Gratis iPhone och Android mobilappar
Registrera dig här
Skriv en hilsen til alle på KristenDate.se
Skriv i megafonen
Skriv i megafonen

Forum >> Kärlek och relationer >> Debatt

Öppna profilen till Sommarsol

Vill män verkligen ha en livskamrat?

Finns det kristna män (kvar) som verkligen vill ha en livskamrat? Inte bara så länge det fungerar, utan verkligen ha en livskamrat - att dela allt  med i nöd och lust.
Har samtalat med några väninnor som påtalar just detta. Fina kvinnor som vill leva ett överlåtet liv tillsammans med en överlåten, frälst ödmjuk man (livskamrat) och som längtar efter att söka Gud tillsammans med sin man, i bön och bibelläsning men finner ingen sådan man. 
Vad har hänt (med männen)?
Visar sida 1 av 2 sidor, 10 kommentarer per sida
Första |   << Föregående  Nästa >>  |  Sista
Öppna profilen till Ferguson
Finns det kristna män (kvar) som verkligen vill ha en livskamrat? Inte bara så länge det fungerar, utan verkligen ha en livskamrat - att dela allt  med i nöd och lust.
Har samtalat med några väninnor som påtalar just detta. Fina kvinnor som vill leva ett överlåtet liv tillsammans med en överlåten, frälst ödmjuk man (livskamrat) och som längtar efter att söka Gud tillsammans med sin man, i bön och bibelläsning men finner ingen sådan man. 

Intressanta tankar och jag kan säga exakt det samma fast omvänt, vad har hänt med kvinnorna! Jag tror därför att överlåtenheten minskar hos både män och kvinnor. Därför behöver vi väckelse.
Öppna profilen till Colin

Absolut finns det män som vill ha en livskamrat. Håller med Ferguson om det omvända och att det behövs väckelse även på det området. 
Öppna profilen till Kapten
Det finns bra kandidater på båda sidor, men få, för nätdejting och även samhället i övrigt gör konstiga saker med människor. Förr tog man kanske "vad som fanns i byn" men nu är utbudet större än antalet schampoo och nästa kandidat ett klick bort, så man väntar i det oändliga, tror att kräsenheten ökat. Och medan man förr kanske sökte en just livskamrat, någon att ha ett ömsesidigt beroende och stöttning av framhåller många tjejer i sina profiler sin självständighet och att de är nöjda som singlar och har nästan allt men söker den sista "pusselbiten", accessoaren. För mig är en livskamrat grundvalen för livet, inte en mössa. Tror också att folk tappat bort vad ett äktenskap är, att det är ett förbund, inte en ny jacka för en säsong. Kunde skriva en lång uppsats, men orkar inte. Klart är att vi alla söker och finner ...kanske nån dag. 
Öppna profilen till sestir

En typisk inställning hos en karl är att en vill leva resten av livet tillsammans med den kvinna en får barn med. Är de tu 50 år när de möts kan det vara svårt att skaffa barn. Därför bör en kvinna som vill ha ett varaktigt förhållande se till att skaffa en dygdig karl medans hon fortfarande kan föda barn.

Detta har säkerligen komplicerats av att syndiga karlar i försmalingarna framställts som heliga och dygdiga, medan heliga och dygdiga karlar har framställts som syndiga och opålitliga. Om en syster känner sig smutsig när lusten faller på, och försöker få med sig en broder, som enligt de äldre kvinnorna i församlingen är syndig, till sängen, och han börjar prata om sällskapande med uppbyggliga aktiviteter och hur de skulle kunna ordna försörjningen och få livspusslet att gå ihop, istället för att börja smekas, så blir det en väldigt frustrerande upplevelse och leder absolut inte till någon relation.

Jag tror att nyckeln ur tjejers perspektiv är att inte gå på känslor utan tänka mer i stil med: nu gör han så, är det något jag själv skulle ha kunnat göra eller strider det mot min egen moral? Eller exemplet med toapappersrullen på toaletten: man sätter i rullen bak-och-fram, sen kollar man mellan varje person som går in på toaletten om de vände toarullen rätt. Om killen du är ute efter inte vänder rullen på rätt håll så får du räkna med att det kommer att vara du själv som får hantera alla problem i er familj. Några fler sådana tester av olika sort och vinnaren kommer inte lämna dig när de grå håren och rynkorna komer....om ni har barn tillsammans.
Öppna profilen till Huldah
Det finns bra kandidater på båda sidor, men få, för nätdejting och även samhället i övrigt gör konstiga saker med människor. Förr tog man kanske "vad som fanns i byn" men nu är utbudet större än antalet schampoo och nästa kandidat ett klick bort, så man väntar i det oändliga, tror att kräsenheten ökat. Och medan man förr kanske sökte en just livskamrat, någon att ha ett ömsesidigt beroende och stöttning av framhåller många tjejer i sina profiler sin självständighet och att de är nöjda som singlar och har nästan allt men söker den sista "pusselbiten", accessoaren. För mig är en livskamrat grundvalen för livet, inte en mössa. Tror också att folk tappat bort vad ett äktenskap är, att det är ett förbund, inte en ny jacka för en säsong. Kunde skriva en lång uppsats, men orkar inte. Klart är att vi alla söker och finner ...kanske nån dag. 

