snömannen säger: Oj,, då måste vi sluta upp i bön för din dotter!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Bönegrupp > Diskussion

Sommarsol
Skapat 2024-01-24 av Sommarsol, kvinna, 50 år, Örebro län.
Minns vi dagen då vi döptes till Kristus?
Minns vi dagen då vi på vår mästares befallning döptes till Kristus?
Dagen då vårt gamla syndiga liv begravdes i dopet och vi uppstod till ett nytt härligt liv tillsammans med Kristus?
Vi blev nya skapelser och fick den Helige Ande som gåva.
Dopet var en yttre handling på vad som skedde på insidan när den Heliga Anden tvättade oss rena från synd.

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar. Döp dem i Faderns och Sonens och den Helige Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut"
Matt. 28:19-20

Svar på inlägg

Rosie
#1. Publicerat 2024-01-25 av Rosie
Hej! Ja den dagen är för alltid levande i mitt minne! Jag prisar Gud för den nåd jag fått, vi alla fått, att vi renats i hans blod och fått begrava vår gamla människa och uppstått i honom till evigt liv! Tack Jesus att jag inte gick förlorad, att du älskade mig, oss alla medan vi ännu var syndare och trotsiga! Regera i våra liv, lev genom oss, älska genom oss, lys genom oss till jordens alla folk! DIN är all ära, makt och härlighet, amen! Jag är så lycklig, och kommer lämna jordelivet lycklig!
Mvh Rosie
Höstlöv
#2. Publicerat 2024-01-25 av Höstlöv
Ja det gör jag. Jag "vuxen-döptes" som 10-åring samtidigt som min älskade pappa. Båda tidigare barndöpta och förringar inte det men valde även ett eget taget beslut om att oxå ta ett "vuxendop". (Har sedan barnsben rötter inom olika frikyrkor som Svenska kyrkan och vistas än idag i olika miljöer).
Min fina långa sportiga pappa som inte kunde simma (något min mamma, jag och alla mina systrar älskade) fick lita på att pastorn (min bästa väns pappa) skulle lyckas hålla honom.
Det blev lite fniss då pastorn fick försöka spänna musklerna lite & jag var ju såklart redo att rycka in.
Ett gammalt dyrbart minne som poppade upp.
"Jag har beslutat att följa Jesus och aldrig mer tillbaka gå".... (sången som en så ofta hört vid vuxendop sjöngs).

Mina älskade föräldrar (som jag saknar varje dag) ni visade mig en väg och jag är glad över att så länge som det blev ha fått vandra den med er & fått en barnatro som bär genom livet. "You raise me up" av Josh Groban.
Kelle
#3. Publicerat 2024-01-27 av Kelle
Interesant fråga. nei så¨klart, om inte då någon vänder frågan till att vara något dom räknar som viktigt för dom själv, och tagit till sig.
Annars,jag kan ha fel ; Men din fråga kan också indikera att inläggaren inte tror det är rätt att döpa nån som inte är medveten om vad dom gör. jag ser inte själv något direkt fel i det, annat att många slika ordningar som kyrkan/församlingar har i senare tid "lagt till". kan bli en sovmedisin för att inte leva sin tro, utan att man stöder sig mer till ordningar och då kan innehäldet i tron lätt inte bli så viktigt.
kelle
Anonym
#4. Publicerat 2024-01-27 av Anonym
Det var den 28 Oktober 1986 i Filadelfia Stockholm. Vi hade ett stort LP-Stiftelsen möte och jag minns Carola Häggqvist var bland mötesdeltagarna. När jag gick ner i dopgraven tänkte jag nu blir vattnet kolsvart av alla mina synder som skulle begravas där.

Jag var bara 18 år men hade varit med om väpnande rån, droger, utanförskap och mycket fruktansvärda trauma. Hade stämpel av samhället och räknades bland Sveriges farligaste ungdomsbrottslingar. Nu är jag snäll och tam som en söt kattunge :-)

Men nu skulle jag döpas och lämna det gamla livet wha vilken dag!

Och när jag efter dopet skulle få förbön och böjer mina knän så ber Carola för mig.

Dopet var mycket viktigt för mig att få göra fort efter min frälsningsupplevelse jag hade fått i Augusti månad på ett tältmöte Åkersberga.
Rosie
#5. Publicerat 2024-01-27 av Rosie
Hej! Vilket starkt vittnesbörd om Jesus ingripande som förvandlat en människa från farlig råbuse till snäll kattunge, halleluja Jesus, prisad vare DU! All ära till Guds Lamm för alla kattungar!
Mvh Rosie
Vän
#6. Publicerat 2024-01-28 av Vän
Nej eftersom jag blev döpt som barn.Någon annan dop behöver jag inte.
Anonym
#7. Publicerat 2024-01-28 av Anonym
Hej! Vilket starkt vittnesbörd om Jesus ingripande som förvandlat en människa från farlig råbuse till snäll kattunge, halleluja Jesus, prisad vare DU! All ära till Guds Lamm för alla kattungar!
Mvh Rosie
Jag brukar tänka Rosie att alla har ett intressant bagage. När jag satt i tankarna att skriva en bok för flera år sedan, så var jag på Kaffe Vasa i Örebro. Jag ser mig omkring och tänker vad har han/hon som sitter där i sin resväska? Kände att man ville intrejuva alla som satt där och lyssna på deras livshistoria.

Min livshistoria är tuff med Pappa som satt i fängelse. Droger och grova brott, hemska fosterhem osv..

Men i Jesus Kristus är jag en ny skapelse.
Sommarsol
#8. Publicerat 2024-01-28 av Sommarsol
Tack för alla fina, intressanta berättelser om ert dop! Jag har också härliga minnen från mitt dop, döptes som vuxen.
Den dagen har blivit ett av de finaste minnena i mitt liv. Firar den dagen varje år, när jag döptes till Kristus och blev en ny skapelse :)
Höstlöv
#9. Publicerat 2024-01-28 av Höstlöv
Jag brukar tänka Rosie att alla har ett intressant bagage. När jag satt i tankarna att skriva en bok för flera år sedan, så var jag på Kaffe Vasa i Örebro. Jag ser mig omkring och tänker vad har han/hon som sitter där i sin resväska? Kände att man ville intrejuva alla som satt där och lyssna på deras livshistoria.

Min livshistoria är tuff med Pappa som satt i fängelse. Droger och grova brott, hemska fosterhem osv..

Men i Jesus Kristus är jag en ny skapelse.
Jag tilltalades också av dina rader från ditt dop lamback men skrev inget då. (Förstår din glädje över Carolas medverkan, har själv haft glädjen att stöta på henne i olika sammangang, att hon delade min kristna tro var en styrka för mig under min uppväxt).
Dina ord om hur kolsvart dopvattnet skulle bli berörde mig. Du såg tydligt vilket liv du lämnade bakom dig.
Jag kan aldrig förstå hur svår din vandring varit men jag gläds över att du kom vidare på en ljus väg och förhoppningsvis har fått ett liv idag där du mår så bra du kan göra.
Alla har vi olika vägar vandrat och jag känner liksom dig att vi alla har olika historier att berätta. Allas historier väl värda att lyssna till och att ingen ska förringa sin egen.
Jag har sedan länge en önskan om att skriva och gläds över att du tänkt detsamma.
Om du gör slag i din tanke en dag vill jag önska dig allt gott och om inte är jag säker på att din livserfarenhet och ditt förvandlade liv kommer beröra och vara mången till hjälp oavsett, vilket säkert redan skett.
Ta hand om dig och tack för att du delar med dig.
"Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig"
Ps. 119:105.
Sommarsol
#10. Publicerat 2024-01-28 av Sommarsol
Det var den 28 Oktober 1986 i Filadelfia Stockholm. Vi hade ett stort LP-Stiftelsen möte och jag minns Carola Häggqvist var bland mötesdeltagarna. När jag gick ner i dopgraven tänkte jag nu blir vattnet kolsvart av alla mina synder som skulle begravas där.

Jag var bara 18 år men hade varit med om väpnande rån, droger, utanförskap och mycket fruktansvärda trauma. Hade stämpel av samhället och räknades bland Sveriges farligaste ungdomsbrottslingar. Nu är jag snäll och tam som en söt kattunge :-)

Men nu skulle jag döpas och lämna det gamla livet wha vilken dag!

Och när jag efter dopet skulle få förbön och böjer mina knän så ber Carola för mig.

Dopet var mycket viktigt för mig att få göra fort efter min frälsningsupplevelse jag hade fått i Augusti månad på ett tältmöte Åkersberga.
Tack för ditt starka och berörande vittnesbörd! Du verkar ha genomgått mycket traumatiskt redan i unga år. Så fantastiskt att du blev frälst och fick ett nytt liv!
snömannen säger: Oj,, då måste vi sluta upp i bön för din dotter!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen