Bästa läsare,
*Följande meddelande sprids med tillstånd från KristenDate.se*
Mitt namn är Kjell Noordzij och jag arbetar vid Erasmusuniversitetet i Rotterdam (Nederländerna) samt vid Stockholms universitet. Jag forskar om personer som upplever att deras politiska åsikter värderas lägre i deras närmaste omgivning. Jag är särskilt intresserad av personer som röstar på Sverigedemokraterna eller känner sympati för partiet – och vänder mig särskilt till personer som har studerat vid universitet eller högskola.
Jag har redan genomfört flera intervjuer, och deltagarna har uttryckt att de känt sig trygga och fria att dela sina erfarenheter. Som sociolog är det viktigt för mig att betona att jag inte bedömer deltagarnas politiska åsikter – mitt enda syfte är att förstå deras upplevelser/quote]
Hela studien blir ju tyvärr helt irrelevant om du fokuserar på utbildningsnivå och de som röstar på Sverigedemokraterna. Bevisligen så funkar ju inte systemet när politiker inte följer demokratiska riktlinjer.
Den typen av studier, och hur de framställs i media och samhällsdebatten, kan leda till en form av gaslighting.
När politiker går emot majoritetens vilja, är det en legitim systemkritik att ifrågasätta det. Men om den kritiken avfärdas med en studie som fokuserar på "lågutbildades" känslor, riktas problemet på väljarna, inte hos systemet. Kritik som handlar om brist på politisk representation, om brist på politiska mandat, eller om att politiker inte representerar folkets vilja omvandlas då till en diskussion om väljarnas bristande utbildning.
Det skiftar fokus från systemfel till personliga brister hos väljarna. När väljare får höra att de inte litar på politiker på grund av sin utbildningsnivå, blir budskapet att de inte är tillräckligt smarta för att förstå hur systemet fungerar.
Effekterna av att stämpla väljare
* Det döljer systemfel: När missnöje förklaras med väljarnas egenskaper (som utbildning) snarare än med systemets brister, undviker man att diskutera politisk elitism, bristande transparens och det politiska etablissemangets avstånd till medborgarna.
* Det undergräver demokratin: I en demokrati är det meningen att politiker ska representera folket.