Ett uppvaknande kanske. Men inte nödvändigtvis till det sanna evangeliet. Många känner otrygghet pga samhällsutveckling: islamism, gängkriminalitet och wokism. Man söker trygghet i Kyrkan, men inte nödvändigtvis i Gud och hans vision för framtiden. Men kanske är det en början till någonting mer och djupare. Vi får se.
Håller med! Förutsagt redan på Amos tid:
Se, dagar skall komma,
säger Herren, Herren,
då jag skall sända hunger i landet,
inte en hunger efter bröd,
inte en törst efter vatten,
utan efter att höra Herrens ord." Amos 8:11 SFB
(lustigt, när jag kopierar från Biblegateway, står det HERREN på två ställen i versen, när jag kopierar hit, blir alla tre ställena Herren. I 1917 års sv översättning står det HERREN, med versaler och man kan i Ordförklaringen, få veta att på de ställen, ska det vanligtvis uttalas Jehova).
Det skulle komma många falska Messias. Jesus liknade de olika religioner vid ogräs i motsats till vetet, den sanna läran. Han förutsåg vad som till sist skulle hända:
Låt båda växa tillsammans fram till skörden. Och när skördetiden är inne, skall jag säga till skördemännen: Samla först ihop ogräset och bind det i knippen som skall brännas upp, men vetet skall ni samla in i min loge." Matt 13:30