Igor säger: Hej! Jag heter Igor! Din profil är mycket intressant för mig. Vill att träffa dig. Jag är en seriös man som letter på en seriös förhållande!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2025-08-16 av Anonym.
Inbjudan till deltagande i forskning

Bästa läsare,

*Följande meddelande sprids med tillstånd från KristenDate.se*

Mitt namn är Kjell Noordzij och jag arbetar vid Erasmusuniversitetet i Rotterdam (Nederländerna) samt vid Stockholms universitet. Jag forskar om personer som upplever att deras politiska åsikter värderas lägre i deras närmaste omgivning. Jag är särskilt intresserad av personer som röstar på Sverigedemokraterna eller känner sympati för partiet – och vänder mig särskilt till personer som har studerat vid universitet eller högskola.

Jag har redan genomfört flera intervjuer, och deltagarna har uttryckt att de känt sig trygga och fria att dela sina erfarenheter. Som sociolog är det viktigt för mig att betona att jag inte bedömer deltagarnas politiska åsikter – mitt enda syfte är att förstå deras upplevelser.

För den som vill få en inblick i min tidigare forskning hänvisar jag gärna till några publikationer där jag undersökt liknande frågor:

Jag hoppas att jag genom KristenDate.se kan komma i kontakt med personer som känner igen sig i ovanstående beskrivning och som vill dela sina erfarenheter med mig. Jag pratar gärna både med personer som helst inte berättar öppet om sitt stöd för SD, och med dem som gör det.

Självklart behandlas all information konfidentiellt, vilket jag också förklarar närmare i det informationsblad som alla deltagare får ta del av. Som tack för medverkan får alla deltagare ett presentkort på 500 kronor.

Vill du delta, eller har du frågor? Hör gärna av dig till mig via k.noordzij@essb.eur.nl.

Vänliga hälsningar,

Kjell Noordzij

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2025-08-16 av Anonym
Jaa, vad vill du veta? Detta ser lömskt ut, nån slags studie som ska kartlägga varför dumma, lågutbildade och puckon röstar på SD (läs: bara såna röstar på SD), således ett bias redan i studien. Mycket märklig vetenskaplig ansats också, snarare borde du ”forska” på varför dumma, lågutbildade och puckon röstar på alla övriga vänsterpartier, som S, L, C, V och M. Tror ingen på KD röstar på SD, inte jag heller, eftersom jag inte röstar vänster. AFS nästa.
GMR
#2. Publicerat 2025-08-26 av GMR

Bästa läsare,

*Följande meddelande sprids med tillstånd från KristenDate.se*

Mitt namn är Kjell Noordzij och jag arbetar vid Erasmusuniversitetet i Rotterdam (Nederländerna) samt vid Stockholms universitet. Jag forskar om personer som upplever att deras politiska åsikter värderas lägre i deras närmaste omgivning. Jag är särskilt intresserad av personer som röstar på Sverigedemokraterna eller känner sympati för partiet – och vänder mig särskilt till personer som har studerat vid universitet eller högskola.

Jag har redan genomfört flera intervjuer, och deltagarna har uttryckt att de känt sig trygga och fria att dela sina erfarenheter. Som sociolog är det viktigt för mig att betona att jag inte bedömer deltagarnas politiska åsikter – mitt enda syfte är att förstå deras upplevelser/quote]

Hela studien blir ju tyvärr helt irrelevant om du fokuserar på utbildningsnivå och de som röstar på Sverigedemokraterna. Bevisligen så funkar ju inte systemet när politiker inte följer demokratiska riktlinjer.

Den typen av studier, och hur de framställs i media och samhällsdebatten, kan leda till en form av gaslighting.

När politiker går emot majoritetens vilja, är det en legitim systemkritik att ifrågasätta det. Men om den kritiken avfärdas med en studie som fokuserar på "lågutbildades" känslor, riktas problemet på väljarna, inte hos systemet. Kritik som handlar om brist på politisk representation, om brist på politiska mandat, eller om att politiker inte representerar folkets vilja omvandlas då till en diskussion om väljarnas bristande utbildning.

Det skiftar fokus från systemfel till personliga brister hos väljarna. När väljare får höra att de inte litar på politiker på grund av sin utbildningsnivå, blir budskapet att de inte är tillräckligt smarta för att förstå hur systemet fungerar.

Effekterna av att stämpla väljare

* Det döljer systemfel: När missnöje förklaras med väljarnas egenskaper (som utbildning) snarare än med systemets brister, undviker man att diskutera politisk elitism, bristande transparens och det politiska etablissemangets avstånd till medborgarna.

* Det undergräver demokratin: I en demokrati är det meningen att politiker ska representera folket.

sestir
#3. Publicerat 2025-08-30 av sestir
Det märkligaste är nog antagandet att SD-sympatisörer med universitetsutbildning inte skulle se sina politiska åsikter uppskattas av den närmaste omgivningen. Dels har SD varit populära på teknisk fakultet både i norra och södra Sverige sedan åtminstone 00-talet. Det brukade vara många av just SDs kandidater på valsedeln som hade titeln "ingenjör". Dels, i sydvästra Sverige har SD sisådär 27% av rösterna. Här är det vanligare att S-sympatisörer inte uppskattas.

Jag minns särskilt en gång när en karl släntrade över till grannens grillparty i ett underklasskvarter i utkanten av en större by. Han låtsades vara SD:are och vräkte ur sig en massa rasism. Grannen som hade grillpartyt var däremot verkligen SD:are. Han såg till att personen i fråga fick i sig en stor mängd alkohol och fällde därefter en provocerande kommentar om Stefan Löfvén. Reaktionen från den översläntrande rasisten lämnade inga tvivel om att han var sosse. :)

Han hade skäl att dölja sina S-sympatier. Sällskapet var ca 40% SD och 40% borgerliga.
Anonym
#4. Publicerat 2025-08-30 av Anonym
Denna "forskning" är i samma genre som "forskning" om behovet av att bevara "kontanter för de digitalt utsatta". Kontanter är det enda i landet utpekade lagliga betalningsmedlet. Kontanter är inget handikapphjälpmedel. Samma med SD och AFS. Att "problematisera" SD-väljare och sympatisörer är samma objektiva "forskning". Sätten är många. En del är "forskning" av denna sort, medan en del är mer desperat, som i Tyskland som börjar pogromisera AFD-are på statliga tjänster etc.
Igor säger: Hej! Jag heter Igor! Din profil är mycket intressant för mig. Vill att träffa dig. Jag är en seriös man som letter på en seriös förhållande!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristenDate Magasinet – Tro och hopp, kärlek, historier
annonsKristna Dejtingpodden