Logga in
Ange ditt användarnamn och lösenord:
Användarnamn
Användarnamn saknas
Lösenord
Lösenord saknas
Meny
Översikt
Sök
Megafon
Forum
Appar
Om
Bli medlem
Logga in
145 Inloggad nu
Sveriges största mötesplats för kristna
Logga in
Bli medlem
Princess Grace säger:
Så skönt med Fredag! :) Önskar dig en fortsatt härlig Fredag och en skön helg! :)
Skriv
Skriv här
Skriv i megafonen
Forum
>
Religion och tro
> Diskussion
Skapat 2025-04-17 av
sailias2
, man, 61 år, Västra Götalands län
.
Villfarelsens gräns
Bibelstudie av Sven Reichmann
, nummer 4 under rubriken Andlighet:
Direktlänk här:
Villfarelsens gräns
Svara
|
Citat
|
Rapportera
|
Övervaka
Svar på inlägg
#1. Publicerat 2025-04-18 av
BoazNovax
Intressant länk att spara på. Tack!
Lyssnade mycket på Sven Reichmann i min ungdom.
Hade en bandserie som hette ”Tro kontra naturvetenskap ”, tror jag den hette.
Svara
|
Citat
|
Rapportera
#2. Publicerat 2025-04-19 av
sailias2
Tack BoazNovax :)
Ja, Sven har fått ge mig mycket. Han är den bibellärare som jag lyssnat mest på. Och jag tyckte mycket om honom.
Samtidigt, kanske kan vara värt att nämna, så höll jag inte med, eller kunde ta till mig exakt all teologi - 100.00..% som han undervisade/predikade. Ja dessutom, han, som vi andra förhoppningsvis, mognade också under livet. Men det var tillräckligt. Nyttigt och vilsamt. Inte minst nyttigt/vilsamt efter hans tid och "frälsning" från "Trosrörelsen" på den tiden. Han skrev ju också en specifik bok efter det; "Allt är inte Gud som glimmar".
Ja, och, ni kanske känner igen det.. Man kan vilja finna den människa, präst/predikant/profet/bibellärare/herde/själavårdare, där allt stämmer 100%.., däri t ex all teologi, men det kanske bara är en (1) som det tillsvidare är förunnat. (Jesus, Välkommen tillbaka - snart... Kom Herre!)
Skulle önska att vi kan komma ihåg att vi inte ser allt klart än, när debatt-anden griper oss. Att vi ödmjukar oss och kan låta den andre få sista ordet, tillsvidare.. Och nu i påsktid får jag en association till Jesus - kanske var det bl a det som Jesus gjorde. "Han öppnade inte sin mun."
(Jag kanske tar bort denna min kommentar senare, eftersom den är personlig. Jag funderar lite åt att låta Svens bibelstudie(er) stå för sig själva. Att inte i oförstånd förstöra något)
Svara
|
Citat
|
Rapportera
#3. Publicerat 2025-04-19 av
Gideon I
Jag läste också en del av Sven Reichman, "Allt är inte Gud som glimmar" med flera.
Sven Reichman var utbildad läkare som intresserade sig för självavård och vetenskap i ljuset av bibelkristen tro. Så långt tror jag han gjorde väl. Som lekmannateolog föll han för trosförkunnelsen för att sedan mogna ifrån den. Han föll också för "kristen sionism" men genomskådade nog tyvärr aldrig den villoläran, som uppstod bland kristna genom spridning från personer som John Nelson Darby och Cyrus Scofield, läs om dem på nätet. Dessa män var under inflytande från otroende judar och deras onda andar. Hur vet man det? Jo, sionismen har aldrig varit inkluderad i klassisk kristen tro utan uppkom för ca 200 år sedan.
Kyrkofäderna och den tidiga kyrkan förkastade sionismen, eftersom Jesus kommit med Guds rike och Sions berg i det himmelska Jerusalem (Heb 12:18-22).
Svara
|
Citat
|
Rapportera
Princess Grace säger:
Så skönt med Fredag! :) Önskar dig en fortsatt härlig Fredag och en skön helg! :)
Skriv
Skriv här
Skriv i megafonen
annons
annons
Dejtingsidan för dig
|
Så skapar du en attraktiv profil
|
Så får du en bra date
|
Bli personen alla vill dejta