Det är inte möjligt i ljuset av de senaste 150 årens judiska återvandring till Israels land, att ha uppfattningen att det judiska folket inte är Guds förbundsfolk. Nu när vi ser att antisemitism ökar överallt så läser jag profeten Jeremia 16:16
Se, därför skola dagar komma, säger HERREN, då man icke mer skall säga: »Så sant HERREN lever, han som har fört Israels barn upp ur Egyptens land», utan: »Så sant HERREN lever, han som har fört Israels barn upp ur nordlandet, och ur alla andra länder till vilka han hade drivit dem bort.» Ty jag skall föra dem tillbaka till deras land, det som jag gav åt deras fäder. Se, jag skall sända bud efter många fiskare, säger HERREN, och de skola fiska upp dem; och sedan skall jag sända bud efter många jägare, och de skola jaga dem ned från alla berg och alla höjder och ut ur stenklyftorna.
Nu verkar tiden ute för " fiskarna" och tiden har kommit för "Jägarna"
Efter de Judisk -romerska krigen på 100 & 200 talen e.kr. blev Judarna ett hatat folk i romarriket. Den kristna kyrkan distanserade sig från judarna. På 400 talet blev de Kristustroende Judarna betecknade som kättare av ROM kyrkan. Därfter eskalerade det teologiska avståndstagande mellan ROM kyrkan och Judendomen och den så kallade ersättningsteologin växte fram där Kyrkan för sig själv iklädde sig alla profetior i GT om Israel. De senaste 150 åren har visat att GUD forfarande hanterar det judiska folket enligt GTs profetior. så Kyrkans anspråk att ha övertagit Israels roll, kan inte längre hävdas.