Rosie säger: Hej alla! Är vi redo om Kristus Jesus kommer nu på skyarna, frågar: Hur mycket har du älskat mig och följt mig? Hälsn Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Rosie
Skapat 2025-01-11 av Rosie, kvinna, 81 år, Örebro län.
Om saltet mister sin sälta
Hej! Ett mycket viktigt budskap från Guds ord! Ur en bok skriven av Hans Åkerhielm: Om saltet mister sin sälta...
Förlag Wahlström & Widstrand, 1941. Åkerhielm var präst och hovpredikant och med i hovförsamlingen. Var med och sammanställde: Victorias bönbok. Levde mellan 1908 och 2003.

"Saltet.

Jesus sade: "Saltet är en god sak; men om saltet mister sin sälta, varmed skola I då återställa dess kraft? Haven salt i eder och hållen frid inbördes." Mark. 9:50.

Våra evangelier ha bevarat flera yttranden av Jesus, där han talar om salt. Däremot tycks Jesus aldrig ha talat om socker.
Hur gärna skulle jag inte i dag vilja instämma i det svenska självberömmet. Det finns många glädjande företeelser i vårt folk - och vi tacka Gud för dem! Men jag står här som representant för den kristna kyrkan. Och då får jag icke komma med söta ord och smicker - det sötaktiga talet är av djävulen. De ord, som skola kunna göra anspråk på att komma från en Kristi lärjunge, de orden måste vara kryddade med salt. De orden svida - men de svida gott!
"I mörkret äro alla kattor grå" - och borta från Gud äro alla människor lika goda. Vad har man en kristen kyrka till, om den icke ständigt skall ropa: Tillbaka till Gud! Det är det fruktansvärda, att när man kommit tillräckligt långt bort ifrån Gud, då ser man inte längre sina fel, då blir man nöjd med sig själv, man är lika grå som andra kattor, man är som salt, som mist sin sälta.
Vi skulle behöva, att Guds obarmhärtighet riktades på var och en av oss. "Var människa måste saltas med eld", säger vår Frälsare. Det första steget till bättring är och förblir insikten att man syndat. Så länge man är nöjd med sig själv, är man oemottaglig för evangelium - lagen måste först slå hål på den falska självsäkerheten.
Den andliga beredskapen i landet har haft för mycket av socker - för litet av salt! Andlig beredskap åstadkommes icke genom att sockra ovanpå slöheten - "Guds ord är levande och kraftigt och skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det åtskiljer själ och ande, märg och ben; och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar". - Detta är salt - och "saltet är en god sak".
Vi måste tillbaka till den gamla sunda läran om ont och gott, synd och nåd, lag och evangelium. Vi har avskaffat både Gud och djävul, både himmel och helvete - och resultatet har blivit gråa kattor, salt utan sälta."

Detta är ett stycke från ett tal som Åkerhielm höll på Skansen 1941.

Hälsn Rosie

Svar på inlägg

Rosie
#1. Publicerat 2025-01-11 av Rosie
Hej igen! Hur mycket har icke vår kyrka förändrats i fel riktning sen dess! Hur mycket socker ovanpå slöheten har det icke sockrats? Hur mycken sälta har de kristnas salt mist sen 1941?

Mitt folk går under av brist på kunskap, säger Herren vår Gud! Envetet vill jag berätta ur de gamla brinnande väckelsepredikanternas undervisningslitteratur, för att om möjligt väcka de som slumrat och vant sig ja t.o.m. kräver att få sockret i stället för att vilja ha kvar sältan i saltet. Det serveras överlag sötebrödsevangelium idag, böcker med utslätade budskap där det ej tar tag i en själ och skakar om den ur sin slummer utan blott kanske bearbetat ett ämne man knappt ej kommer ihåg efter ett tag. Ty det grep aldrig tag på djupet så det skedde en förändring i djupet, utan blott en smula på mer ytligt plan. Ja prästen Åkerhielms önskan i talet var gudfruktigt och frimodigt predikat ur Guds ord. Vi måste bedja att fler liknande präster och pastorer kliver fram i frimodighet och gudsfruktan i alla slags kyrkor! Men det börjar också med var och en av Kristi kropps lemmar, att de bliver så gripna av Kristus Jesus att de helt ger sig hän till honom, med allt de är och har, icke slår dövörat till och vänder sig om och slumrar igen.

Bliver du uppretad av de budskap som förmedlas ur de böcker jag bifogar delar ur? Blir du irriterad eller kanske arg, ja riktigt trött och vill vara ifred från det evinnerliga tjatandet om att omvända från synd och vakna, att du känner du aldrig duger och får känna dig duktig och bra som du är och välja din egna livsstil i lugn och ro?

Ja i så fall är det köttet som talar till dig, eller i värsta fall andemakterna som vill få dig invaggad i ännu mer världslig nöjdhet och räds ett uppvaknande av kyrkan och de som kallar sig kristna.

Är det tröttsamt att ständigt vara på vakt mot andemakter, egna sinnena och de förslöande budskapen, tröttsamt att aldrig få leva som alla andra i världen ifred? Mitt svar är ett rungande: nej! Känns det tröttsamt är det köttet som tröttas, styr och råder. Då kämpar man stundvis i den egna köttsliga kraften och den varken vill eller orkar göra motstånd mot ett förvärldsligande, nej köttet älskar världen och allt däri! Köttet älskar bekvämlighet, sockerkickar, enstaka bibelverser som invaggar i en billig nåd som aldrig tager slut vad du än gör.

Nej det är i livet i Kristus Jesus du kan säga JA och AMEN till de radikala budskapen som väcker, både dig själv och andra. Det är i livet i Kristus Jesus du finner den eviga friden, hjälpen, beskyddet, kraften, frimodet, modet, kärleken!

Vem tillåter du styra ditt liv idag, käre broder eller syster? Köttet eller Kristi Ande? Vilken värld älskar du och lever för: Himlariket eller världen? Vilken plats kommer din kärlek till Kristus Jesus på? Kommer han efter kärleken till dig själv, dina barn, dina släktingar, dina vänner, din kyrkogemenskap, dina hobbys eller kommer han mitt i listan? Själv kräver han att komma först ifall du önskar att få tillhöra honom. Upp 2:4, Matt 10:37-39.

I kärlek: Rosie
Roffe
#2. Publicerat 2025-01-11 av Roffe

42 Den som förleder en av dessa små som tror på mig, för honom vore det bättre att få en kvarnsten hängd om halsen och bli kastad i havet. 43 Om din hand förleder dig till synd, så hugg av den! Det är bättre att du går in i livet stympad än att du har båda händerna kvar och hamnar i Gehenna, i elden som aldrig slocknar. 45 Och om din fot förleder dig till synd, så hugg av den! Det är bättre att du går in i livet halt än att du har båda fötterna kvar och kastas i Gehenna. 47 Och om ditt öga förleder dig till synd, så riv ut det! Det är bättre att du går in i Guds rike enögd än att du har båda ögonen kvar och kastas i Gehenna, 48 där deras mask inte dör och elden inte släcks.

49 Var och en ska saltas med eld. 50 Salt är bra, men om saltet förlorar sin sälta, hur ska ni då få det salt igen? Ha salt i er och håll fred med varandra!" Markus 9:

Rosie
#3. Publicerat 2025-01-13 av Rosie
Hej igen Guds folk! Mer ur samma tal:

"Är du villig att betala priset för en andlig förnyelse? Det är där skon klämmer. Det går nämligen icke utan att du själv saltas med eld. Nu gäller det icke kamraterna - nu gäller det dig själv. Är du villig att ge Gud den plats i ditt liv, som honom tillkommer?"

"Är du villig att ta upp kampen mot det onda i din själ, att låta Gud döma ditt pengabegär, din lättja, dina älsklingssynder? Så länge du för egen del icke svarat ja på dessa frågor - så länge har du ingen rätt att kritisera den andliga beredskapen hos andra.
"Haven salt i eder!" Har du i ditt eget liv fått uppleva Guds salts hälsosamma verkningar, då får du också en hoppfullare syn på världen i stort. Det salt, som gav dig andlig hälsa och tro, skall också kunna skänka en förtvivlad värld kraft och frid."

Hälsn Rosie
Rosie
#4. Publicerat 2025-01-17 av Rosie
Hej igen! Åkerhielm har ett kapitel i samma bok som heter: Bibeln:

"Guds godhet och stränghet

"Se alltså här Guds godhet och stränghet" - dessa Pauli ord ur Rom. 11 vill jag sätta som överskrift i dag på vårt bibeljubileum här i kyrkan. Ty vad är bibeln, om icke boken om Guds godhet och stränghet. Den bibliska fromheten får sin prägel av både lag och evangelium. Genom både det Gamla och det Nya Testamentet går såsom en röd tråd Guds godhet och stränghet.
Det har funnits tider, då man liksom bara sett godheten och löftena. Man har glatt sin själ med de ljuvliga orden, man har dragit bort från den kalla världen med de många plikterna. Så har det funnits andra tider, då man liksom bara sett strängheten och kraven. Man har fruktat den nitälskande Guden, man har slavat under lagens ok, och man har suckat i sin kallelse.
Dessa två slag av tider ha avlöst varandra i kyrkans historia, sådana tider ha också avlöst varandra i den enskildes historia. Än ser man fromheten som en följd av Guds godhet - det är nåden och frälsningen och tron. Än ser man fromheten som ett resultat av Guds stränghet - det är buden och pliktuppfyllelsen och fruktan. Men båda dessa sidor höra med till den bibliska fromheten, och när utvecklingen gått mot ett ensidigt betonande av blott den ena sidan, då har bibeln kommit med förnyelse och rikedom. Den lagiske har fått se den förlåtande kärleken, den drömmande har fått se lydnadens väg och Honom som blev lydig intill döden.
Guds godhet och stränghet höra samman. De äro inte två motsatta egenskaper - nej, Guds godhet är sträng och Guds stränghet är god. Vi behöva Guds stränghet för att vi icke skola missbruka Guds godhet, och vi behöva Guds godhet för att vi icke skola förtvivla inför hans stränghet. Både godheten och strängheten innefattas i hans helighet - den heliga elden både värmer och bränner. Och vi människor, vi måste värmas av Guds godhet och brännas av Guds stränghet.

Hedvig Eleonora kyrka i Stockholm 11 maj 1941"

Hälsn Rosie
Rosie säger: Hej alla! Är vi redo om Kristus Jesus kommer nu på skyarna, frågar: Hur mycket har du älskat mig och följt mig? Hälsn Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden