Höstlöv säger: Oroligheter såväl på hemmaplan som en bit bort. Gott att se inslag där Koranbränning i Malmö ej blev så intressant & oliksinnade sida vid sida ist!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Bönegrupp > Diskussion

Sommarsol
Skapat 2024-01-18 av Sommarsol, kvinna, 50 år, Örebro län.
Bönesvar
Skriv gärna om bönesvar du fått! Det uppmuntrar oss andra att orka fortsätta be enträget.

Kan berätta om ett fantastiskt bönesvar jag fått. En kväll för några år sedan upplevde jag sådan nöd för en person som jag inte hade så mycket kontakt med. Jag blev alldeles förkrossad hemma när jag tänkte på den här personen. Jag upplevde att jag behövde be, så jag började be för honom. Jag bad i några månader i nöd. En dag såg jag liksom framför mig en bild där några människor står i vita kläder framför Lammets tron. Och där bland de andra som var otydliga för mig, kunde jag se ansiktet på den här personen. Jag blev så glad så jag grät av glädje och fick tro för att den här personen en dag ska bli frälst.

Och det hände några månader senare. Då blev livvsituationen så svår så han ropade på Gud. Och Gud hörde och svarade på hans nödrop.
Jag fick möjlighet att prata med honom en tid senare, då berättade han att just den tiden när jag upplevde att jag skulle be för honom hade han en väldigt tung tid. Han kämpade hårt och hade motgångar, och att han blivit frälst ett halvår senare.

Så jag uppmuntrar dig att inte sluta be för Gud hör bön.
Berätta gärna om bönesvar som du upplevt :)

Svar på inlägg

sailias2
#1. Publicerat 2024-01-18 av sailias2
Bra ämne! :)

Samtidigt får vi vara beredda på att bli påhoppade och/eller att det kan kännas som att strö pärlor. (bara en liten varning)

Men det är ett bra ämne! (åtminstone i mindre sammanhang)

Jag upplevde också en stor nöd vid ett tillfälle, så att jag bara behövde/måste be. Jag var helt överraskad, hade aldrig varit med om det. Varje stund jag var för mig själv då.. - så behövde jag be. Och det gällde mina föräldrar, pappa och mamma. Det pågick i tre dagar. Sedan blev mina föräldrar attackerade av en som rymt från psykiatrisk vård. Han gormade och svor högljutt och hade fått tag i en skyffel som han försökte slå dem med, en i sänder. De klarade sig mirakulöst, båda två. Lokaltidningen beskrev honom som en bärsärk.

Jag tackar Gud att de klarade sig och att Han lät mig vara med i just detta fall. Han klarar ju allt själv, utan min bön. Han är allsmäktig. Men han lät mig vara med denna gång och jag fick då lära känna Honom mer. T ex att Han vet framtiden. Och att Han bryr sig :)
Sommarsol
#2. Publicerat 2024-01-19 av Sommarsol
Hur menar du att vi ska vara beredda på att bli påhoppade?

Tack för din berättelse!
Den var stark och berörande. Det är märkligt hur Gud kan lägga nöd för specifika människor i ens hjärta och man ibland upplever det så starkt och intensivt och tydligt. Man kan urskilja det så klart inom en att det är något som är viktigt och man måste lyda, man får inte ro inom sig annars. Din berättelse visar hur den Heliga Anden kan leda den som är lyhörd. Det var Gud själv som uppmanade dig att be.
Tänker att vi oftare behöver stilla oss från världens brus, så vi kan lära känna Gud mer och lära oss att höra hur han talar så vi kan urskilja hans röst.

Det verkar ha varit avgörande att du lyssnade in och bad när den Heliga Anden uppmanade dig till det. Hur hade det kunnat gå annars? Det vågar man inte ens tänka på, så ruskigt....
Stackars dina föräldrar som fick uppleva detta.
Dina böner medverkade till att förhindra någonting fruktansvärt.
Det visar att böner är kraftfulla, de ger beskydd när vi ber om det.

Din tro växte men även min av din berättelse.
Gud välsigne dig för du delade detta.
Rosie
#3. Publicerat 2024-01-19 av Rosie
Hej! För några veckor sen fick vi ett bönesvar, ja det man måste kalla för ett mirakel! En relation hade varit död och begraven i flera år, men Gud har upprättat relationen, den är bättre än den varit någonsin, helt plötsligt! Från iskall kyla har det blommat upp till en hel prunkande trädgård, Gud har töat hjärtan och satt dem i brand. Inga tecken på slutet på istiden har synts men vi har inte gett upp vår bön utan enträget och uthålligt bett var dag, att Gud ska smälta ner det frusna och beskydda hjärtan. När vi inte ser att något sker: Gud gör ändå saker, i det fördolda. Ge inte upp er bön för de ni tror är förlorade, be ständigt i uthållighet för Gud verkar där dit bönerna sänds, på sätt vi ibland inte ser och förstår, men verkar gör han det har han lovat! Nu har sorg bytts till salighet för oss, gråt till tacksamhetstårar. Gud är en trofast och god Gud!
Mvh Rosie
Anonym
#4. Publicerat 2024-01-20 av Anonym
Att det blivit bättre stämning, och nu roligt att gå till arbetet måndag - fredag, (jämfört med hur det var förra året) känns som ett bönesvar
sailias2
#5. Publicerat 2024-01-21 av sailias2
Tack själv Sommarsol!

Apropå som jag skrev "får vi vara beredda att bli påhoppade": De som vill bekräfta och "trygga sig" i sitt val att inte tro på vad människor säger om tron och om sin personliga tro, och om sina upplevelser, kan vilja hacka sönder det vi säger/skriver, även din bild, din upplevelse. Typ: Allt kan ju vara inbillning eller rena sammanträffanden. Eller, vi kanske inte har helt rena motiv för att skriva det vi skriver - vem kan komma ifrån att detta är en site för "dating". Och allmänt, vem kan klandra de som inte köper allt som sägs i denna världen. Det är klokt att inte göra det. (men det är oklokt att inte söka sanningen)

Du påminner också (lite) om en annan kvinna som var aktiv (mkt aktiv) här på forumet för några år sedan, som blev påhoppad/attackerad. Hon fick också sakligt bemötande. (nog om det, hoppas hon och alla som var med i det är förlåtna)

Men om vi har rena motiv och är beredda att lida för att vi vill andras bästa så är det något som jag uppfattar Gud tycker om. :)

--

Sedan, kanske det kan vara bra att komma ihåg att Gud skapade himmel och jord, inte för att jag eller vi bad om det, utan för att han ville det.
Och, det är inte jag eller vi som föder himlarna och jorden på nytt, utan Gud.
Det är inte min eller din bristande bön som gör att det finns så mycket lidande över allt i världen och i våra bekantskapskretsar eller familjer. Det hade varit ett tungt ansvar för klena människor som vi. Men jag tänker att Gud låter oss få be, och låter oss få se något bönesvar någon gång ibland. Lite som ett förskott på hur bra det skall bli när allt är klart :) Och att vi i detta lär känna Gud mer.

Tack Jesus för att du visat vägen genom att vara vägen. Hur mycket bad och ber inte du.
Fader hjälp oss.
Anonym
#6. Publicerat 2024-01-21 av Anonym
Året 1994 var jag i Ukraina med hjälpsändingar. Vi var ett gäng ungdomar från olika platser i Sverige som valde att tillbringa ca 1 månad att resa runt i Ukraina med olika saker vi hade fått ex glasögon som vi delade ut.

Det var otroligt varmt den sommaren minns jag, närmare ca 50 grader kommer jag ihåg.

Det var många otroliga under vi fick vara med om hundra tals blev frälsta i byar vi besökte samt fängelser.

Men jag kommer särskilt ihåg ett sjukhus där det var döende människor placerade. Sjuka i cancer bland annat.

Jag bad de att åka ditt för att vi skulle be för människor där. De var lite skeptiska till mitt förslag först.

Men vi åker ditt till sjukhuset. Jag tar mig en broder från Borås hans namn var Göran. Vi började be för lite folk där.

Och jag minns hur en canser knöl i halsen bara försvan medan vi bad för mannen.

Sedan kommer det en stor man som tar mig i handen och leder mig och Göran in till ett rum.

I rummet ser vi en man som är döende och mycket mager. Göran står på andra sidan och jag på den andra.

Vi känner oss inte som några stora andliga superstars i det ögonblicket. Samtidigt lyfter vi våra händer upp mot himlen och prisar Jesus Kristus. Då känner vi eld i våra händer och lägger dem på den döende mannen som Gud vidrör på mäktigt sätt. Flera på sjukhuset berättade om helanden.

Jag och Göran fick sådan Gudsfruktan och kunde inte riktigt berätta om det vi varit med om.

Min Gud är mäktig och han ska all ära ha.
Sommarsol
#7. Publicerat 2024-01-22 av Sommarsol
Tack alla för det ni skrivit!

Härligt Rosie för upprättade relationer! Fantastiskt att det sker saker i det fördolda som vi inte ser, men en dag kan det bli tydligt att bönerna är hörda. Och som det står i Daniels bok, att bönerna är hörda från första dagen. Vi ska inte ge upp utan be för det som ligger på våra hjärtan.

Andy1982, gläds med dig över att jobbsituationen har förändrats. Tron växer när man får se Gud verka i vår vardag.

Iamback, tack för din berättelse, vi behöver få höra om fantastiska helanden och mirakler som sker i Jesu namn.Det ger oss mer tro när vi får höra/se Guds mäktiga under för han är densamma idag.

