Sunshine säger: Borta bra men hemma bäst! ;) Nu är man hemma, skönt! Nu diska alla matlådor, Ikväll bön med vänner. Önskar er alla en fin Lördag! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Gideon I
Skapat 2024-06-11 av Gideon I, man, 67 år, Örebro län.
Eftervalsanalys 9/6 2024
"SD har fått se 2% av sina väljare hamna i skålen Övrigt på grund av sina svikna ideal. Efter tio år i närheten av köttgrytorna är man för EU, för NATO, för WHO och alla andra globalistinstrument och dessutom hängivna kritiker av Ryssland. Förstår man inte vad man gör? Visst, man kan vara lika alla andra, men då behövs man inte heller längre".

Ett land som kört vilse… | Peter Krabbe (wordpress.com)

Svar på inlägg

sestir
#1. Publicerat 2024-06-11 av sestir
Marcus Allard har lagt ner mycket jobb på det här inslaget, så det är värt att se: Såhär lätt är det att fuska i svenska val. (Riks, Youtube)

Annars fick nog SD bara tre mandat eftersom de bara presenterade tre kandidater. Att inte ha med 4:e-namnet på scenen när det är honom marginalrösten handlar om, tyder rätt starkt på en vilja att begränsa partiets närvaro i Bryssel.
SweKiwi
#2. Publicerat 2024-06-11 av SweKiwi

Marcus Allard har lagt ner mycket jobb på det här inslaget, så det är värt att se: Såhär lätt är det att fuska i svenska val. (Riks, Youtube)


Vad har han lagt ner mycket jobb på? Animeringarna?

Det var ganska tröttsamt att se denna svärande, arga man ända till slutet, men det gick.

Det jag håller med honom om är valsedelssystemet. Jag har länge tyckt att det borde förändras.

Att göra som i Danmark, med en enda valsedel med alla partier på, tycker jag dock inte är något bra alternativ. Så här såg den ut i valet nyss, och då vet jag inte hur de har tänkt med alla partier som ville vara med men som inte fick plats där:



Då vore det bättre att göra som i Finland, när de har presidentsval. En valsedel, där man själv skriver in vem/vad man röstar på:



Minimalt med spill. Mycket lägre kostnader och bättre för skogen.

Därmed försvinner också det mesta av hans kritik mot valsystemet.

Annars fick nog SD bara tre mandat eftersom de bara presenterade tre kandidater. Att inte ha med 4:e-namnet på scenen när det är honom marginalrösten handlar om, tyder rätt starkt på en vilja att begränsa partiets närvaro i Bryssel.


Menar du allvar med det här stycket..? Båda meningarna låter ju helt barocka.

/ Kiwi
sestir
#3. Publicerat 2024-06-12 av sestir
Menar du allvar med det här stycket..? Båda meningarna låter ju helt barocka.

Det är inte en fullständig valanalys, men ja, jag tror SD förlorade ett mandat på att de bara lyfte fram de tre kandidaterna överst på listan, som redan var säkra om de inte personkryssas bort (vilket nog många hoppas på).

Två av dem var från Stockholm. Inte alla gillar Dick Erixon. Få vet vem Beatrice Timgren är. Det är dåligt med mediatäckning av EU-parlamentet och ledamöter kan ändra sin röstningshistoria i efterhand. SD-väljare är generellt etablissemangsskeptiska.

Nu i efterhand verkar det också som om de SD-aktiva har drabbats av något sorts väljarförakt, där de helt bortser från möjligheten att de själva kunde ha gjort något annorlunda för att få fler röster och istället försöker hitta förklaringen i diverse mindre smickrande karaktärsegenskaper hos dem som inte röstade. Därmed är det möjligt att de kommer att göra en lika dålig kampanj inför nästa val också.
SweKiwi
#4. Publicerat 2024-06-14 av SweKiwi
>Det är inte en fullständig valanalys, men ja, jag tror SD förlorade ett mandat på att de bara lyfte fram de tre kandidaterna överst på listan, som redan var säkra om de inte personkryssas bort (vilket nog många hoppas på).
MP lyfte också bara fram tre kandidater – och fick tre mandat. Menar du att SD och MP hade fått två mandat om de bara hade lyft fram två kandidater..?

Jag tycker fortfarande detta låter barockt. Och jag delar inte heller din uppfattning om att SD vill begränsa sin närvaro i Bryssel. Vilket parti ställer upp i val, som de helst inte vill vinna?

/ Kiwi
Kapten
#5. Publicerat 2024-06-16 av Kapten
"SD har fått se 2% av sina väljare hamna i skålen Övrigt på grund av sina svikna ideal. Efter tio år i närheten av köttgrytorna är man för EU, för NATO, för WHO och alla andra globalistinstrument och dessutom hängivna kritiker av Ryssland. Förstår man inte vad man gör? Visst, man kan vara lika alla andra, men då behövs man inte heller längre".

Precis lyssnat en skvätt på ”panelen” i god morron världen i P1, alltid tre ”madamer” från tidningar som ”debatterar”, alltid dessa ”moderata, sosse etc” men dock ”politiskt oberoende”. Sic asså, man kan inte vara både politisk och oberoende.

De ”debatterar” nedgången för SD och tror sig veta att väljarna (s)vek pga ”konspirationsteorierna” om folkutbyte och den ”för aggressiva” tonen mot media etc.

Fel, så fel. Väljarna vek pga den tilltagande utslätningen. De enda som står för något längre och avviker från klägget är AFS, men varför de gick tillbaka kan man undra. Var tog SD:s väljare vägen, röstade antagligen inte.

Så var det detta med ”konspirationsteorierna” om folkutbyte. Vad är ett folkutbyte? Kan det vara ett utbyte av befolkningen kanske? Ska man inte testa påståenden på verkligheten? I någon annan tråd jag nu inte kan hitta skrevs det om folkmord, men man kanske snarare kan tala om utrotning, eftersom det kan ske på ett annat sätt, där den lokala trängs undan och sakta just utrotas. Ta Malmö, detta Sveriges mecka för tolerans (pun intended). Nära en tredjedel av befolkningen är muslimer. De finns inte i nån sjabbig förort utan mitt i stan, all over the place, och de dominerar ofta gaturummet totalt. Jag har flera gånger funnit mig stående i kassaköer i mataffärer i centrum helt utan någon nordeuropé inom synhåll, inte ens några danskar. Bakom och framför i kön är det bara mena och bosniaker. I alla kassorna sitter mena och bosniaker. Och påtagligt ofta talar kassapersonalen med både varandra och med kunderna på ett okänt språk, ofta arabiska eller bosniska, men även andra, då är man verkligen utomlands. Har vidtalat parkeringsvakter i bland med en fråga men deras svenska var sådär. Samma med andra, personal på restauranger (och hotell) önskar tala engelska då de inte kan svenska. I dessa sammanhang har befolkningen alltså bytts ut. Och på allt fler butikshyllor trängs de normala varorna ut av ”andra”.

Krabbe skriver bra, de gröna hamnar i komposten… och att i Belgien är den invandrande populationen i många fall en majoritet. Klägget får gärna förklara vid vilken procent man kan börja tala om folkutbyte. Foto från "svenska" Ica.



Roffe
#6. Publicerat 2024-06-16 av Roffe

Val till Europaparlamentet

Valresultat

sestir
#7. Publicerat 2024-06-16 av sestir
Jag tycker fortfarande detta låter barockt. Och jag delar inte heller din uppfattning om att SD vill begränsa sin närvaro i Bryssel. Vilket parti ställer upp i val, som de helst inte vill vinna?

Kiwi

De kanske har tänkt driva Swexit inför nästa riksdagsval. Då blir det lättare att ena partiet bakom det om de har presterat dåligt i EU-valet, inte har något politiskt inflytande att förlora, och kan hävda att det krävs för att mobilisera de väljare som vill ha ett utträde.
Sunshine säger: Borta bra men hemma bäst! ;) Nu är man hemma, skönt! Nu diska alla matlådor, Ikväll bön med vänner. Önskar er alla en fin Lördag! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden