Faithful säger: Jesus sa: Jag är världens Ljus! Den som följer Mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus. Joh 8:12
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Growitz
Skapat i går kl. 22:40 av Growitz, man, 49 år, Kalmar län.
Charlie Kirk
Innan jag börja så vill påpeka att detta inte är en tråd där jag vill diskutera dom olika galna konspirationsteorierna som människor har i denna grupp. Det finns redan en sådan tråd under politik så snälla bespara mig från detta trams.

Det jag försöker med denna tråd är att förstå det som har hänt och speciellt den glädjen som uppstod bland människor efter hans död.
Tyler Robinson mördade Charlie kirk pga hans kristen konservativa åsikter och jag undrar hur en människa som Tyler kan får tanken att mörda en människa bara för sina åsikter och hur andra människor kan glädjas åt att en meningsmotståndare brutalt mördas framför sin familj. Var kommer denna egoism ifrån som ger människor rätt att mörda eller glädjas åt andras tragedier bara för att man vill må bättre?
Jag tro svaret finns i Romarbrevet 1:28-32

Och liksom de, efter att ha satt Gud på prov för att få honom godkänd om han uppfyllde deras krav, och funnit att han inte gjorde det, ogillade att hålla honom i sin fulla och exakta kunskap, utlämnade Gud dem åt ett sinne som inte skulle uppfylla provet för det som ett sinne var avsett att göra, att utöva sådant som inte var anständigt eller passande; de??var uppfyllda av all slags orättfärdighet, skadligt ont, girighet, illvilja, fulla av avund, mord, gräl, svek, illvillig slughet; hemliga förtalare, baktalare; hatiska mot Gud, fräcka, högmodiga; skrytsamma, uppfinnare av onda ting; olydiga mot föräldrar, dumma, trolösa, utan naturlig tillgivenhet, obarmhärtiga; sådana är de som, trots att de känner Guds dom att de som utövar sådana ting förtjänar döden, inte bara vanemässigt gör samma saker utan också finner behag i dem som utövar dem.
romarbrevet 1:28-32 WET

Jag tro att vi i väst lever i samhällen där man har vänt Gud ryggen och vi får se konsekvenserna för detta och mordet på Charlie Kirk var en attack mot våra kristna värderingar.
Jag tro att vi kristna behöver ena oss bakom dom bibliska och andliga principerna och kämpa för våran tro. Inte med våld utan med andlig krigsföring och kärlek.

Svar på inlägg

sailias2
#1. Publicerat i dag kl. 13:59 av sailias2
Ja Romarbrevet 1 ger en tydlig beskrivning av orsak och verkan.

Rom 1:21 (LSV): because, having known God they did not glorify Him as God, nor gave thanks,

Jag läste Job 38 idag, och tror mig förutom den bokstavliga betydelsen i följande stycke, som är en skapelseberättelse, också kunna se att skapelsen är grundad i godhet och nåd genom Jesus, hörnstenen :) och se att Gud sätter gräns för folkens ondska. Han satte gräns för "havet" motsvarande folkhavet/folken; gräns för dess stolta vågor. Och se Guds avslutning av människans egorike när antikrists "höjda arm bryts av", den som inte i sanning vill ta emot och vara tacksam, utan i lögn upphäver sig själv till Gud, mot sanningen, mot Gud.

Job 38:4 Var var du när jag lade jordens grund? Svara, om du vet och förstår.
Job 38:5 Vem bestämde dess mått? Du vet ju! Och vem spände mätsnöret över den?
Job 38:6 Var fick dess grundpelare fäste? Vem lade dess hörnsten,
Job 38:7 medan morgonstjärnorna sjöng tillsammans och alla Guds söner ropade av glädje?
Job 38:8 Vem satte dörrar för havet när det bröt fram ur moderlivet,
Job 38:9 när jag gav det moln till kläder och dimman till linda,
Job 38:10 när jag bestämde dess gräns och satte bom och dörrar
Job 38:11 och sade: "Hit men inte längre, här ska dina stolta vågor lägga sig"?
Job 38:12 Har du under dina dagar befallt dagen att gry och visat gryningen dess plats
Job 38:13 där den kan gripa jorden i dess hörn så att de gudlösa skakas bort från den?
Job 38:14 Då ändrar jorden form som leran under sigillet, och allt träder fram som i ny dräkt.
Job 38:15 Då mister de gudlösa sitt ljus, och den höjda armen bryts av.

De gudlösas ljus = lögn (mörker), försvinner när gryningen, gryningsljuset, sanningen kommer..

Då ändrar jorden, leret, skapelsen och människan form; kläds i Sanningens och Nådens ljusa dräkt..; som i från hjärtat utstrålar tacksamhet till Gud.

---

En dag...
Faithful säger: Jesus sa: Jag är världens Ljus! Den som följer Mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus. Joh 8:12
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden