Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Rosie
Skapat 2024-02-12 av Rosie, kvinna, 81 år, Örebro län.
Äktenskapsbrott
Hej! Jag ropade ut en hälsning från Jesus i megafonen idag: Vill du gå in i livet, så håll buden! Matt 19. Jesus räknade upp buden för en rik man som undrade hur han skulle få evigt liv, där finns budet att inte begå äktenskapsbrott med, de tio Guds bud som är så viktiga. Kyrkorna idag får inte ge efter för liberala sekulariserade nymodigheter att skilja sig och gifta om sig hur som helst. Synden och budordsbrotten får inte vara nåt man ser mellan fingrarna för att inte stöta sig med folk och medlemmar. Hur ser det ut när frälsta begår brotten som står i Bibeln och ledningen och medlemmarna inte reagerar? Jo man anses snäll mot folks egna vilja, blir populär i samhället, men inte hos Gud som har heliga bud att efterfölja, fast vi är frälsta av nåd lyder vi Jesus uppmaning och befallning, inte revolterar i trots och sätter oss högre än Gud. Begår någon äktenskapsbrott ska kyrkan säga som Jesus sa till synderskan: Synda inte mer! Saltet mister sin sälta i församlingarna, sviker Guds bud och vilja och det han anser heligt: äktenskapsförbundet! Jesus sa att Mose tillät skilsmässor pga folks hårda hjärtan. Omgifte är inte tillåtet, utan man är bunden till den man gift sig med tills den dör. Otukt, otrohet, och dödsfall är enda skälet till skilsmässa med omgifte. Man ska förenas med den man gift sig med eller leva ogift i helighet och renhet. Jag hoppas ni håller med Guds bud, och inte tycker vi ska tolka bort Jesus tydliga ord och göra som vi själva vill, emot Guds ord, att ni inte bara tycker några av tio budorden är viktiga men inte alla. Jesus ÄR Guds kärlek till oss, han är också Guds HELIGHET och RENHET som vi får. Om du som läser skilt dig olovandes och tänker gifta om dig olovandes så ta till dig Jesus budskap: Vill du gå in i livet, så HÅLL budorden! Den som älskar mig håller MINA bud.
Mvh Rosie

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2024-02-12 av Anonym
Amen. Så sant sagt. Bra uppmaning.
Rosie
#2. Publicerat 2024-02-12 av Rosie
Hej igen! Paulus följer Guds bud: Vet ni inte att orättfärdiga inte ska få ärva Guds rike? Bedra inte ER SJÄLVA! Varken sexuellt omoraliska eller avgudadyrkare, varken ÄKTENSKAPSBRYTARE eller de som utövar homosexualitet eller som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare ska ärva Guds rike. 1 Kor 6. Behöver du förbön så ber jag gärna för dig! Gud älskar dig! Alla kan falla, men Gud reser oss upp med sin kraft och vi får vandra vidare med Jesus i helighet och renhet.
I kärlek: Rosie
Rosie
#3. Publicerat 2024-02-12 av Rosie
Hej! Tack att du ser och håller med Jesus ord! Gud välsigne dig, på tallbacken och var du än är! Mvh Rosie
Rosie
#4. Publicerat 2024-02-12 av Rosie
Hej igen allihop! Kärlek till människor är inte råd som leder människor bort från Gud, till det eviga fördärvet. Jesus och apostlarna hade överflödande kärlek till människor men tummade aldrig på Guds bud och vilja. De predikade Guds vilja för hög och låg, fiende och syndare. De bankade Guds bud i huvudet på folk, sa till dem att vända bort från synd, allt för evangeliums skull. Att möta folk som fallit, som brottas med synd och begär förknippas ibland med tröst och medhåll, uppmuntran att fortsätta med det som känns bäst för personen, det viktigaste är att personen anser sig må bra och bli lycklig. Det är inte kärlek, kärlek leder inte till fortsatt uppmuntrad synd. Det är mänskliga tankar, inte Guds tankar. Gud leder oss inte in i synd, han leder oss ut ur synd så vi kan tacka honom för befrielsen från slaveriet under synden! Vi kan inte uppmuntra människor att leva i synd i världen och i församlingarna om de vill följa Gud, det är ingen privatreligion där var och en blir salig på sin egen väg och tro. Vi möter människor där de är, med Guds omsorg för dem, med GUDS ord och bud som räddning, upprättelse och helbrägdagörande av själ. Vi för dem in på ljusets väg, inte mörkrets. Vi gråter med de som smärtar men håller inte med ogudaktiga tankar och välsignar inte orättfärdigheten. Vi är medmänniskor men som vågar stå upp för sanningen även om den är obehaglig och ger obehagligt motstånd, allt för att människor inte ska gå förlorade. Avskräcks folk av Bibelns ord och tycker de är hårda borde de läsa nya testamentet några gånger och lyssna på VARENDA ord från Jesus och apostlarna. Jesus ansågs så hård av vissa att de sa: Vem kan då bli frälst? Ändå är han KÄRLEKEN själv! Han är HELIG.
Mvh Rosie
Gideon I
#5. Publicerat 2024-02-12 av Gideon I
Undervisas det om budorden idag i församlingarna? Jag kan bara påminna mig om det jag läst i Bibeln och Luthers lilla katekes. denna lärobok, ursprungligen skriven för barn, var hela svenska folkets lärobok i kristen tro i närmare 400 år, fram till 1919.
Där skriver han kort och enkelt om Sjätte budet:

Du ska inte begå äktenskapsbrott.

Vad är det?

Vi ska frukta och älska Gud så att vi lever rent och värdigt i ord och gärning,
och att man och hustru älskar och ärar varandra.

(1 Mos 39:1-23)

En vacker och behändig utgåva med fina teckningar:

Lilla katekesen del 3: fortsättning av dess bruk samt den nya utgåvan | Kyrka och folk
Rosie
#6. Publicerat 2024-02-13 av Rosie
Hej! Det är alldeles för lite undervisning om Guds budord idag, om än någon. Det var länge sen jag hörde någon som på allvar står för att budorden SKA följas. Det kanske hörde ihop mer med väckelsepredikanterna från förr som faktiskt talade om synd och omvändelse från synd, och så katekesens undervisning som alla skulle kunna. Största risken med undervisningen om nya förbundet idag är att man lär att nåden alltid förlåter allt, allt en frälst vill göra. Har man skilt sig olovandes kan man nuförtiden tänka att Gud är så god att han inte vill att man ska leva ogift resten av livet, som vore det plågsamt och Gud vill inte plåga en frälst utan vill förstå och ska tillåta omgifte av kärlek till sina barn. Nåden vänds som ett förskott, den blir den frälstes väg till egna beslut utanför Guds ord, det är allvarligt om så är fallet. Det är beräknat uppror mot Guds budord, och bilden av Gud som kärlek gör att Gud ska tillåta omgifte av barmhärtighet till människans behov av att bli gift igen. Det heliga förbundet är inte längre heligt när det gäller äktenskap, frälsta gör nog i stor mån som de vill idag och tycker att Gud ska vara resonabel. Synda på nåden kan passa då. Planerat uppror mot buden är att ta nåden för givet genom beräknad förlåtelse från synd man planerar begå. Nu tycker nog frälsta de här orden är hårda, de som vet att de egentligen inte får gifta om sig enligt Bibeln men kanske ändå är vana vid att det är okej och liberalt i kyrkorna, man säger inte så mycket om det, det tillåts. Gudsfruktan behövs! Nåden är inte till för oss och våra egna planer, nåden är att slippa en evig död för att vi faller och brister, inte för att planera synd där fallet och att leva i synd ska bli okej. Tack för reklam för Katekesen! Gud välsigne alla som predikar hela Guds ord och inte utelämnar det som kan uppröra folk, allt för Guds rena kärlels skull!
Mvh Rosie
Rosie
#7. Publicerat 2024-02-13 av Rosie
Hej igen! Jo jag kan också tala om att jag har varit gift två gånger. En gång som ofrälst och en gång som frälst. Båda männen bedrog mig, var otrogna mm.. Enligt Bibeln skulle jag ha rätt att gifta om mig. Jag har i stället varit ensamstående, singel som man nu säger, i ca trettio år, från jag var nästan femtio år. Har jag levt ett ensamt och dåligt liv pga det? Verkligen inte! Rikt på kärlek, vänner, överflödande Guds omsorg och aldrig någonsin i sorglig ensamhet! Jag förstår Paulus ord om rikedomen i att leva som ogift, även om det finns rikedom även i ett heligt äktebskapsförbund också.
Mvh Rosie
Roffe
#8. Publicerat 2024-02-13 av Roffe
Hej! Det är alldeles för lite undervisning om Guds budord idag, om än någon. Det var länge sen jag hörde någon som på allvar står för att budorden SKA följas. Det kanske hörde ihop mer med väckelsepredikanterna från förr som faktiskt talade om synd och omvändelse från synd, och så katekesens undervisning som alla skulle kunna. Största risken med undervisningen om nya förbundet idag är att man lär att nåden alltid förlåter allt, allt en frälst vill göra. Har man skilt sig olovandes kan man nuförtiden tänka att Gud är så god att han inte vill att man ska leva ogift resten av livet, som vore det plågsamt och Gud vill inte plåga en frälst utan vill förstå och ska tillåta omgifte av kärlek till sina barn. Nåden vänds som ett förskott, den blir den frälstes väg till egna beslut utanför Guds ord, det är allvarligt om så är fallet. Det är beräknat uppror mot Guds budord, och bilden av Gud som kärlek gör att Gud ska tillåta omgifte av barmhärtighet till människans behov av att bli gift igen. Det heliga förbundet är inte längre heligt när det gäller äktenskap, frälsta gör nog i stor mån som de vill idag och tycker att Gud ska vara resonabel. Synda på nåden kan passa då. Planerat uppror mot buden är att ta nåden för givet genom beräknad förlåtelse från synd man planerar begå. Nu tycker nog frälsta de här orden är hårda, de som vet att de egentligen inte får gifta om sig enligt Bibeln men kanske ändå är vana vid att det är okej och liberalt i kyrkorna, man säger inte så mycket om det, det tillåts. Gudsfruktan behövs! Nåden är inte till för oss och våra egna planer, nåden är att slippa en evig död för att vi faller och brister, inte för att planera synd där fallet och att leva i synd ska bli okej. Tack för reklam för Katekesen! Gud välsigne alla som predikar hela Guds ord och inte utelämnar det som kan uppröra folk, allt för Guds rena kärlels skull!
Mvh Rosie


  • 105 Ditt ord är mina fötters lykta

  • och ett ljus på min stig.

  • 106 Jag har gett min ed och hållit den:

  • att följa dina rättfärdiga domar.

Rosie
#9. Publicerat 2024-02-14 av Rosie
Hej! Det är mer än viktigt att veta Guds syn på skilsmässa: Jag hatar skilsmässa, säger Herren, Israels Gud, och att man höljer sig i våld som en klädnad, säger Herren Sebaot. Så var på er vakt i er ande och var inte trolösa. Mal 2. Vi vill inte göra det du Gud hatar, inte leva i högmod när det bara är de ödmjuka som ärver Gudsriket, inte förhärda oss mot din helige Ande, inte såra din helige Ande! Hjälp oss att leva i frid och fred så långt det beror på oss, att avsky orättfärdigheten och synden men älska medmänniskor, amen!
Mvh Rosie
Rosie
#10. Publicerat 2024-02-14 av Rosie
Hej! Ja alla Guds domar är rättfärdiga! Jesus ÄR rättfärdigheten! Vi ska älska Jesus och hans ord högre än allt som finns och kommer att finnas! Han ÄR vår kärlek, vår fullkomnad i salighet och helighet!
I kärlek: Rosie
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristna Dejtingpodden