Lilla snöflingan säger: Ja, nu firas d centrala i kristendomen: Påsken, högtiden då Jesus dog/uppstod; Från "mörker till ljus" & "död till liv". Tack, JC!!! Bless y'all <3
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2014-01-11 av Anonym.
Äktenskap o skilsmässa
Jag skulle aldrig våga gå emot Bibeln och gifta mej med en frånskild. Det är tillåtet att skilja sej vid otukt men man får inte gifta om sej. Ett av livets största val gäller det att söka Herrens ledning till 110 %.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2014-01-11 av Anonym
Var står det att man inte får gifta sig med någon som gått igenom en mänsklig skilsmässa?
Anonym
#2. Publicerat 2014-01-11 av Anonym
Alla människor är olika, man har olika bakgrund och orsak att de väljer att gå skilda väggar.

Ja det är viktig att söka Guds vilja till 110%, men gud är kärlekens gud han förlåter och säger gå och synda inte igen.
Anonym
#3. Publicerat 2014-01-11 av Anonym
Jag skulle aldrig våga gå emot Bibeln och gifta mej med en frånskild. Det är tillåtet att skilja sej vid otukt men man får inte gifta om sej. Ett av livets största val gäller det att söka Herrens ledning till 110 %.
Om du tror att Bibeln är en bok som du ska leva efter då måste du hålla hela lagen, för så står det skrivet.
Läs Bibeln för att lära känna Gud i stället, den Gud som älskar dig så högt att han dog för dig. Då blir ditt liv med Kristus mycket lättare att lev.
Anonym
#4. Publicerat 2014-01-11 av Anonym
Om du tror att Bibeln är en bok som du ska leva efter då måste du hålla hela lagen, för så står det skrivet.
Läs Bibeln för att lära känna Gud i stället, den Gud som älskar dig så högt att han dog för dig. Då blir ditt liv med Kristus mycket lättare att lev.
Amen!
Anonym
#5. Publicerat 2014-01-11 av Anonym
Jag skulle aldrig våga gå emot Bibeln och gifta mej med en frånskild. Det är tillåtet att skilja sej vid otukt men man får inte gifta om sej. Ett av livets största val gäller det att söka Herrens ledning till 110 %.
Det är ditt val och det respekterar jag.
Men du skriver att det är för att du vill leva efter Bibeln. Lever du efter Bibeln konsekvent eller bara inom detta område? Och om inte konsekvent, varför inte?
Och en nyfiken fråga som du inte behöver svara på; de flesta vuxna som är fria till äktenskap är nog skiljda eller änkor, och en del änkor väljer att inte vilja ersätta sin man tror jag.. kommer du hitta någon?
Anonym
#6. Publicerat 2014-01-11 av Anonym
Alla människor är olika, man har olika bakgrund och orsak att de väljer att gå skilda väggar.

Ja det är viktig att söka Guds vilja till 110%, men gud är kärlekens gud han förlåter och säger gå och synda inte igen.
Ja, Yesus säger ''synda inte mer'' alltså får vi inte gifta oss med en som har skiljt sig utan rätt.
Och den som har skiljt sig utan rätt får inte ta en ny.
Anonym
#7. Publicerat 2014-01-11 av Anonym
Ja, Yesus säger ''synda inte mer'' alltså får vi inte gifta oss med en som har skiljt sig utan rätt.
Och den som har skiljt sig utan rätt får inte ta en ny.
Var står det?
Anonym
#8. Publicerat 2014-01-11 av Anonym
Var står det att vi inte får gifta oss med en frånskild person?
Anonym
#9. Publicerat 2014-01-11 av Anonym
Var står det att vi inte får gifta oss med en frånskild person?
Matt. 5:32, Luk. 16:18. Men jag tror att det finns särskilda omständigheter bakom verserna/uttalandena. Man måste känna till bakgrunden, inte ta det bokstavligt eller generellt. En förklaring finns om man läser på nätet, t.e.x. på Allt om Bibeln.
Anonym
#10. Publicerat 2014-01-11 av Anonym
Matt. 5:32, Luk. 16:18. Men jag tror att det finns särskilda omständigheter bakom verserna/uttalandena. Man måste känna till bakgrunden, inte ta det bokstavligt eller generellt. En förklaring finns om man läser på nätet, t.e.x. på Allt om Bibeln.
Tack! Varför ska det inte tas bokstavligt?
Lilla snöflingan säger: Ja, nu firas d centrala i kristendomen: Påsken, högtiden då Jesus dog/uppstod; Från "mörker till ljus" & "död till liv". Tack, JC!!! Bless y'all <3
Skriv Skriv här Skriv i megafonen