Detta kan också vara en sån där grej som är ivägen: att rättfärdiga människor i Sverige i stor utsträckning betraktar sig som "syndare" i trots mot att de egentligen är rättfärdiga (sannolikt mycket p g a att Svenska Kyrkan, genom ett Lutherskt arv från Rom, har skrivningar om att dess medlemmar är "syndiga" och/eller "syndare" som citeras bl a i liturgin). Både Svenska Kyrkan och Romerska Katolska Kyrkan är alltså kyrkor för syndare. Kyrkors medlemmar dömer varann (1 Kor 5 kap.), så det leder till ett samhälle där syndare dömer varann, i kontrast mot mönsterbönens "inled oss icke i frestelse".
Den som är syndare behöver omvända sig (Lukas 15:7) och den som är rättfärdig behöver en kyrka för rättfärdiga. (Psalm 26)
Efter att ha slått upp och läst 1 Johannes 3:1-10 har jag svårt att föreställa mig hur den som betraktar sig själv som "syndare" skulle kunna nå fram till Gud med böner. Citat av vers 8 och 9 (Folkbibeln):
``Den som gör synd är av djävulen, ty djävulen har syndat ända från begynnelsen. Och Guds son uppenbarades för att han skulle göra slut på djävulens gärningar. Den som är född av Gud gör inte synd, ty Guds säd förblir i honom. Han kan inte synda eftersom han är född av Gud.''
Ja detta är intressant och diskuterat genom åren. Är vi syndare som pånyttfödda människor eller är vi rättfärdiga helt och fullt.
Rom 5:8 säger: ..."Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss
medan vi ännu var syndare"
Alltså I Kristus är vi alla förlåtna syndare. Redan då, på korset, tog han alla människors synd på sig och uppfyllde lagen i vårt ställe.
I Kristus finns vår rättfärdighet och vår befrielse från synden,.. finns rättfärdigheten i lagen har Kristus dött förgäves.Gal 2
Det står alltså mellan Kristus som rättfärdiggörare och lagen som påvisar synden för syndaren.
Paulus säger: Det goda jag vill göra gör jag inte, det onda jag inte vill göra, gör jag.
Och han visar var i människan allt detta finns, köttets vilja kontra andens vilja. Rom 7
Jag tror att så länge vi vandrar på denna jord är vi syndare frälst av nåd eftersom ingen enda rättfärdig människa kan gå rättfärdig i sig själv genom livet..Det är förlåtelsens bön som behåller vår rättfärdighet inför Gud. Vi får säga: Förlåt oss våra synder, varje dag, och Gud förlåter oss genom tron på Jesus Kristus.
Som pånyttfödda skall vi sträva mot helgelsen, söka likna Honom som är rättfärdigheten själv.
Är vi då fortfarande syndare, nej men vi är syndare frälst av nåd.
1 Kor 5 Vi ber: Inled oss inte i &