Bra tankar tycker jag!
Tror att Bibelns råd räcker långt!
Josef och Flickan från Sulem är två av mina favoriter!
Ef 4:

25 Och ni män bör visa samma slags kärlek till era hustrur som Kristus visade när han gav sitt liv för församlingen. Han gjorde det
26 för att göra henne helig och ren genom dopet och Guds ord.
27 Han ville ha henne vid sin sida som en brud i all sin skönhet, fullkomlig och fläckfri, och han vill se henne helig och utan något enda fel.
28 Det är så männen ska älska sina hustrur, de ska älska dem som sig själva.
29-30 Ingen hatar sin egen kropp utan vårdar den kärleksfullt, precis som Kristus vårdar sin kropp, församlingen, där vi är delar.
31 Skriften säger att man och hustru är en kropp: En man ska lämna sin far och mor, när han gifter sig, och så leva med sin hustru, och de två kommer så att för alltid höra samman.
32 Jag vet att detta är svårt att förstå, men det illustrerar förhållandet mellan Kristus och församlingen.
33 Därför upprepar jag igen: En man ska älska sin hustru som sig själv, och hustrun bör ha djup respekt för sin man och se upp till honom och ära honom.
Öppna profilen till Mikael1975
Kort svar Ja och nej , det beror på personen.
Öppna profilen till MrAmour

En typisk inställning hos en karl är att en vill leva resten av livet tillsammans med den kvinna en får barn med. Är de tu 50 år när de möts kan det vara svårt att skaffa barn. Därför bör en kvinna som vill ha ett varaktigt förhållande se till att skaffa en dygdig karl medans hon fortfarande kan föda barn.

Detta har säkerligen komplicerats av att syndiga karlar i försmalingarna framställts som heliga och dygdiga, medan heliga och dygdiga karlar har framställts som syndiga och opålitliga. Om en syster känner sig smutsig när lusten faller på, och försöker få med sig en broder, som enligt de äldre kvinnorna i församlingen är syndig, till sängen, och han börjar prata om sällskapande med uppbyggliga aktiviteter och hur de skulle kunna ordna försörjningen och få livspusslet att gå ihop, istället för att börja smekas, så blir det en väldigt frustrerande upplevelse och leder absolut inte till någon relation.

Jag tror att nyckeln ur tjejers perspektiv är att inte gå på känslor utan tänka mer i stil med: nu gör han så, är det något jag själv skulle ha kunnat göra eller strider det mot min egen moral? Eller exemplet med toapappersrullen på toaletten: man sätter i rullen bak-och-fram, sen kollar man mellan varje person som går in på toaletten om de vände toarullen rätt. Om killen du är ute efter inte vänder rullen på rätt håll så får du räkna med att det kommer att vara du själv som får hantera alla problem i er familj. Några fler sådana tester av olika sort och vinnaren kommer inte lämna dig när de grå håren och rynkorna komer....om ni har barn tillsammans.

Öppna profilen till sailias2
      Herren Gud sade:

"Det är inte bra att mannen är ensam.
      Jag ska göra en medhjälpare åt honom, en som är hans like."

1 Mos 2:18,  Folkbibeln 2015

"Ensam" = Självtillräcklig = Inte bra för Adam  (människan)

Översättningen "mannen" i texten är inte helt bra. Det bör hellre vara "människan".

Det finns inget i Bibeltexten som säger att Adam själv tyckte/kände att han behövde någon. (att han var "ensam") Det är kanske bara våra romantiska drömmar som tolkar det så. Man skulle faktiskt kunna tänka tvärt om; att Adam tyckte att han inte behövde någon. Och det kanske faktiskt var så.  Men eftersom Gud vill gemenskap, och Gud är Gud och vet allt (t ex all framtid) så kunde han se att det inte var bra - åtminstone inte i längden. Så han skapade olika djur för att Adam skulle behöva någon. Men de dög inte. Adam kunde fortfarande vara självtillräcklig. Gud fick ta till tuffare tag. Han delade på Adam. Då behövde "rest-Adam" sin förlorade människo-del Eva. Och rest-Adam är inte komplett Adam förrän de två är ett igen. Inte Eva heller förstås. Två som behöver varandra.

Till den jämlikhetstidsanpassade översättningen "hans like":

Gud skapar inte gemenskap genom att göra alla lika.
  Han skapar gemenskap genom att göra alla olika,
   ...för att vi ska behöva varandra.
Öppna profilen till Davistro
Att hitta rätt person som samtidigt blir den stora kärleken i ens liv är nära nog omöjligt. Det har man vetat sedan urtiden, därför står det i ordsspråksboken  Den som har funnit en rätt hustru, han har funnit lycka och har undfått nåd av HERREN. Hur ska en kristen man finna en helig kvinna? Hennes idealman är ju Jesus själv. Jag tror vi alla hoppas finna en vän som är bättre än oss själva och som för oss närmare Gud. I bästa fall finner vi en kvinna som står ut med oss. För sannerligen vi är inte perfekta, och det är genom nåden endast som vi finner porten till brölloppet öppen.
Öppna profilen till Kapten
Att hitta rätt person som samtidigt blir den stora kärleken i ens liv är nära nog omöjligt. Det har man vetat sedan urtiden, därför står det i ordsspråksboken  Den som har funnit en rätt hustru, han har funnit lycka och har undfått nåd av HERREN. Hur ska en kristen man finna en helig kvinna? Hennes idealman är ju Jesus själv. Jag tror vi alla hoppas finna en vän som är bättre än oss själva och som för oss närmare Gud. I bästa fall finner vi en kvinna som står ut med oss. För sannerligen vi är inte perfekta, och det är genom nåden endast som vi finner porten till brölloppet öppen.

Well spoken. Och som jag uppfattar på dejtingsidor så är frågan lika mycket om kvinnor verkligen vill ha en livskamrat. Många vill nog bara ha ett extra husdjur. Vet inte om män ställer krav på status men i tjejers krav lyser det igenom eller uttalas uttryckligen att man (ja, man) ska ha det gott ställt. De flesta har i dagens samhälle tappat bort varför människor ska vara i par.

Visar sida 1 av 2 sidor, 10 kommentarer per sida
Första |   << Föregående  Nästa >>  |  Sista