Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2025-05-22 av Anonym.
Jesus trendar
Sägs det. Människor söker Gud eller Gud söker människor på nytt. Kan det stämma? Är det en sorts väckelse vi ser?

Svar på inlägg

Huldah
#1. Publicerat 2025-05-23 av Huldah
Det tror jag!
Mitt favoritbibelställe!
Roffe
#2. Publicerat 2025-06-07 av Roffe
Varför spås Jesus trenda 2025? Artisten Victoria Grace Larsson och livstilssexperten Johanna Göransson reder ut.
https://www.svt.se/kultur/jesus-kan-bli-arets-influencer-2025-unga-soker-en-guidande-auktoritar-person

Ragnar
#3. Publicerat 2025-06-07 av Ragnar
Sägs det. Människor söker Gud eller Gud söker människor på nytt. Kan det stämma? Är det en sorts väckelse vi ser?
Ett uppvaknande kanske. Men inte nödvändigtvis till det sanna evangeliet. Många känner otrygghet pga samhällsutveckling: islamism, gängkriminalitet och wokism. Man söker trygghet i Kyrkan, men inte nödvändigtvis i Gud och hans vision för framtiden. Men kanske är det en början till någonting mer och djupare. Vi får se.
Roffe
#4. Publicerat 2025-06-08 av Roffe
På de kristna sommarkonferenserna ser man idag många unga som är ivriga och hängivna i sin tro. Det är ett gott tecken. Det är ofta de unga som står i spetsen för nya väckelser.
https://www.youtube.com/watch?v=9dQhx1uJpwA

Huldah
#5. Publicerat 2025-06-09 av Huldah
Ett uppvaknande kanske. Men inte nödvändigtvis till det sanna evangeliet. Många känner otrygghet pga samhällsutveckling: islamism, gängkriminalitet och wokism. Man söker trygghet i Kyrkan, men inte nödvändigtvis i Gud och hans vision för framtiden. Men kanske är det en början till någonting mer och djupare. Vi får se.
Håller med! Förutsagt redan på Amos tid:

Se, dagar skall komma,
säger Herren, Herren,
då jag skall sända hunger i landet,
inte en hunger efter bröd,
inte en törst efter vatten,
utan efter att höra Herrens ord." Amos 8:11 SFB
(lustigt, när jag kopierar från Biblegateway, står det HERREN på två ställen i versen, när jag kopierar hit, blir alla tre ställena Herren. I 1917 års sv översättning står det HERREN, med versaler och man kan i Ordförklaringen, få veta att på de ställen, ska det vanligtvis uttalas Jehova).
Det skulle komma många falska Messias. Jesus liknade de olika religioner vid ogräs i motsats till vetet, den sanna läran. Han förutsåg vad som till sist skulle hända:

Låt båda växa tillsammans fram till skörden. Och när skördetiden är inne, skall jag säga till skördemännen: Samla först ihop ogräset och bind det i knippen som skall brännas upp, men vetet skall ni samla in i min loge." Matt 13:30
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden