hon pengar för att få hälsan. Hon är så angelägen om sin framtid att hon inte njuter av nuet. Följden blir att hon inte lever i nuet och inte heller i framtiden. Hon lever som hon aldrig ska dö och så dör hon utan att ha någonsin levt.
Precis som vår herre Jesus Kristus frågar: är inte livet mer än födan och kroppen mer än kläderna? Jo visst är det så, men det är svårt att leva om vi hela tiden är i framtiden. Stanna upp, var här och nu, upplev skapelsen, visa tacksamhet och vördnad inför Gud, släpp oron, be och känn tillit till vår Herre.