Sailias2 då förstår jag mer hur du menar.
Ja Gud kan använda oss bräckliga kärl när och hur han vill, det kan vara svårt att förstå, men Gud ska ha äran för allt. Bönesvar uppmuntrar och ger en glimt av den härlighet som oss väntar en dag.
Growitz
#8. Publicerat 2024-01-23 av Growitz
1.
Jag skulle till läkaren och hittade inte mina nycklar så jag bad till Gud och jag letade men hittade inga nycklar. Så till slut får jag ringa till läkarstationen och säga att jag kinte kan komma. När jag hade sagt vem jag var så svarade receptionisten. "Vad bra att du ringer din läkare är sjuk och vi ha försökt får tag på dig" Så Gud såg till att jag inte behövde köra 6mil i onödan och strax efteråt hittade jag mina nycklar.

2.
Jag hade precis börjad jobb inom Samhall och var uthyrd till ett företag efter några veckor kände jag att jag inte klarar av detta jobb pga att jag har lätt att får ont i ryggen. Så jag bad Gud att han skulle hjälpa mig att klara av jobbet och två dagar senare fick jag reda på att jag inte kunde vara kvar på detta ställe och en vecka senare kom jag till min nuvarande arbetsplats där jag trivs jättebra.

3.
I en förtvivlad situation så ropade jag "Gud vad ska jag göra?" Svaret blev Mattheus 5:44 äskar dina fiender och be för dem som förföljer dig, lev som du lär. Ett bönesvar som förändrade mitt liv.

4.
När vi i min svenska församling bad för en medlem som hade förolyckad svårt. Så manade Gud mig till att tacka Gud för vad han komma att göra för denna kvinna. Det var inte enkelt för mig att följa den uppmaningen eftersom alla andra vad om ett helande och jag som precis hade börjat be högt och offentligt skulle istället tack Gud för ett helande. Men jag gjorde det och kvinnan blev helad på ett sätt som både hon och vänner och familjen beskrev som ett mirakel.

Så detta är några av mina bönesvar och det visa både att det är viktigt att lyssna på Gud och att ett bönesvar inte alltid kommer som vi förvänta oss.
Sommarsol
#9. Publicerat 2024-02-10 av Sommarsol
1.
Jag skulle till läkaren och hittade inte mina nycklar så jag bad till Gud och jag letade men hittade inga nycklar. Så till slut får jag ringa till läkarstationen och säga att jag kinte kan komma. När jag hade sagt vem jag var så svarade receptionisten. "Vad bra att du ringer din läkare är sjuk och vi ha försökt får tag på dig" Så Gud såg till att jag inte behövde köra 6mil i onödan och strax efteråt hittade jag mina nycklar.

2.
Jag hade precis börjad jobb inom Samhall och var uthyrd till ett företag efter några veckor kände jag att jag inte klarar av detta jobb pga att jag har lätt att får ont i ryggen. Så jag bad Gud att han skulle hjälpa mig att klara av jobbet och två dagar senare fick jag reda på att jag inte kunde vara kvar på detta ställe och en vecka senare kom jag till min nuvarande arbetsplats där jag trivs jättebra.

3.
I en förtvivlad situation så ropade jag "Gud vad ska jag göra?" Svaret blev Mattheus 5:44 äskar dina fiender och be för dem som förföljer dig, lev som du lär. Ett bönesvar som förändrade mitt liv.

4.
När vi i min svenska församling bad för en medlem som hade förolyckad svårt. Så manade Gud mig till att tacka Gud för vad han komma att göra för denna kvinna. Det var inte enkelt för mig att följa den uppmaningen eftersom alla andra vad om ett helande och jag som precis hade börjat be högt och offentligt skulle istället tack Gud för ett helande. Men jag gjorde det och kvinnan blev helad på ett sätt som både hon och vänner och familjen beskrev som ett mirakel.

Så detta är några av mina bönesvar och det visa både att det är viktigt att lyssna på Gud och att ett bönesvar inte alltid kommer som vi förvänta oss.
Tack Growitz för ditt vittnesbörd.
Fantastiskt att det är sant att bön kan göra skillnad i både stort som smått i våra liv. Det händer verkligen något när vi ber och gör det Gud säger/visar.
Tack för du berättar om när du lyssnat in, och vågat be efter det då du upplevt Guds tilltal som med exemplet på nummer 4 med kvinnan som förolyckats svårt och det blev ett mirakel!
Sommarsol
#10. Publicerat 2024-02-10 av Sommarsol
Jag blev väldigt glad idag! Jag och en person till började för några år sedan be för en kollega på jobbet och hennes familj som hade haft det tufft i många år.
Vi bad att familjen ska bli frälsta. Kollegan har flyttat men jag fick idag se en nytagen bild på min kollegas dotter och barnbarn som döpts. Blev så glad, inte för att det är något särskilt med våra böner, utan för att de fått ett nytt liv.
Höstlöv säger: Oroligheter såväl på hemmaplan som en bit bort. Gott att se inslag där Koranbränning i Malmö ej blev så intressant & oliksinnade sida vid sida ist!
Skriv Skriv här Skriv i megafonen