Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2025-04-29 av Anonym.
Om Jesus var svart eller vit
Jag har sett på sociala medier att de diskuteras om Jesus var svart eller vit. Vad jag har sett så sklijer det lite var i världen man bor och i vilken kristendom man är uppskolad med. Så när Jesus äntligen kommer, hur vi kunna känna igen honom om han är svart för vissa och vit för vissa troende?

Min teori och kunskap säger att han var av hebreisk ursprung, om det stämmer så borde han se ut ungefär som de ser ut i det landet och de är inte svarta.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2025-04-29 av Anonym
”och mitt ibland ljusstakarna en som liknade Människosonen, klädd i en fotsid klädnad och omgjordad med ett bälte av guld om bröstet. Hans huvud och hår var vitt som vit ull, som snö, och hans ögon var som eldslågor. Hans fötter liknade skinande malm som glöder i smältugnen, och hans röst lät som dånet av väldiga vatten. I sin högra hand höll han sju stjärnor, och ur hans mun gick ett tveeggat, skarpt svärd, och hans ansikte lyste som solen, när den skiner i all sin kraft. När jag såg honom, föll jag ner som död för hans fötter, och han lade sin högra hand på mig och sade: "Var inte förskräckt. Jag är den förste och den siste och den levande. Jag var död, och se, jag lever i evigheternas evigheter och har nycklarna till döden och helvetet.”
Johannes Uppenbarelse13-18SFB98
Anonym
#2. Publicerat 2025-04-29 av Anonym
En websida om detta för er som vill läsa.

Vi behöver prata om Jesu "svarthet"
Anonym
#3. Publicerat 2025-04-29 av Anonym
Är det inte bättre att läsa vad Bibeln säger än att hålla på med massa spekulationer?
Anonym
#4. Publicerat 2025-04-29 av Anonym
Det där var inte juste gjort att avfärda min tråd som rena spekulationer.
I vissa delar av världen var Jesus svart, kommer han tillbaka som svart för dem då och för oss där Jesus var vit så kommer en annan Jesus som är vit? Ja, biblen har säkert svaret och den om är mer bibelkunning än jag och vissa andra kan väl upplysa oss om saken.
Anonym
#5. Publicerat 2025-04-29 av Anonym
Det var inte så att jag ville kränka dig. Utan mera fråga är det inte viktigare att fråga sig vad Bibeln lär? En reflektion alltså. Och jag visade utifrån ett bibelställe om hur Jesus Kristus ser ut nu utifrån vad vi ser i Uppenbarelseboken.

Önskar dig allt gott
Anonym
#6. Publicerat 2025-04-29 av Anonym
Så såg Jesus ut – egentligen enligt brittiska forskare.

Till och med den kristna tidningen "Dagen" har en artikel om det. Ska det också kallas spekulationer eller är det OK bara för att det kommer från en kristen artikel?

Var Jesus vit eller svart? – Dagen
Anonym
#7. Publicerat 2025-04-29 av Anonym
Personligen läser jag inte dagen. Och spekulerar kan man göra hur mycket som helst. Sedan kan man studera Bibeln och söka svaret där.

Dagen är inte en källa som jag söker svar utifrån.

Det jag visade på var vad Uppenbarelseboken beskriver Jesus Kristus människosonen idag ser ut.

Vad säger du om det?
Anonym
#8. Publicerat 2025-04-29 av Anonym
Jag läser inte heller "Dagen" så ofta, kan säga att jag läser Bibeln mer än "Dagen".
Att det finns artiklar om ämnet visar bara att jag inte är ensam om att undra och spekulera
och den som spekulerar är också nyfiken och öppen för något nytt oavsett vad det handlar om.

Det som står i Uppenbarelseboken, jag tolkar det som att det är så Jesus ser ut i "Anden".
Men när han kommer ner igen, ser han ut så också eller kommer han att ha mänsklig form så
att vi ofullkomliga ska känna igen honom vid ankomsten?
Anonym
#9. Publicerat 2025-04-29 av Anonym
Ja det är bra att vara nyfiken av sig. Kom att tänka på följande bibel ord.

”Se, han kommer med molnen, och varje öga skall se honom, även de som har genomborrat honom, och alla jordens stammar skall jämra sig över honom. Ja, amen.”
??Johannes Uppenbarelse??1?:?7??
Kapten
#10. Publicerat i går kl. 20:05 av Kapten
Konstig tråd. Noterar även att folk stannar ibland kort här, en vecka är dock lite i kortaste laget. Men "gubbenilådan" kanske kommer igen, har varit här fler gånger med olika namn, alltid lika otålig. Ska nog snart lämna oxo, undrar vad jag gör här. /Kapten
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden