Forum > Religion och tro > Diskussion

Gideon I
Skapat 2025-03-14 av Gideon I, man, 68 år, Örebro län.
Ordet vart kött
Johannes evangelium har kallats för "det andliga evangeliet" och inte utan skäl. Det anses vara skrivet av ett ögonvittne, "den lärjunge som Jesus älskade", en av Jesu närmaste förtrogna i den inre kretsen. Författaren var med när Jesus uppväckte Jairus dotter från de döda, på förklaringsberget och i Getsemane. Evangeliet är skrivet i ljuset av Jesu död och uppståndelse. Till skillnad från de andra evangelierna vänder sig Johannes till hela Kristi församling och hans evangelium innebär en fördjupning. Johannes går tillbaka till Jesu föruttillvaro : "I begynnelsen fanns Ordet" (1:1). Det är samma ord i den grekiska översättningen som används i första Mosebok: "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord" (1:1). I och med detta sätter Johannes tonen för hela sitt evangelium.

"Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, den härlighet som den Enfödde har av Fadern, full av nåd och sanning" (Joh 1:14).

Den verklighet som dessa ord beskriver fick stor betydelse för den unga Kyrkan. En som reflekterade vidare var Augustinus, 354-430 e.Kr, som blev Västerlandets mest betydande teolog.

Svar på inlägg

Gideon I
#1. Publicerat 2025-03-14 av Gideon I
Augustinus återkom ofta till inkarnationen i sina julpredikningar. I en rad poetiska paradoxer beskriver han den:

"Herren, genom vilken allt blev till och som blev till ibland allt.
Han som uppenbarar Fadern och är moderns skapare.
Guds Son, född av Fadern utan mor, Människoson född av modern utan far.
Han är stor inför änglarna och liten inför människor.
Han är Ordet före all tid, han är Ordet som blev kött i tiden.
Han är solens frambringare, och han är frambragt under solen...
han uppfyller hela världen och han ligger i en krubba...
Han är avlad i jungfruns moderliv, men han är inte instängd där".
Gideon I
#2. Publicerat 2025-03-14 av Gideon I

Judarna ansåg att Jesus gjorde sig själv till Gud, fast han är en människa.

"Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv. De ska aldrig någonsin gå förlorade, och ingen ska rycka dem ur min hand. Min Far som gett mig dem är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Fars hand. 30 Jag och Fadern är ett."

Än en gång tog judarna upp stenar för att stena honom. Jesus sade till dem: "Jag har visat er många goda gärningar från Fadern. För vilken av dem tänker ni stena mig?" Judarna svarade: "Det är inte för någon god gärning vi tänker stena dig, utan för att du hädar och gör dig själv till Gud fast du är en människa."

Jesus svarade dem: "Står det inte skrivet i er lag: Jag har sagt att ni är gudar? Om han nu kallar dem som fick Guds ord för gudar – och Skriften kan inte upphävas – hur kan ni då säga till mig som Fadern har helgat och sänt till världen att jag hädar, därför att jag sagt: Jag är Guds Son? Om jag inte gör min Fars gärningar, så tro mig inte. Men om jag gör dem, tro då på gärningarna om ni inte kan tro på mig. Då ska ni inse och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern."( Joh. 10:27-38)
Qvist82
#3. Publicerat 2025-04-08 av Qvist82
Joh 1 talar om Fadern som kommer ner till sin skapelse, hans ord och plan manifesteras genom köttet, hans tempel som är han smorde son Jesus. Det är detta som är så otroligt att världen får möta Fadern på det sättet att han manifesterar sig själv genom sin son. Detta genom att det är Faderns ord som Jesus talar och Faderns gärningar som görs genom Jesus.

Men idag tror många att det handlar om att det är den andra personen i en gudom nämligen sonen som kommer ner till jorden men då har man tyvärr missförståt det hela.
Qvist82
#4. Publicerat 2025-04-08 av Qvist82
Joh 7:16 Jesus svarade: "Min lära är inte min, den kommer från honom som har sänt mig.
Joh 7:17 Om någon vill göra hans vilja ska han förstå om min lära är från Gud eller om jag talar av mig själv.
Joh 7:18 Den som talar av sig själv söker sin egen ära. Men den som söker hans ära som har sänt honom, han är sann och ingen orättfärdighet finns i honom.

Joh 5:30 Jag kan inte göra något av mig själv, jag dömer efter det jag hör. Och min dom är rättvis, för jag söker inte min egen vilja utan hans som har sänt mig.
Joh 5:31 Om jag vittnar om mig själv är mitt vittnesbörd inte giltigt.

Joh 8:40 Men nu vill ni döda mig, en man som har sagt er sanningen, som jag har hört från Gud. Så gjorde inte Abraham.

Joh 12:49 Jag har inte talat av mig själv, utan Fadern som har sänt mig har befallt mig vad jag ska säga och tala.
Joh 12:50 Och jag vet att hans befallning är evigt liv. Det jag talar, talar jag därför så som Fadern har sagt mig."

Joh 14:10 Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig? Orden jag talar till er säger jag inte av mig själv. Fadern bor i mig och gärningarna är hans verk.
sestir
#5. Publicerat 2025-04-10 av sestir
Vad betyder det att Jesus var "i Fadern"? Handlar det om hans tro gentemot Gud, handlar det om homoiousia, eller är det något annat?
Ragnar
#6. Publicerat 2025-04-11 av Ragnar
Johannes evangelium har kallats för "det andliga evangeliet" och inte utan skäl. Det anses vara skrivet av ett ögonvittne, "den lärjunge som Jesus älskade", en av Jesu närmaste förtrogna i den inre kretsen. Författaren var med när Jesus uppväckte Jairus dotter från de döda, på förklaringsberget och i Getsemane. Evangeliet är skrivet i ljuset av Jesu död och uppståndelse. Till skillnad från de andra evangelierna vänder sig Johannes till hela Kristi församling och hans evangelium innebär en fördjupning. Johannes går tillbaka till Jesu föruttillvaro : "I begynnelsen fanns Ordet" (1:1). Det är samma ord i den grekiska översättningen som används i första Mosebok: "I begynnelsen skapade Gud himmel och jord" (1:1). I och med detta sätter Johannes tonen för hela sitt evangelium.

"Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, den härlighet som den Enfödde har av Fadern, full av nåd och sanning" (Joh 1:14).

Den verklighet som dessa ord beskriver fick stor betydelse för den unga Kyrkan. En som reflekterade vidare var Augustinus, 354-430 e.Kr, som blev Västerlandets mest betydande teolog.
"Johannes går tillbaka till Jesu föruttillvaro : "I begynnelsen fanns Ordet" (1:1)."

Hur vet du det?
Ragnar
#7. Publicerat 2025-04-11 av Ragnar

Judarna ansåg att Jesus gjorde sig själv till Gud, fast han är en människa.

"Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig. Jag ger dem evigt liv. De ska aldrig någonsin gå förlorade, och ingen ska rycka dem ur min hand. Min Far som gett mig dem är större än allt, och ingen kan rycka dem ur min Fars hand. 30 Jag och Fadern är ett."

Än en gång tog judarna upp stenar för att stena honom. Jesus sade till dem: "Jag har visat er många goda gärningar från Fadern. För vilken av dem tänker ni stena mig?" Judarna svarade: "Det är inte för någon god gärning vi tänker stena dig, utan för att du hädar och gör dig själv till Gud fast du är en människa."

Jesus svarade dem: "Står det inte skrivet i er lag: Jag har sagt att ni är gudar? Om han nu kallar dem som fick Guds ord för gudar – och Skriften kan inte upphävas – hur kan ni då säga till mig som Fadern har helgat och sänt till världen att jag hädar, därför att jag sagt: Jag är Guds Son? Om jag inte gör min Fars gärningar, så tro mig inte. Men om jag gör dem, tro då på gärningarna om ni inte kan tro på mig. Då ska ni inse och förstå att Fadern är i mig och jag i Fadern."( Joh. 10:27-38)

När började du lyssna till vad judarna säger?

Judarna var av åsikten att Faderns endast är Gud. Där skiljer ni er åt. När de därför påstår att Jesus gör sig till gud, måste man för det första ta reda på vad de menar, och för det andra, undersöka om påståendet stämmer. Men det är du för lat för. Jag ska därför göra det åt dig:

Eftersom judarna var av samma åsikt som Jesus, att Fadern är den ende sanne Guden, kan de omöjligt menat att Jesus gjorde sig till Fadern. Av fyra skäl:

1. Fadern existerade redan.

2. Fadern är ingen människa.

3. Eftersom Fadern är av evighet, är Fadern inget man kan bli.

4. Det är heller inget en människa kan göra sig till.

Om du istället för att lyssna till judarna, lyssnar till dels hur Jesus uppfattar det judarna sade samt tillvad Jesus faktiskt säger om sig själv, bör det klarna, t.o.m. för dig.

Jesus förstod judarnas definition av "gud" enligt den definition som ges i psalmen, vilken appliceras på människor. Det kontroversiella är alltså inte att jesus skulle varit en sådan gud. Det kontroversiella är att emedan en sådan funktion och position är något endast Gud kan ordinera, är detta något Jesus, enligt judarna tillskriver sig, utan Guds ordination. Varför? Pga det Jesus säger om sig själv: Jag är Guds son. I judarnas värld tillämpas titeln på Messias, dvs han som skulle regera på YAHWEHs högra sida. Att tillskriva sig den positionen, dvs någon som till och med är högre än de gudar psalmisten åsyftar, och dessutom utanför Lagens funktion, var inget mindre än grov hädelse, vilket förtjänade omedelbar död genom stening.

Vi

Ragnar
#8. Publicerat 2025-04-11 av Ragnar

Vi vet att Jesus inte gjorde sig till Fadern. Vi vet att judarna inte ansåg att Jesus gjorde sig till Fadern. Vi vet att Jesus inte ansåg att han gjorde sig till Fadern. Vi vet också att den position och det ämbete som Messias Jesus hade, var något Fadern ordinerat. Man kan mot bakgrund av det fundera på vad det är att sådana som du hellre lyssnar på judarna än på Jesus; varför du hellre tror på judarna än på Jesus, och sedan dessutom vantolkar, inte bara det Jesus säger om sig själv, utan det judarna säger om honom, på samma sätt som de ständigt missförstod och vantolkade det Jesus sade.

Lyssna till det Jesus säger. Tro på det Jesus säger.
Ragnar
#9. Publicerat 2025-04-11 av Ragnar
Vad betyder det att Jesus var "i Fadern"? Handlar det om hans tro gentemot Gud, handlar det om homoiousia, eller är det något annat?
Det handlar om samma sak som när vi är i Kristus, dvs Vinträdet i Joh 15. Nämnligen att lyda hans ord.
sailias2
#10. Publicerat 2025-04-11 av sailias2
Fast det handlar nog också om att det inte är en laglydnad för sin egen skull, utan för hans skull: "att vara i". Vad tror du om det Sestir?

"Att vara i" ~ fullt "i-levande"; inlevande, medlevande, medglädje, medsorg, allt.

Inte lätt att uttrycka helt klart, men :)
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden