janne55 säger: Hej finns någon kvinna där ute någonstans Hälsningar Janne
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Time caps
Skapat 2025-08-10 av Time caps, kvinna, 47 år, Västra Götalands län.
Kyrkan Israel

Jag hittar inte tråden om Job Israel, så jag startar en ny tråd istället.

I många kristna ser man kyrkan som fortsättningen och uppfyllelsen av Guds folk i Gamla testamentet.
Israel i Bibeln var Guds förbundsfolk, och i Nya testamentet talar Paulus om att hednakristna har “inympats” i det äkta olivträdet (Rom 11:17–24) och att “alla som tror är Abrahams barn” (Gal 3:7). Då blir kyrkan det “andliga Israel” — det folk som har samma tro som Abraham, oavsett etnicitet.

Löftena till Israel uppfylls i Kristus och gäller nu alla som är i Kristus. Kyrkan och Israel är inte två olika folk i Guds plan, utan ett och samma Gudsfolk, nu breddat till alla nationer

Svar på inlägg

Ragnar
#1. Publicerat 2025-08-12 av Ragnar

Jag hittar inte tråden om Job Israel, så jag startar en ny tråd istället.

I många kristna ser man kyrkan som fortsättningen och uppfyllelsen av Guds folk i Gamla testamentet.
Israel i Bibeln var Guds förbundsfolk, och i Nya testamentet talar Paulus om att hednakristna har “inympats” i det äkta olivträdet (Rom 11:17–24) och att “alla som tror är Abrahams barn” (Gal 3:7). Då blir kyrkan det “andliga Israel” — det folk som har samma tro som Abraham, oavsett etnicitet.

Löftena till Israel uppfylls i Kristus och gäller nu alla som är i Kristus. Kyrkan och Israel är inte två olika folk i Guds plan, utan ett och samma Gudsfolk, nu breddat till alla nationer

Det är korrekt, med den skillnaden att NT inte talar om en andligt Israel och ett fysiskt. Det finns endast ett Israel, vari troende hedningar inympats och blivit medborgare (Ef 2:12-14), och där roten är Kristus. De som inte ville tro på Jesus som Kristus har huggits bort, men kan genom tro åter inympas. Däremot refererar Paulus till icke troende judar som israeliter (Rom 9:4), så det kan bli lite förvirrande. Så jag har förståelse för att man av praktiska skäl särskiljer Kyrkan från Staten Israel genom att tala om det förra som det andliga Israel och det senare som det fysiska. Men det blir missvisande, då det fysiska Israel då uppfattas som det verkliga, och Kyrkan, som en andlig variant. Enligt Paulus är Kyrkan snarare det verkliga Israel. Därför tror jag inte att det fysiska Israel, dvs det som befinner sig inom nationsgränserna, är Guds folk, förutom de Messiastroende judarna, förstås. Som det står i Rom 2:28-29:

"Jude är man ju inte till det yttre, inte heller är omskärelsen något yttre på kroppen. Jude är man i sitt inre, och hjärtats omskärelse sker genom Anden och inte genom bokstaven."
Time caps
#2. Publicerat 2025-08-13 av Time caps

Jag tänker att “kyrkan som det andliga Israel” kan användas just för att markera skillnaden mellan det nuvarande politiska Israel och den församling som består av alla som tror på Messias – judar och hedningar tillsammans. Men jag är enig med dig om att i Paulus teologi är det de som tror på Kristus som är det sanna Israel.

Ragnar
#3. Publicerat 2025-08-13 av Ragnar

Jag tänker att “kyrkan som det andliga Israel” kan användas just för att markera skillnaden mellan det nuvarande politiska Israel och den församling som består av alla som tror på Messias – judar och hedningar tillsammans. Men jag är enig med dig om att i Paulus teologi är det de som tror på Kristus som är det sanna Israel.

