Ingenstans i Skriften står det, vilket Treenighetsdoktrinen hävdar, att Jesus var "människa". Det står konsekvent att han var EN människa, vilket, vad jag förstår strider mot Treenighetsdoktrinen.
1. Kan du logisk, inte teologiskt eller baserat på vad teologer eller bibelkomentatorer anser, förklara för mig hur Jesus, som var EN människa när han vandrade på jorden, och som är EN människa idag, kan ha två naturer, dvs han en mänsklig natur och samtidigt vara Gud, med en gudomlig natur?
2. Kan du förklara hur Jesus inte är en hybrid, dvs 50% människa och 50% Gud eller någon liknande blandning, där 100% fördelas på bägge kategorier, utan där han är 100% av varje kategori? Fortfarande bir han 200% hybrid, vilket är en omöjlighet.
3. Kan du förklara hur han, om han är EN människa, också är Gud och inte EN gud?
1. Logiskt sett är det svårt att förklara hur en entitet kan ha två fullständiga och distinkta naturer samtidigt. Enligt principen om icke-motsägelse kan något inte både vara A och icke-A i samma avseende och vid samma tidpunkt. Att vara fullt ut människa och samtidigt fullt ut gudomlig verkar strida mot denna logiska princip.
2. Konceptet att något kan vara 100% av två olika kategorier samtidigt är matematiskt och logiskt problematiskt. Om vi definierar en helhet som 100%, kan inte samma entitet logiskt sett vara 200% (100% + 100%). Detta strider mot grundläggande matematiska principer.
3. Om Jesus definieras som EN människa, blir det logiskt inkonsekvent att samtidigt hävda att han är Gud, om vi antar att människa och Gud är ömsesidigt uteslutande kategorier.
Enligt lagen om utesluten tredje kan något inte både vara A och icke-A samtidigt.
De logiska svårigheterna uppstår när man applicerar strikt logik på koncept som traditionellt har ansetts överskrida mänsklig logik och förståelse.
Visst är det så att många religiösa traditioner erkänner begränsningarna i mänsklig logik när det gäller att fullt ut förstå gudomliga mysterier. Men det är en undanflykt från att försöka förklara det man själv konstruerat. För att framstå som andlig är det en av anledningarna till att många teologer beskriver sådana koncept som "mysterier" som överskrider mänsklig förståelse och logik.