Det finns bra kandidater på båda sidor, men få, för nätdejting och även samhället i övrigt gör konstiga saker med människor. Förr tog man kanske "vad som fanns i byn" men nu är utbudet större än antalet schampoo och nästa kandidat ett klick bort, så man väntar i det oändliga, tror att kräsenheten ökat. Och medan man förr kanske sökte en just livskamrat, någon att ha ett ömsesidigt beroende och stöttning av framhåller många tjejer i sina profiler sin självständighet och att de är nöjda som singlar och har nästan allt men söker den sista "pusselbiten", accessoaren. För mig är en livskamrat grundvalen för livet, inte en mössa. Tror också att folk tappat bort vad ett äktenskap är, att det är ett förbund, inte en ny jacka för en säsong. Kunde skriva en lång uppsats, men orkar inte. Klart är att vi alla söker och finner ...kanske nån dag.
Bra tankar tycker jag!
Tror att Bibelns råd räcker långt!
Josef och Flickan från Sulem är två av mina favoriter!
Ef 4:
25 Och ni män bör visa samma slags kärlek till era hustrur som Kristus visade när han gav sitt liv för församlingen. Han gjorde det
26 för att göra henne helig och ren genom dopet och Guds ord.
27 Han ville ha henne vid sin sida som en brud i all sin skönhet, fullkomlig och fläckfri, och han vill se henne helig och utan något enda fel.
28 Det är så männen ska älska sina hustrur, de ska älska dem som sig själva.
29-30 Ingen hatar sin egen kropp utan vårdar den kärleksfullt, precis som Kristus vårdar sin kropp, församlingen, där vi är delar.
31 Skriften säger att man och hustru är en kropp: En man ska lämna sin far och mor, när han gifter sig, och så leva med sin hustru, och de två kommer så att för alltid höra samman.
32 Jag vet att detta är svårt att förstå, men det illustrerar förhållandet mellan Kristus och församlingen.
33 Därför upprepar jag igen: En man ska älska sin hustru som sig själv, och hustrun bör ha djup respekt för sin man och se upp till honom och ära honom.