Ja Romarbrevet 1 ger en tydlig beskrivning av orsak och verkan.
Rom 1:21 (LSV): because, having known God they did not glorify Him as God, nor gave thanks,
Jag läste Job 38 idag, och tror mig förutom den bokstavliga betydelsen i följande stycke, som är en skapelseberättelse, också kunna se att skapelsen är grundad i godhet och nåd genom Jesus, hörnstenen :) och se att Gud sätter gräns för folkens ondska. Han satte gräns för "havet" motsvarande folkhavet/folken; gräns för dess stolta vågor. Och se Guds avslutning av människans egorike när antikrists "höjda arm bryts av", den som inte i sanning vill ta emot och vara tacksam, utan i lögn upphäver sig själv till Gud, mot sanningen, mot Gud.
Job 38:4-15 (SFB15)
Var var du när jag lade jordens grund? Svara, om du vet och förstår.
Vem bestämde dess mått? Du vet ju! Och vem spände mätsnöret över den?
Var fick dess grundpelare fäste?
Vem lade dess hörnsten, medan morgonstjärnorna sjöng tillsammans och alla Guds söner ropade av glädje?
Vem satte dörrar för havet när det bröt fram ur moderlivet, när jag gav det moln till kläder och dimman till linda, när jag bestämde dess gräns och satte bom och dörrar och sade: "Hit men inte längre, här ska dina stolta vågor lägga sig"?
Har du under dina dagar befallt dagen att gry och visat gryningen dess plats där den kan gripa jorden i dess hörn så att de gudlösa skakas bort från den? Då ändrar jorden form som leran under sigillet, och allt träder fram som i ny dräkt. Då mister de gudlösa sitt ljus, och den höjda armen bryts av.
---
De gudlösas ljus = lögn (mörker), försvinner när gryningen, gryningsljuset, sanningen kommer..
Då ändrar jorden, leret, skapelsen och människan form; kläds i Sanningens och Nådens ljusa dräkt..; som ifrån hjärtat utstrålar tacksamhet till Gud.
En dag....