TonyP säger: Ny dag av hopplöshet o otacksamhet. Oavsett omständigheter är vi ”Guds Ambassadörer”, att tacksamt delge Korsets Livsförvandlande Kraft. Glad Påsk
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Synpunkter > Diskussion

bikerrog
Skapat 2023-01-30 av bikerrog, man, 51 år, Västra Götalands län.
Alla bilder vrids!
Hej! Kanske är korkad men förstår inte hur man kan göra för att ändra så bilderna hamnar rätt?
Jag testade att vrida bilden innan och spara den så på datorn men när jag lägger in den på KD blir den vriden på samma sätt. Eller beror det på att bilden behöver komprimeras mer?

Svar på inlägg

Glorfy
#1. Publicerat 2023-01-30 av Glorfy
Det har inget med komprimneringen att göra.

En digital bild har något som kallas för exif-data. Denna data innehåller information om bilden, bland annat rotation. På så sätt vet datorn på vilket sätt bilden skall roteras när den visas, även om den inte är sparad på det sättet.
Troligen är det så att kristen date läser bilden, men inte exif-datan och roterar den således inte rätt. När du ändrade rotationen på datorn så ändrade den kanske bara exif-datan, och inte själva bilden.

Hur man kommer runt detta är olika beroende på vilket program du använder.
sestir
#2. Publicerat 2023-01-30 av sestir
Just det. När man öppnar en bild i ett bildredigeringsprogram frågar programmet ofta om man vill rotera den i enlighet med Exif-data. Jag brukar svara nej. Sen går jag upp i någon meny, oftast Image eller Bild så brukar där finnas menyval för att rotera bilden med- och motsols. Dessa roterar bilden på riktigt och inte i meta-datan. Sen gör man övriga ändringar och exporterar till lämpligt filformat.
Davistro
#3. Publicerat 2023-01-31 av Davistro
Var en del strul i början. När jag minskade formatet något i mobilen så gick det bättre.
TonyP säger: Ny dag av hopplöshet o otacksamhet. Oavsett omständigheter är vi ”Guds Ambassadörer”, att tacksamt delge Korsets Livsförvandlande Kraft. Glad Påsk
Skriv Skriv här Skriv i megafonen