smålänning i norr säger: Gränsen mellan beundran och begär kan vara hårfin läs gärna längre ner i min presentation:Bibelställen om GudsRike och dess Sinnelag att studera
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Growitz
Skapat 2025-09-17 av Growitz, man, 50 år, Kalmar län.
Charlie Kirk
Innan jag börja så vill påpeka att detta inte är en tråd där jag vill diskutera dom olika galna konspirationsteorierna som människor har i denna grupp. Det finns redan en sådan tråd under politik så snälla bespara mig från detta trams.

Det jag försöker med denna tråd är att förstå det som har hänt och speciellt den glädjen som uppstod bland människor efter hans död.
Tyler Robinson mördade Charlie kirk pga hans kristen konservativa åsikter och jag undrar hur en människa som Tyler kan får tanken att mörda en människa bara för sina åsikter och hur andra människor kan glädjas åt att en meningsmotståndare brutalt mördas framför sin familj. Var kommer denna egoism ifrån som ger människor rätt att mörda eller glädjas åt andras tragedier bara för att man vill må bättre?
Jag tro svaret finns i Romarbrevet 1:28-32

Och liksom de, efter att ha satt Gud på prov för att få honom godkänd om han uppfyllde deras krav, och funnit att han inte gjorde det, ogillade att hålla honom i sin fulla och exakta kunskap, utlämnade Gud dem åt ett sinne som inte skulle uppfylla provet för det som ett sinne var avsett att göra, att utöva sådant som inte var anständigt eller passande; de??var uppfyllda av all slags orättfärdighet, skadligt ont, girighet, illvilja, fulla av avund, mord, gräl, svek, illvillig slughet; hemliga förtalare, baktalare; hatiska mot Gud, fräcka, högmodiga; skrytsamma, uppfinnare av onda ting; olydiga mot föräldrar, dumma, trolösa, utan naturlig tillgivenhet, obarmhärtiga; sådana är de som, trots att de känner Guds dom att de som utövar sådana ting förtjänar döden, inte bara vanemässigt gör samma saker utan också finner behag i dem som utövar dem.
romarbrevet 1:28-32 WET

Jag tro att vi i väst lever i samhällen där man har vänt Gud ryggen och vi får se konsekvenserna för detta och mordet på Charlie Kirk var en attack mot våra kristna värderingar.
Jag tro att vi kristna behöver ena oss bakom dom bibliska och andliga principerna och kämpa för våran tro. Inte med våld utan med andlig krigsföring och kärlek.

Svar på inlägg

sailias2
#1. Publicerat 2025-09-18 av sailias2
Ja Romarbrevet 1 ger en tydlig beskrivning av orsak och verkan.

Rom 1:21 (LSV): because, having known God they did not glorify Him as God, nor gave thanks,

Jag läste Job 38 idag, och tror mig förutom den bokstavliga betydelsen i följande stycke, som är en skapelseberättelse, också kunna se att skapelsen är grundad i godhet och nåd genom Jesus, hörnstenen :) och se att Gud sätter gräns för folkens ondska. Han satte gräns för "havet" motsvarande folkhavet/folken; gräns för dess stolta vågor. Och se Guds avslutning av människans egorike när antikrists "höjda arm bryts av", den som inte i sanning vill ta emot och vara tacksam, utan i lögn upphäver sig själv till Gud, mot sanningen, mot Gud.

Job 38:4-15 (SFB15)

Var var du när jag lade jordens grund? Svara, om du vet och förstår.

Vem bestämde dess mått? Du vet ju! Och vem spände mätsnöret över den?

Var fick dess grundpelare fäste?
Vem lade dess hörnsten, medan morgonstjärnorna sjöng tillsammans och alla Guds söner ropade av glädje?

Vem satte dörrar för havet när det bröt fram ur moderlivet, när jag gav det moln till kläder och dimman till linda, när jag bestämde dess gräns och satte bom och dörrar och sade: "Hit men inte längre, här ska dina stolta vågor lägga sig"?

Har du under dina dagar befallt dagen att gry och visat gryningen dess plats där den kan gripa jorden i dess hörn så att de gudlösa skakas bort från den? Då ändrar jorden form som leran under sigillet, och allt träder fram som i ny dräkt. Då mister de gudlösa sitt ljus, och den höjda armen bryts av.

---

De gudlösas ljus = lögn (mörker), försvinner när gryningen, gryningsljuset, sanningen kommer..

Då ändrar jorden, leret, skapelsen och människan form; kläds i Sanningens och Nådens ljusa dräkt..; som ifrån hjärtat utstrålar tacksamhet till Gud.

En dag....
Huldah
#2. Publicerat 2025-09-30 av Huldah
Innan jag börja så vill påpeka att detta inte är en tråd där jag vill diskutera dom olika galna konspirationsteorierna som människor har i denna grupp. Det finns redan en sådan tråd under politik så snälla bespara mig från detta trams.

Det jag försöker med denna tråd är att förstå det som har hänt och speciellt den glädjen som uppstod bland människor efter hans död.
Tyler Robinson mördade Charlie kirk pga hans kristen konservativa åsikter och jag undrar hur en människa som Tyler kan får tanken att mörda en människa bara för sina åsikter och hur andra människor kan glädjas åt att en meningsmotståndare brutalt mördas framför sin familj. Var kommer denna egoism ifrån som ger människor rätt att mörda eller glädjas åt andras tragedier bara för att man vill må bättre?
Jag tro svaret finns i Romarbrevet 1:28-32

Och liksom de, efter att ha satt Gud på prov för att få honom godkänd om han uppfyllde deras krav, och funnit att han inte gjorde det, ogillade att hålla honom i sin fulla och exakta kunskap, utlämnade Gud dem åt ett sinne som inte skulle uppfylla provet för det som ett sinne var avsett att göra, att utöva sådant som inte var anständigt eller passande; de??var uppfyllda av all slags orättfärdighet, skadligt ont, girighet, illvilja, fulla av avund, mord, gräl, svek, illvillig slughet; hemliga förtalare, baktalare; hatiska mot Gud, fräcka, högmodiga; skrytsamma, uppfinnare av onda ting; olydiga mot föräldrar, dumma, trolösa, utan naturlig tillgivenhet, obarmhärtiga; sådana är de som, trots att de känner Guds dom att de som utövar sådana ting förtjänar döden, inte bara vanemässigt gör samma saker utan också finner behag i dem som utövar dem.
romarbrevet 1:28-32 WET

Jag tro att vi i väst lever i samhällen där man har vänt Gud ryggen och vi får se konsekvenserna för detta och mordet på Charlie Kirk var en attack mot våra kristna värderingar.
Jag tro att vi kristna behöver ena oss bakom dom bibliska och andliga principerna och kämpa för våran tro. Inte med våld utan med andlig krigsföring och kärlek.

Inte alla som säger "Herre, Herre" är sanna kristna sade Jesus Kristus. Han mördade aldrig någon. Han gav liv, till slut sitt eget för att visa vägen för oss!
Vingen
#3. Publicerat 2025-09-30 av Vingen
Har lyssnat lite här och där på Youtube, och på så sätt hört Kirks samtal/debatter om hur människan skall vara enligt bibeln.

I samtalen med studenterna blir vissa frågeställare ställda på plats, överkörda ibland, och jag tänker att ett sådant bemötande, med ett enda mål, att trasa sönder motpartens argument, blir väldig provocerande för motparten och även i längden även åhörarna.
Här blir eventuella konsekvenser synliga.

Har Kirk rätt i sina svar, ja oftast utifrån Guds ord, men faller sådden i godan jord när avsikten med samtalen är att vinna..?
När avsikten är att föra USA på rätt köl igen, genom att följa lagar i Bibeln, involveras ledarskapet i landet och detta blir det viktigaste.
Syndanöd, ånger, omvändelse blir liksom sekundärt, att lyda utan att förstå blir det primära.

När vi skall sprida Guds ord är inte vår vilja det som styr, Guds vilja måste bli vår vilja och Guds vilja kan vi se och höra i Guds ord.
Skall vi strida mot överheten? Nej, vi ska bedja att överheten gör Guds vilja.
Ska vi döma dem som ännu inte sett Guds vilja med skapelsen, nej vi ska med ödmjukhet överlämna domen till Herren och bemöta den svage med barmhärtlighet och genom den Gudsviljan öppna både hjärtan och ögon för det rätta i Guds ord.

Ja det är bara några tankar som många säkerligen icke kan hålla med om, Charlie Kirk blir en martyr istället.
BoazNovax
#4. Publicerat 2025-09-30 av BoazNovax
Har lyssnat lite här och där på Youtube, och på så sätt hört Kirks samtal/debatter om hur människan skall vara enligt bibeln.

I samtalen med studenterna blir vissa frågeställare ställda på plats, överkörda ibland, och jag tänker att ett sådant bemötande, med ett enda mål, att trasa sönder motpartens argument, blir väldig provocerande för motparten och även i längden även åhörarna.
Här blir eventuella konsekvenser synliga.

Har Kirk rätt i sina svar, ja oftast utifrån Guds ord, men faller sådden i godan jord när avsikten med samtalen är att vinna..?

Ja det är bara några tankar som många säkerligen icke kan hålla med om, Charlie Kirk blir enmartyr istället.
Kan hålla med Vingen.
Förstår inte riktigt vitsen med dessa debatter.
Man vinner inga hjärtan med att intellektuellt köra över någon och överbevisa att dom har fel.
Speciellt inte vänsterorienterade människor som gärna är mer känslostyrda än förståndsinriktade. Exempel: man är det kön som man ”känner ” att man tillhör.

Istället kan det elda på polariseringen.
Men eftersom han var finansierad av Israel, så var det väl själva syftet, eller?
Anonym
#5. Publicerat 2025-09-30 av Anonym
Kan hålla med Vingen.
Man vinner inga hjärtan med att intellektuellt köra över någon och överbevisa att dom har fel.
Speciellt inte vänsterorienterade människor som gärna är mer känslostyrda än förståndsinriktade. Exempel: man är det kön som man ”känner ” att man tillhör. [...]

Vitsen vet jag kanske inte, visste inget om killen innan det hände, men har sedan lyssnat lite på tuben efter det för att se vad det var om och CK har med sin organisation Turning point väl velat ändra kurs på allt mer havererade campus i USA. Det han gjort har varit att inbjuda till samtal, fråga mig om vad som helst har han sagt, och i en video jag laddade upp i den föra tråden säger någon att han är en rasist, varpå CK ber om exempel och den anklagande blir helt tyst och de runt om börjar till slut fnissa eftersom det inte kommer något svar, i en annan scen säger någon att man ska få välja att vara kvinna om man vill och det enda CK gör är att fråga vad en kvinna är och den andre blir svarslös, och försöker svara att det ska man väl få välja själv varpå CK säger att du får vara vad du vill men beskriv vad en kvinna är och definiera inte svaret med vad du vill vara eftersom det är ett cirkelresonemang, men det kommer inget svar. Vad gjorde CK fel i detta? Huruvida avsikten var att vinna vet jag inte, han bara ställde enkla frågor. Var det värt att bli dödad? Sen vet jag inte allt han gjort så klart, men noterar bara att det är samma överallt, känslor anses vara argument nog mot fakta. (Vet inte varför texten e kursiv)
GMR
#6. Publicerat 2025-09-30 av GMR
Huruvida avsikten var att vinna vet jag inte, han bara ställde enkla frågor. Var det värt att bli dödad? Sen vet jag inte allt han gjort så klart, men noterar bara att det är samma överallt, känslor anses vara argument nog mot fakta. (Vet inte varför texten e kursiv)
Jag såg inte heller att han ville vinna... min bild om honom var att han ville föra dialog. Nu är det ju visserligen svårt för vissa människor. Han ville inte exkludera människor. Det är när samtalen slutar som det kan bli farligt eller hur han uttryckte det.

Det är ju bra om vi förstår hur vi tänker så att vi inte fantiserar om varandra vad vi menar eller inte menar.
Det blev ju extra tydligt när människor av någon märklig anledning såg honom som homofob och en massa annat.

Hatet mot honom blev ju extra tydligt när människor firade hans död.

Fast egentligen så var det ju deras egna känslor och tankar de projicerade på honom.
Vingen
#7. Publicerat 2025-10-01 av Vingen
Kan hålla med Vingen.
Speciellt inte vänsterorienterade människor som gärna är mer känslostyrda än förståndsinriktade. Exempel: man är det kön som man ”känner ” att man tillhör.

Istället kan det elda på polariseringen.
Men eftersom han var finansierad av Israel, så var det väl själva syftet, eller?
Läser övriga inlägg här om CK som debattör, han är skicklig när det gäller det lagiska, och möjligen finns där något som fyller ett behov hos vissa hårdhudade människor.. det står ju att;... "Men vi vet att lagen är god, om man använder den rätt och inser att den inte är till för rättfärdiga utan för laglösa och rebeller, gudlösa och syndare, oheliga och oandliga. Lagen är till för dem som misshandlar sin far och mor, för mördare, för dem som lever i otukt och homosexualitet, för slavhandlare, lögnare, menedare och allt annat som går emot den sunda läran, enligt evangeliet om den salige Gudens härlighet som har anförtrotts mig. " 1 Tim 1

Fast samtidigt är lagen en uppfostrare till Kristus, och nu när Han kommit och skänkt förlåtelse är det otron som skapar behovet av lagen i samhället. Därför kan vi se det Paulus säger: Jag mötte barmhärtighet därför att jag i min otro inte visste vad jag gjorde"

Att försöka övertyga en människa genom att sudda ut dennes övertygelse, kanske ger ett dystert och skamfyllt hjärta, men det är bara tron som förvandlar ont till gott. Därför kan man kanske tycka att en tur bland alla dessa ungdomar är ett ypperligt tillfälle att visa lagen men samtidigt därefter peka på evangeliet.. fast det är kanske gammelmodigt i tider som dessa, evangeliet har inte samma kraft som lagen tycks det... Varför, ja det kan man undra..

Vad gäller Israel och CK finansiering har jag ingen koll alls.
Anonym
#8. Publicerat 2025-10-01 av Anonym
CK var den främste inspiratören för MAGA-rörelsen bland amerikansk ungdom och utan hans insats för att de skulle våga stå upp för traditionella konservativa värderingar, så hade Trump aldrig blivit president. Så betydelsefull var CK.

I början var han typisk kristen sionist men var på väg att bli antisionist i och med Israels pågående folkmord på palestinierna i Gaza, kristna och muslimer. CK var sponsrad av rika sionister och hamnade under press, eftersom han inte längre ville stödja Israel och träffa Netanyahu.
Nu blir han istället en kristen martyr och konservativ förebild för många ungdomar.
smålänning i norr säger: Gränsen mellan beundran och begär kan vara hårfin läs gärna längre ner i min presentation:Bibelställen om GudsRike och dess Sinnelag att studera
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristenDate Magasinet – Tro och hopp, kärlek, historier
annonsKristna Dejtingpodden