Sunshine säger: Borta bra men hemma bäst! ;) Nu är man hemma, skönt! Nu diska alla matlådor, Ikväll bön med vänner. Önskar er alla en fin Lördag! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Rosie
Skapat 2024-03-09 av Rosie, kvinna, 81 år, Örebro län.
Världens lekstuga
Hej! Idag finns många plattformar för synd att spridas. Hör vi hemma på dem? Det beror på om vi vill leka på världens lekplatser eller gå på rättfärdighetens stig med Jesus. Kan ni se Jesus och apostlarna sjunka ner i soffan och låta sig underhållas av fröken Snusk och transpersoner som för ut sina budskap mfl? Melodifestivalen är en plattform för hbtq och synd och idolhysteri. Överdriver jag kanske en smula, nej inte i Guds ögon. Bibelns ord om att vi dött bort från oss själva och att nu lever inte längre vi utan Kristus lever i oss måste få uttryck i hela våra liv. Vi leker inte i världens lekstuga emellanåt och bokar möten med Gud ibland bara. Tror vi på Guds ord att vi själva är döda, att den gamla människan är begravd, styr hädanefter den helige Ande oss endast och bara i Jesus viljas riktning. Han älskar oss och utgav sig själv för oss för att vi skulle få leva och leva för evigt, han var beredd att dö på ett kors, plågas och torteras, för vår skull. Skulle vi då inte ge honom ALLT i tacksamhet över allt han gett oss? Matar vi oss med världen blir vi fyllda av världen, som med vanlig mat. Magen kan få katarr, tarmvred, magsår osv men den helige Ande blir också sårad av det vi matar oss med. Att se skillnad på världen och Guds syn på världen är mycket viktigt speciellt när världen kommit in i våra hem, hörlurar, skärmar dygnet runt. Låt er inte avtrubbas, utan ha en känslighet i anden som kommer från Gud. När man inte reagerar på synd i världen behöver man gå tillbaka till Guds ord, tillbaka till Gud och be: Herre, visa mig din vilja och gör mig villig att följa den! Visa mig din väg och gör mig villig att vandra på den! Världen presenterar sina plattformar för synd och sina lekstugor där synden råder men jag vill inte leka med världen mer! Förnya mina sinnen och gör mig känsligare i anden, Herre! Led mig efter din vilja, inte min!
Mvh Rosie

Svar på inlägg

Sommarsol
#1. Publicerat 2024-03-09 av Sommarsol
Jag håller med dig Rosie i precis allt du nämner. Vi är nya skapelser i Kristus, och det har förvandlat vårt inre. Nu lever inte längre jag, utan Kristus i mig. Då är det skillnad på vad vill vill se och vad vi vill lyssna på, vi är inte längre de vi var innan.

Anden manar oss och vi måste vara lyhörda för hans röst. Den vi älskar, älskar vi också att behaga.
Älskar vi Jesus, vill vi också ära och hedra honom i allt, det är kärleken vi har fått ta emot och som vi får leva i.
Då vill vi inte göra någonting som vår älskade inte gillar, eller tom hatar. När vi är i Kristus, förändras vi, helgas vi, så vi älskar det han älskar och hatar det han hatar, dvs synden.

Helgelse innebär att tillåta anden rena och rensa bort slagg inom oss och göra oss mer lika Jesus. Aktivt säga ja till att ledas av anden och göra motstånd mot köttet, men då behöver vi veta vad Gud älskar och vad Gud hatar vilket står i Guds ord och som anden påminner oss om.
Höstlöv
#2. Publicerat 2024-03-09 av Höstlöv
Att ha känslighet i anden innebär också att inte basunera ut allt en själv står för och kalla det det enda rätta anser jag.
I vårt hem ser jag Melodifestivalen (knappast Idolhysteri) tillsammans med andra som så önskar. För oss är det glädje och folkfest, vi ska utse ett bidrag som ska representera Sverige i en fantastisk musiktävling som kom till för att ena människor! Det innebär inte att jag/vi uppskattar de i våra ögon smaklöst illa mellanakterna som dessutom är av pinsamt låg nivå och där en nu senast hånade kristen tro. Eller att vi för den delen gillar varje låt och dess budskap. Vi reagerar också, inte minst jag men jag reagerar även på hur attityden låter på KD. Jag tror inte att detta är vad Jesus förespråkar.
Jag är förbluffad över hur mycket energi ni/en del lägger på att kommentera hur andra lever sina liv. Jag förstår att en vill presentera Guds ord men åter igen, vilka är vi att tro att vi har den rätta tolkningen av densamma?
Att vara kristen innebär inte för mig att jag inte kan delta bland andra. Jag kan kanske visa på en annan attityd/livsstil men jag kan tack och lov också visa på att jag kan se med samma kärlek på en hbtq person som jag gör med andra. Men ja, det krävs kanske lite mer och det är något vi nog alla borde jobba mer med, inte minst vi som kallar oss kristna. Vi har ofta mer att lära men vill nog gärna tro att det är tvärtom.
Sommarsol
#3. Publicerat 2024-03-09 av Sommarsol
Det handlar inte om att basunera ut vad man själv står för, det är helt fel, utan det handlar om att i all välmening och kärlek påminna om vad Guds ord säger, just för att vi älskar människor. Det är den rena kärleken (agape) som är drivkraften för den som är född på nytt.
Om vi kan hjälpa någon så behöver vi vara villiga att göra det.

Vi vistas dagligen bland olika människor som vi är kallade att älska. Vi ska älska alla människor men inte synden. Vi ska göra skillnad på människor och synden.
Vi kan älska på olika sätt, genom att vara goda förebilder, ge ut av det vi har i ord och handling. Kärlek är att visa vägen som leder till livet. Om vi är övertygade om att Guds ord är sanning, så talar vi också efter den övertygelsen allt eftersom anden manar oss.
Vår (min) övertygelse är att bara Guds ord kan göra en människa helt fri. Det är därför det är så viktigt att tala ut Guds ord.

Vi har alla olika kallelser där Gud använder oss pånyttfödda på olika sätt.
Det gemensamma är att vi alla fått missionsbefallningen:

Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Åt mig har getts all makt i himmel och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar!
Döp dem i Faderns, Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt som jag befallt er. Och se, jag är med er alla dagar till tidens slut".
Matt 28:18-20
Rosie
#4. Publicerat 2024-03-09 av Rosie
Hej! För den som älskar Guds ord och Kristus Jesus: Därför uppmanar jag er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära era kroppar som ett levande och heligt offer som behagar Gud - er andliga gudstjänst. Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom förnyelse av ert sinne så att ni kan pröva vad som är Guds vilja: det som är gott och fullkomligt och behagar honom. Rom 12. Aposteln Johannes skriver: Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen finns inte Faderns kärlek i honom. Allt som är i världen - köttets begär och ögonens begär och högmod över livets goda - det kommer inte från Fadern utan från världen. Och världen och dess begär förgår, men den som gör Guds vilja består för evigt. 1 Joh 2. Vänd bort mina ögon, så att de icke se efter fåfänglighet. Ps 119.
Låt oss tacka och prisa Herren för hans rika ord, stora kärlek och det eviga liv vi fått!
I kärlek: Rosie
Höstlöv
#5. Publicerat 2024-03-09 av Höstlöv
Ikväll Melodifestivalfinal och vem som tar hem vinsten ikväll är inte säkert än men TACK för så mycket trevligare mellansnack/spex/sång. (Med tanke på mitt tidigare inlägg).
Fin kväll med flera låtar som sprider glädje och hopp!
Anonym
#6. Publicerat 2024-03-10 av Anonym
Uppmuntran är mycket bättre än tillrättavisning. Men tillrättavisning är lättare.
Roffe
#7. Publicerat 2024-03-10 av Roffe

1 Jag uppmanar dig allvarligt inför Gud och Kristus Jesus som ska döma levande och döda, inför hans uppenbarelse och hans rike: 2 predika ordet, träd fram i tid och otid, tillrättavisa, varna och förmana med allt tålamod och all undervisning. 3 Det ska komma en tid då människor inte längre står ut med den sunda läran utan samlar åt sig mängder av lärare efter sina egna begär, så som det kliar i deras öron att få höra. 4 De vägrar att lyssna till sanningen och vänder sig till myter.

5 Men var du sund och förnuftig på alla sätt. Bär ditt lidande, utför en evangelists gärning och fullgör din tjänst.



BoazNovax
#8. Publicerat 2024-03-10 av BoazNovax
Uppmuntran är mycket bättre än tillrättavisning. Men tillrättavisning är lättare.
Det kan ju uppfattas så, att här är några superhelgade kristna som kastar sten på de som gör något så världsligt och syndigt som tittar på mello.

Man kunde ju istället visat på något alternativ, Hej! Istället för se mello ikväll, se den här uppbyggande filmen…exempel..

Jag ser inte i bibeln att Jesus hade några problem med att vistas och umgås med syndare. Skulle inte förvåna mig om han hade dykt på på ett sådant event, om det funnits när han gick på jorden.

Man kan ju undra vad de själva gjorde en lördagkväll, var de ute o försökte uppfylla ”missionsbefallningen”?
Och du Roffe, var du ute och predika ordet?
Ni som inte såg på mello igårkväll, berätta gärna vad ni gjorde en lördagskväll!

Sommarsol
#9. Publicerat 2024-03-10 av Sommarsol
Det kan ju uppfattas så, att här är några superhelgade kristna som kastar sten på de som gör något så världsligt och syndigt som tittar på mello.

Man kunde ju istället visat på något alternativ, Hej! Istället för se mello ikväll, se den här uppbyggande filmen…exempel..

Jag ser inte i bibeln att Jesus hade några problem med att vistas och umgås med syndare. Skulle inte förvåna mig om han hade dykt på på ett sådant event, om det funnits när han gick på jorden.

Man kan ju undra vad de själva gjorde en lördagkväll, var de ute o försökte uppfylla ”missionsbefallningen”?
Och du Roffe, var du ute och predika ordet?
Ni som inte såg på mello igårkväll, berätta gärna vad ni gjorde en lördagskväll!

Vad tråkigt att du uppfattar det som att det finns några superhelgade kristna här?! Jag trodde att du kände oss bättre än så.

Om du menar mig, och vill veta vad jag gjorde så kan jag berätta att jag varit hos min pappa och lagat mat åt honom och sett till att han fått i sig den.

Vi kämpar alla med olika saker. Är det inte bättre att stötta varandra och uppmuntra varandra till helgelse istället för att ägna tid åt sådant som inte bygger upp oss andligt?
Rosie
#10. Publicerat 2024-03-10 av Rosie
Hej! Jesus gick vidare därifrån och såg en man som hette Matteus sitta vid tullhuset. Han sade till honom: Följ mig! Då reste sig Matteus och följde honom. När Jesus sedan var gäst i hans hem, kom många tullindrivare och syndare och låg till bords tillsammans med Jesus och hans lärjungar. Fariseerna fick se det och frågade hans lärjungar: Varför äter er mästare med tullindrivare och syndare? Jesus hörde det och sade: Det är inte de friska som BEHÖVER LÄKARE, utan de sjuka. Gå och lär er vad detta betyder: Jag vill se barmhärtighet och inte offer. Jag har inte kommit för att KALLA rättfärdiga, UTAN SYNDARE. Matt 9. Det var en sådan överstepräst vi behövde, en som är HELIG, oskyldig, obefläckad, SKILD FRÅN SYNDARE och upphöjd över himlarna. Hebr 7. Den som vill vara vän med världen blir fiende till Gud. Jak 4.
Mvh Rosie
Sunshine säger: Borta bra men hemma bäst! ;) Nu är man hemma, skönt! Nu diska alla matlådor, Ikväll bön med vänner. Önskar er alla en fin Lördag! :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden