MrKarlsson säger: Om du känner dig trött så kom ihåg att det inte är du som ska bära Jesus utan låt Honom bära dig. Han Älskar dig och Hans Nåd består för evigt! ??
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Fritid > Diskussion

Anonym
Skapat 2023-05-14 av Anonym.
The Chosen
Jag har sett 1:a säsongen av den serien. Tyckte det var det bästa som gjorts om Guds son Jesus/Yeshua. Tänkte att var Gud som var med de som gjorde serien och det kan det ju visserligen vara trots att mormoner har en helt annan bild av Jesus, ja en helt annan Jesus.

Kan det vara en "programmering" och att den leder oss bort från Jesus... Det kan ju också vara att vi själva inte har rätt bild av honom heller förstås även om inte mormoner är kristna så som jag ser på det. Det är enligt mig även en sekt

Jag kommer att se de andra säsongerna vid tillfälle och kan säkert vara intressant att se.

Har pratat rätt mycket med några mormoner och de var verkligen hängivna och övertygade om att mormons bok var helt sann.

Vad vet ni om mormoner och deras lära?

"Dallas Jenkins, son of “Left Behind” author Jerry Jenkins, and Director of the smash-hit TV show The Chosen appeared on a Mormon podcast LDS Living (Latter Day Saint Living) where he offered up why Mormons and are saved and why he considers the many Mormon folks to work on his show to be believers."

https://protestia.com/2021/08/11/the-chosen-creator-dallas-jenkins-says-mormons-are-saved-im-going-to-die-on-that-hill/

Svar på inlägg

Growitz
#1. Publicerat 2023-05-14 av Growitz
En undervisning över mormonism

https://youtu.be/_SCo_vSFaOA
Anonym
#2. Publicerat 2023-05-15 av Anonym
Den här scenen är fiktiv. Vi vet inte om en av lärjungarna var halt. Men Gud väljer ofta obetydliga människor. En mycket bra serie.

https://www.youtube.com/watch?v=KZDvcEkjthA
Anonym
#4. Publicerat 2023-05-15 av Anonym
Den här scenen är fiktiv. Vi vet inte om en av lärjungarna var halt. Men Gud väljer ofta obetydliga människor. En mycket bra serie.

https://www.youtube.com/watch?v=KZDvcEkjthA
Mycket bra serie och visst använder Gud obetydliga människor. Om jag var en mormon och skulle producera en film om Jesus så är det ju klart att jag skulle vilja att den låg så nära sanningen som möjligt (inte tala om att det var en annan Jesus) för att fiska blandannat kristna människor eller föra de bort från ljuset så mycket som möjligt till det ljus som jag trodde var rätt. För mormoner är mormons bok lika viktig som bibeln och kan inte separera dem åt.

Självklart kan Gud tala till dig när du tittar på den serien men om filmskaparens syfte med den är att föra dig närmare deras lära så är det bra att du är förankrad i ordet och ledd av Helige Ande... Jag tror att du är det och ifrågasätter inte det.
Ferguson
#5. Publicerat 2023-05-15 av Ferguson
Jag har sett 1:a säsongen av den serien. Tyckte det var det bästa som gjorts om Guds son Jesus/Yeshua. Tänkte att var Gud som var med de som gjorde serien och det kan det ju visserligen vara trots att mormoner har en helt annan bild av Jesus, ja en helt annan Jesus.

Kan det vara en "programmering" och att den leder oss bort från Jesus... Det kan ju också vara att vi själva inte har rätt bild av honom heller förstås även om inte mormoner är kristna så som jag ser på det. Det är enligt mig även en sekt

Jag kommer att se de andra säsongerna vid tillfälle och kan säkert vara intressant att se.

Har pratat rätt mycket med några mormoner och de var verkligen hängivna och övertygade om att mormons bok var helt sann.

"Dallas Jenkins, son of “Left Behind” author Jerry Jenkins, and Director of the smash-hit TV show The Chosen appeared on a Mormon podcast LDS Living (Latter Day Saint Living) where he offered up why Mormons and are saved and why he considers the many Mormon folks to work on his show to be believers."

https://protestia.com/2021/08/11/the-chosen-creator-dallas-jenkins-says-mormons-are-saved-im-going-to-die-on-that-hill/
Du skriver att momornism är en sekt och att det handlar om en annan Jesus, varför ska du då se 2a säsongen?
"Vad vet ni om mormoner och deras lära?" De flesta av oss vet det du skriver ovan vilket räcker för att inte gräva mer i deras villfarelse.

Det talas ofta här om "the deep state" vilket är nyttigt att känna till men inte heller det är nått att gräva i. Det räcker att veta "the deep state är "Laglöshetens hemlighet" 2 Tess 2 Och den är redan verksam som Paulus skriver.

I den "hemligheten" ryms allt som drar oss bort från Jesus till exempel villfarelser som ger "sken av att ha gudsfruktan men förnekar dess kraft. Håll dig borta från dem" fritt 2 Tim 3:5
Anonym
#6. Publicerat 2023-05-15 av Anonym

Vad i skildringen sker utifrån ett mormonskt perspektiv på Jesus? Dvs, vad i skildringen avslöjar eller pekar mot att det är någon med mormonsk bakgrund som skapat serien?
MrAmour
#7. Publicerat 2023-05-16 av MrAmour
Märkligt att du kan tycka att det är det bästa som gjorts om Jesus.... det framhäver ju en annan lära än den Jesus förkunnade.
Bäst om det Kristna budkskapet är nog Quo Vadis en polsk produktion.
Anonym
#8. Publicerat 2023-05-17 av Anonym
Märkligt att du kan tycka att det är det bästa som gjorts om Jesus.... det framhäver ju en annan lära än den Jesus förkunnade.
Bäst om det Kristna budkskapet är nog Quo Vadis en polsk produktion.
Nu kände jag inte till kopplingen med mormoner när jag tittade på den, om jag då tyckte det var det bästa som gjorts så kan jag ju inte säga något annat nu, det vore väldigt konstigt i min värld. Jag tror inte det skilde sig i läran då heller visserligen och produktionen var väldigt bra helt enkelt. Mig veterligt är det inte förrän i 3:e säsong i trailern som det nämns något från mormonsbok. Även om det är mormoner som är med I serien och uttrycker sig enligt bibeln som har en annan Jesus och en helt annan tolkning så tolkar ju du det som du gör. Det innebär ju att om serien sedan glider iväg så är det ju inte säkert att man märker det.

Har du sett the chosen eller läst länken jag delade?
Anonym
#9. Publicerat 2023-05-17 av Anonym
Vad i skildringen sker utifrån ett mormonskt perspektiv på Jesus? Dvs, vad i skildringen avslöjar eller pekar mot att det är någon med mormonsk bakgrund som skapat serien?
Ingenting mig veterligt i 1:a säsongen... självklart kul att höra andra uppfattningar av de som sett serien
Anonym
#10. Publicerat 2023-05-19 av Anonym
En undervisning över mormonism

https://youtu.be/_SCo_vSFaOA
MrKarlsson säger: Om du känner dig trött så kom ihåg att det inte är du som ska bära Jesus utan låt Honom bära dig. Han Älskar dig och Hans Nåd består för evigt! ??
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsFörsta Dejten
annonsKristna Dejtingpodden