Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Mallelb
Skapat 2025-09-19 av Mallelb, man, 50 år, Kalmar län.
Jag pluggar till präst oavsett samfund det här är min predikan om skapelsen, kommentarer tas emot gladeligen
Predikan skapelsen
När Paulus hamnat inför domstolen i Aten och skulle förklara varför han hade predikat om ”främmande gudar” så fångade han Bibelns gudsbild med några få ord. Paulus sade att Gud är den verklighet i vilken allt existerar, att vi lever och rör oss inuti Gud. Vi människor är en del av skapelsen precis som allt omkring oss är. Gud ger oss omsorg, Gud ger oss det vi behöver, Jesus predikar om det i dagens evangelietext: Därför säger jag er: bekymra er inte för mat och dryck att leva av eller för kläder att sätta på kroppen. Är inte livet mer än födan och kroppen mer än kläderna?
I dag är det en ständig jakt på framgång, pengar, att bli någon, jaget går först, människor mår dåligt, människor är ensamma, världen är orolig och miljön är i total obalans. Människan lever i framtiden och missar nuet. En klok man har sagt att människan offrar hälsan för att tjäna pengar, sedan offrar hon pengar för att få hälsan. Hon är så angelägen om sin framtid att hon inte njuter av nuet. Följden blir att hon inte lever i nuet och inte heller i framtiden. Hon lever som hon aldrig ska dö och så dör hon utan att ha någonsin levt.
Precis som vår herre Jesus Kristus frågar: är inte livet mer än födan och kroppen mer än kläderna? Jo visst är det så, men det är svårt att leva om vi hela tiden är i framtiden. Stanna upp, var här och nu, upplev skapelsen, visa tacksamhet och vördnad inför Gud, släpp oron, be och känn tillit till vår Herre.
Vi är på en plats där skapelsens magi samlas. Precis här och nu möts, dåtid, framtid och nutid. Här vilar våra nära och kära som levde i dåtiden, här sitter vi och i gemenskap firar Gudstjänst i nutid och här sitter våra barn som är vår framtid. Här finns vatten, fåglar, himmel, vind, träd, buskar och annat som är en del i Guds skapelse. Allt omsluts av Guds storhet och kärlek.
Med skapelsen kommer också ett stort ansvar som åläggs oss människor. I första mosebok står det: Vi skall skapa människor som vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden. Härska är ett ganska skarpt ord men i den tidigare bibelöversättningen används ordet råda som ger själva texten en mer begriplig nyans. Oavsett om det är ordet härska eller råda som gäller så har vi ett stort ansvar att förvalta Guds skapelse, ett ansvar som vi inte kan förneka eller gömma oss ifrån.
Vi har genom historien sett hur människor missbrukat, förvanskat och utnyttjat det förvaltarskapet för sin egen vinning. Vi ser det i dag i konflikter över, hur människans rovgirighet förstör det vi är satta till att gemensamt förvalta. Det är vårt ansvar, inte mitt, inte ditt utan allas ansvar att vårda skapelsen. Därmed måste vi också ta ansvar för oss själva. Det går inte att skylla på min nästa, att den gjorde si eller så. Jag har ett ansvar som en av Guds skapelser att vårda och ta ansvar för mig själv. Det är inte i lätt i alla lägen och det blir fel ibland för vi är människor. Vi får inte glömma att Gud är ständigt med oss och ger oss omsorg och kärlek, att vi får syndernas förlåtelse genom det offer vår Herre Jesus Kristus gjorde på korset och att han även ger det ljus vi behöver när livet blir mörkt.

Svar på inlägg

Mallelb
#1. Publicerat 2025-09-19 av Mallelb
Vi har genom historien sett hur människor missbrukat, förvanskat och utnyttjat det förvaltarskapet för sin egen vinning. Vi ser det i dag i konflikter över, hur människans rovgirighet förstör det vi är satta till att gemensamt förvalta. Det är vårt ansvar, inte mitt, inte ditt utan allas ansvar att vårda skapelsen. Därmed måste vi också ta ansvar för oss själva. Det går inte att skylla på min nästa, att den gjorde si eller så. Jag har ett ansvar som en av Guds skapelser att vårda och ta ansvar för mig själv. Det är inte i lätt i alla lägen och det blir fel ibland för vi är människor. Vi får inte glömma att Gud är ständigt med oss och ger oss omsorg och kärlek, att vi får syndernas förlåtelse genom det offer vår Herre Jesus Kristus gjorde på korset och att han även ger det ljus vi behöver när livet blir mörkt.
Det är när vi börjar ta ansvar för oss själva som vi kan börja göra ett gott förvaltarskap och leva som tron säger att vi ska göra. Jesus säger i Matteus-evangeliet om det största av buden: Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv… Genom Jesus Kristus ord kommer nyckeln till hur vi ska vårda skapelsen. Vi gör det med ovillkorlig kärlek, vi visar Gud vår ovillkorliga kärlek och genom hans kärlek till oss kan vi älska vår nästa och även oss själva och gör vi det kan vi vårda skapelsen gemensamt och med omsorg, ta det ansvar som krävs och se det vi behöver göra. Men för att kunna göra det krävs det att vi lever i nuet, vi känner Guds närvaro nu, vi känner kärlek nu, vi ser det sköna i skapelsen nu, vi känner gemenskap och tillhörighet nu.
För hur skall jag kunna se vad min medmänniska behöver om jag lever i framtiden, hur ska jag se någonsin kunna se det vackra i skapelsen om jag inte är närvarande här och nu? Hur ska jag kunna älska Gud om mina tankar är i morgon.
Stanna upp och lev i nuet, visa kärlek och känn tacksamhet till Gud och visa uppskattning till den gåva vi fått genom skapelsen.
Kapten
#2. Publicerat 2025-09-20 av Kapten
Jag pluggar till präst oavsett samfund det här är min predikan om skapelsen, kommentarer tas emot gladeligen
Så fel. I det nya förbundet finns inga präster! Läs hebreerbrevet 9-10 kapitlen om Jesus Kristus som den siste översteprästen som bar fram det slutliga offret. Pastor kan du va om du vill, men präst, nä, då har du missuppfattat grunden för vår tro. Tänker i övrigt inte diskutera det mer här, läs Skriften.
Mallelb
#3. Publicerat 2025-09-20 av Mallelb
Tack, kanske det aldrig var menat att vi kan bli präster, vi som följer och bär på arvet efter dom första apostlarna, du har rätt i din sak, men min undran var om min predikan inte om jag kan eller kommer bli präst
Mallelb
#4. Publicerat 2025-09-20 av Mallelb
Förrästen om jag läser vår översatta skrift kan jag ha sex med min egen dotter, Jag tror inte min dotter Elvira skulle uppskatta det. Släng inte ut direktcitat från vår heliga bok, det handlar om en tro som både du och jag delar, inte vem som kan eller vet mest. I ditt namn kommer jag be och må alla änglar vaka över dig och helga dig i Jesus Kristus namn vår herre
sestir
#5. Publicerat 2025-09-20 av sestir
Om det gäller Svenska Kyrkan tycker jag det ser ut att vara en mycket bra och välskriven predikan! Jag har hört präster hålla liknande predikningar söndagar när Biskop Modéus varit på besök.
Mallelb
#6. Publicerat 2025-09-20 av Mallelb
Tack, det var min tolkning av den dagens evangelium
Huldah
#7. Publicerat 2025-09-30 av Huldah
Så bra beskrivet! Håller med dig!
Min tro är att det kommer bli bättre!
Jesus kommer bli kung!
Han kommer att lära oss hur vi ska leva!
Vi kan lära oss redan nu:
Matt 24:14
Matt 28:19, 20
Vingen
#8. Publicerat 2025-09-30 av Vingen
Så fel. I det nya förbundet finns inga präster! Läs hebreerbrevet 9-10 kaiptlen om Jesus Kristus som den siste översteprästen som bar fram det slutliga offret. Pastor kan du va om du vill, men präst, nä, då har du missuppfattat grunden för vår tro. Tänker i övrigt inte diskutera det mer här, läs Skriften.
Ja läs skriften! :-)

Jesus är vår överstepräst i himlen, när vi nu har en överstepräst kan vi förstå att han råder över ett prästerskap. Vilka då? Du och alla övriga som erkänner Jesus som Herre. Det finns något som kallas det allmänna prästerskapet och det kan vi läsa om i Bibeln.

.. låt er själva som levande stenar byggas upp till ett andligt hus, ett heligt prästerskap som ska bära fram andliga offer som Gud tar emot med glädje genom Jesus Kristus.

Men ni är ett utvalt släkte, ett kungligt prästerskap, ett heligt folk, ett Guds eget folk för att förkunna hans härliga gärningar, han som har kallat er från mörkret till sitt underbara ljus.
1 Petr. 2

Vi kan således "förkunna hans härliga gärningar" som pastorer, lärare, vägledare, uppmuntrare, o.s.v. med eller utan utbildning. Och samtliga kan kalla sig präster med Jesus som överstepräst.
Vingen
#9. Publicerat 2025-09-30 av Vingen
Tack, kanske det aldrig var menat att vi kan bli präster, vi som följer och bär på arvet efter dom första apostlarna, du har rätt i din sak, men min undran var om min predikan inte om jag kan eller kommer bli präst
Tummen upp för din predikan.
Kapten
#10. Publicerat 2025-09-30 av Kapten
Förrästen om jag läser vår översatta skrift kan jag ha sex med min egen dotter, Jag tror inte min dotter Elvira skulle uppskatta det. Släng inte ut direktcitat från vår heliga bok, det handlar om en tro som både du och jag delar, inte vem som kan eller vet mest. I ditt namn kommer jag be och må alla änglar vaka över dig och helga dig i Jesus Kristus namn vår herre
Var står det? Vilken text, receptus eller den andra? Vilken översättning? Inte 2000 väl?
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden