Jag har sett 1:a säsongen av den serien. Tyckte det var det bästa som gjorts om Guds son Jesus/Yeshua. Tänkte att var Gud som var med de som gjorde serien och det kan det ju visserligen vara trots att mormoner har en helt annan bild av Jesus, ja en helt annan Jesus.
Kan det vara en "programmering" och att den leder oss bort från Jesus... Det kan ju också vara att vi själva inte har rätt bild av honom heller förstås även om inte mormoner är kristna så som jag ser på det. Det är enligt mig även en sekt
Jag kommer att se de andra säsongerna vid tillfälle och kan säkert vara intressant att se.
Har pratat rätt mycket med några mormoner och de var verkligen hängivna och övertygade om att mormons bok var helt sann.
Vad vet ni om mormoner och deras lära?
"Dallas Jenkins, son of “Left Behind” author Jerry Jenkins, and Director of the smash-hit TV show The Chosen appeared on a Mormon podcast LDS Living (Latter Day Saint Living) where he offered up why Mormons and are saved and why he considers the many Mormon folks to work on his show to be believers."
https://protestia.com/2021/08/11/the-chosen-creator-dallas-jenkins-says-mormons-are-saved-im-going-to-die-on-that-hill/Du skriver att momornism är en sekt och att det handlar om en annan Jesus, varför ska du då se 2a säsongen?
"Vad vet ni om mormoner och deras lära?" De flesta av oss vet det du skriver ovan vilket räcker för att inte gräva mer i deras villfarelse.
Det talas ofta här om "the deep state" vilket är nyttigt att känna till men inte heller det är nått att gräva i. Det räcker att veta "the deep state är "Laglöshetens hemlighet" 2 Tess 2 Och den är redan verksam som Paulus skriver.
I den "hemligheten" ryms allt som drar oss bort från Jesus till exempel villfarelser som ger "sken av att ha gudsfruktan men förnekar dess kraft. Håll dig borta från dem" fritt 2 Tim 3:5