Hej igen! Hur mycket har icke vår kyrka förändrats i fel riktning sen dess! Hur mycket socker ovanpå slöheten har det icke sockrats? Hur mycken sälta har de kristnas salt mist sen 1941?
Mitt folk går under av brist på kunskap, säger Herren vår Gud! Envetet vill jag berätta ur de gamla brinnande väckelsepredikanternas undervisningslitteratur, för att om möjligt väcka de som slumrat och vant sig ja t.o.m. kräver att få sockret i stället för att vilja ha kvar sältan i saltet. Det serveras överlag sötebrödsevangelium idag, böcker med utslätade budskap där det ej tar tag i en själ och skakar om den ur sin slummer utan blott kanske bearbetat ett ämne man knappt ej kommer ihåg efter ett tag. Ty det grep aldrig tag på djupet så det skedde en förändring i djupet, utan blott en smula på mer ytligt plan. Ja prästen Åkerhielms önskan i talet var gudfruktigt och frimodigt predikat ur Guds ord. Vi måste bedja att fler liknande präster och pastorer kliver fram i frimodighet och gudsfruktan i alla slags kyrkor! Men det börjar också med var och en av Kristi kropps lemmar, att de bliver så gripna av Kristus Jesus att de helt ger sig hän till honom, med allt de är och har, icke slår dövörat till och vänder sig om och slumrar igen.
Bliver du uppretad av de budskap som förmedlas ur de böcker jag bifogar delar ur? Blir du irriterad eller kanske arg, ja riktigt trött och vill vara ifred från det evinnerliga tjatandet om att omvända från synd och vakna, att du känner du aldrig duger och får känna dig duktig och bra som du är och välja din egna livsstil i lugn och ro?
Ja i så fall är det köttet som talar till dig, eller i värsta fall andemakterna som vill få dig invaggad i ännu mer världslig nöjdhet och räds ett uppvaknande av kyrkan och de som kallar sig kristna.
Är det tröttsamt att ständigt vara på vakt mot andemakter, egna sinnena och de förslöande budskapen, tröttsamt att aldrig få leva som alla andra i världen ifred? Mitt svar är ett rungande: nej! Känns det tröttsamt är det köttet som tröttas, styr och råder. Då kämpar man stundvis i den egna köttsliga kraften och den varken vill eller orkar göra motstånd mot ett förvärldsligande, nej köttet älskar världen och allt däri! Köttet älskar bekvämlighet, sockerkickar, enstaka bibelverser som invaggar i en billig nåd som aldrig tager slut vad du än gör.
Nej det är i livet i Kristus Jesus du kan säga JA och AMEN till de radikala budskapen som väcker, både dig själv och andra. Det är i livet i Kristus Jesus du finner den eviga friden, hjälpen, beskyddet, kraften, frimodet, modet, kärleken!
Vem tillåter du styra ditt liv idag, käre broder eller syster? Köttet eller Kristi Ande? Vilken värld älskar du och lever för: Himlariket eller världen? Vilken plats kommer din kärlek till Kristus Jesus på? Kommer han efter kärleken till dig själv, dina barn, dina släktingar, dina vänner, din kyrkogemenskap, dina hobbys eller kommer han mitt i listan? Själv kräver han att komma först ifall du önskar att få tillhöra honom. Upp 2:4, Matt 10:37-39.
I kärlek: Rosie