Ja, Guds Israel är andligt, och i den meningen Guds andliga Israel - Guds verkliga Israel.
LarsA
#4. Publicerat 2025-08-15 av LarsA
Det är inte möjligt i ljuset av de senaste 150 årens judiska återvandring till Israels land, att ha uppfattningen att det judiska folket inte är Guds förbundsfolk. Nu när vi ser att antisemitism ökar överallt så läser jag profeten Jeremia 16:16

Se, därför skola dagar komma, säger HERREN, då man icke mer skall säga: »Så sant HERREN lever, han som har fört Israels barn upp ur Egyptens land», utan: »Så sant HERREN lever, han som har fört Israels barn upp ur nordlandet, och ur alla andra länder till vilka han hade drivit dem bort.» Ty jag skall föra dem tillbaka till deras land, det som jag gav åt deras fäder. Se, jag skall sända bud efter många fiskare, säger HERREN, och de skola fiska upp dem; och sedan skall jag sända bud efter många jägare, och de skola jaga dem ned från alla berg och alla höjder och ut ur stenklyftorna.

Nu verkar tiden ute för " fiskarna" och tiden har kommit för "Jägarna"

Efter de Judisk -romerska krigen på 100 & 200 talen e.kr. blev Judarna ett hatat folk i romarriket. Den kristna kyrkan distanserade sig från judarna. På 400 talet blev de Kristustroende Judarna betecknade som kättare av ROM kyrkan. Därfter eskalerade det teologiska avståndstagande mellan ROM kyrkan och Judendomen och den så kallade ersättningsteologin växte fram där Kyrkan för sig själv iklädde sig alla profetior i GT om Israel. De senaste 150 åren har visat att GUD forfarande hanterar det judiska folket enligt GTs profetior. så Kyrkans anspråk att ha övertagit Israels roll, kan inte längre hävdas.
Gideon I
#5. Publicerat 2025-08-15 av Gideon I
Vi behöver läsa profeterna i deras historiska sammanhang. Jeremia föddes omkring 640 före Kristus och kallades till profet år 627. År 587 före Kristus fördes folket i Jerusalem bort i fångenskap till Babel. Jeremia profeterar om återkomsten från fångenskapen i Babel.
Ragnar
#6. Publicerat 2025-08-15 av Ragnar
Det är inte möjligt i ljuset av de senaste 150 årens judiska återvandring till Israels land, att ha uppfattningen att det judiska folket inte är Guds förbundsfolk. Nu när vi ser att antisemitism ökar överallt så läser jag profeten Jeremia 16:16

Se, därför skola dagar komma, säger HERREN, då man icke mer skall säga: »Så sant HERREN lever, han som har fört Israels barn upp ur Egyptens land», utan: »Så sant HERREN lever, han som har fört Israels barn upp ur nordlandet, och ur alla andra länder till vilka han hade drivit dem bort.» Ty jag skall föra dem tillbaka till deras land, det som jag gav åt deras fäder. Se, jag skall sända bud efter många fiskare, säger HERREN, och de skola fiska upp dem; och sedan skall jag sända bud efter många jägare, och de skola jaga dem ned från alla berg och alla höjder och ut ur stenklyftorna.

Nu verkar tiden ute för " fiskarna" och tiden har kommit för "Jägarna"

Efter de Judisk -romerska krigen på 100 & 200 talen e.kr. blev Judarna ett hatat folk i romarriket. Den kristna kyrkan distanserade sig från judarna. På 400 talet blev de Kristustroende Judarna betecknade som kättare av ROM kyrkan. Därfter eskalerade det teologiska avståndstagande mellan ROM kyrkan och Judendomen och den så kallade ersättningsteologin växte fram där Kyrkan för sig själv iklädde sig alla profetior i GT om Israel. De senaste 150 åren har visat att GUD forfarande hanterar det judiska folket enligt GTs profetior. så Kyrkans anspråk att ha övertagit Israels roll, kan inte längre hävdas.

Messias, Davids fallna hydda och löftena till Israel – GT:s mönster och NT:s uppfyllelse

1. GT:s profetiska mönster

Gamla Testamentet visar ett återkommande mönster i Guds handlande:

1. Återförandet av Israel och Juda – folket samlas från exil och återvänder till sitt land (Jes 11:11–12, Jer 23:3–6, Hes 37:21–22).

2. Rikets upprättelse under Messias – en Davidsättling regerar över ett enat och rättfärdigt folk (Jes 9:6–7, Jer 33:14–16).

3. Hedningarnas delaktighet – när Israel är upprättat söker folken Herren och deltar i välsignelsen (Jes 2:2–4, Sak 8:20–23).

Ragnar
#7. Publicerat 2025-08-15 av Ragnar

Enligt detta mönster skulle hedningarna traditionellt få budskapet efter att Israel och Juda återvänt.

2. NT:s händelseförlopp och brytning av GT:s mönster

Nya Testamentet visar att Messias kom innan någon nationell återupprättelse skett, då Israels stammar inte uppfyllde villkoren för återvändande vilket innebar omvändelse. Jesus föds och verkar medan Israel fortfarande är under romersk ockupation, och hans rike börjar andligt, inte politiskt (Mark 1:14–15, Luk 17:20–21).

Det viktiga är att NT aldrig förutsätter att Guds löften till Israel uppfylls genom att de tolv stammarna fysiskt återvänder till landet. I stället uppfylls löftena genom Messias och det nya Gudsfolket – troende judar och hedningar – som utgör det sanna Israel (Rom 9:6–8, Rom 11:25–26).

Ragnar
#8. Publicerat 2025-08-15 av Ragnar

3. Davids fallna hydda – andlig upprättelse

I Apostlagärningarna 15 citerar Jakob Amos 9:11–12 och konstaterar att Davids fallna hydda är upprättad. Denna upprättelse sker genom Messias verk och möjliggör förkunnelsen av evangeliet till hedningarna direkt, utan att invänta en nationell återkomst av Israels folk.

4. “Hela Israel” – Guds folk av troende

Paulus förklarar att “hela Israel” som ska bli frälst består av troende från både judar och hedningar (Rom 11:26). Det är detta nya, andliga Israel som uppfyller profetiorna, inte ett återförenat, fysiskt Israel med alla tolv stammar på plats.

5. Villkorade löften och domen över Jerusalem

Löftena i GT var villkorade på folkets lydnad och tro på Messias. Israels förkastelse av Messias gjorde att de nationella löftena inte uppfylldes. Jesus förutsade Jerusalems förstörelse (Luk 19:41–44), vilket fullbordades 70 e.Kr. – en bekräftelse på Guds dom och slutet på den gamla ordningen.

Ragnar
#9. Publicerat 2025-08-15 av Ragnar

6. Evangeliets spridning till hedningarna

GT:s mönster väntade att hedningarna skulle höra först efter Israels återkomst. NT visar att Messias kom före en nationell återställning, upprättade Davids fallna hydda och gav hedningarna direkt tillgång till evangeliet. Detta markerar en ny ordning: evangeliet sprids till alla folk genom Messias, och det sanna Israel är det nya folket av troende.

Ragnar
#10. Publicerat 2025-08-15 av Ragnar

Juda stam, diasporan och den moderna staten Israel

1. Spridningen efter Jerusalems förstörelse 70 e.Kr.

När Jerusalem förstördes år 70 e.Kr. var de flesta kvarvarande och utspridda judarna från Juda-stammen, med viss representation från Benjamin och Levi. De övriga israelitiska stammarna hade historiskt blandats bort eller förlorats under tidigare exiler.

Trots att landet då ofta kallades “Israel”, motsvarade det i praktiken huvudsakligen Juda och Benjamins områden. När NT och GT talar om “Israel” vid denna tid används ibland termen som ett samlingsbegrepp för hela folket, men den konkreta historiska spridningen drabbade främst Juda.

2. Diasporan och Ashkenazijudarna

De judar som drevs ut eller flydde vid Jerusalems förstörelse blev grunden för den judiska diasporan, särskilt i Europa. De flesta Ashkenazijudar härstammar i bred historisk och genetisk mening från Juda-stammen, samt i viss mån från Benjamin och Levi. Exakta stamtavlor har förlorats under århundraden av spridning och blandning.

janne55 säger: Hej finns någon kvinna där ute någonstans Hälsningar Janne
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden