Höstlöv säger: Låt oss uppmuntra varandra & sprida glädje! Helgen står för dörren & oavsett vad den innebär finns Guds kärlek & omsorg där för oss.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

MrIroni
Skapat 2023-01-26 av MrIroni, man, 43 år, Jönköpings län.
Intersex
Eftersom jag läser inom vården och fysiologi ha tankar börjat dyka upp angående man-kvinna synsättet. Egentligen handlar tankar och om ni har några svar över vad som är kvinnligt respektive manligt och synsättet att äktenskap är mellan man kvinna.
Skrivs det mycket om konstig pajkastning och bibelverser som inte har någon grund i trådstarten så kommer jag överväga att radera allt.

I de flesta fall har en kvinna och en man ett gemensamt barn, där kvinnan har kromosomer XX och mannen har kromosomer Xy. Ett ägg från kvinnan är alltid X medans killen har spermie i både X och y.
Att en ny person bildas så sammanfogas X ägget med antingen X spermie och blir en tjej=XX eller en y spermie och då blir det en kille Xy. Det är y kromosomen som öppnar upp könscellerna att kunna bilda manliga kön, annars blir det en kvinna.

Tyvärr så händer det, rätt sällan men ändå så ofta att vi alla borde känna någon som har fötts med variation i kromosomerna. Det kan födas barn med tre XXX eller XXy. Vissa tjejer föds med bara en X kromosom.

Om vi nu antar att alla människor som har kromosom y är killar, då de flesta med XXy har både penis bröst och brett bäcken. Blir denna personen homosexuell om den gifter sig med en kille?

En person vars kromosomuppsättning är Xy men det fattas receptorer som är som dörrar som öppnas för att könscellerna ska förändras till att bli manliga könsorgan så kommer personen se ut som kvinna men känner sig som en man. Skulle denna (vars utseende är kvinna) kunna gifta sig med en kvinna om hen inte vill vara homosexuell?

Vi kan hårddra det ännu längre, där kvinnor efter klimakteriet och vidare börjar tappa en del av östrogenet och det händer att kvinnor får skäggväxt. Har de då blivit en man?

Eller män, som genom sjukdomar har behövt göra total penisamputation, och äter hormoner för att inte bli sjuk igen. Har han blivit kvinna?

Mest tänker jag att alla som har starka åsikter i HBTQIA har gjort det alldeles för lätt och inte ser människan bakom.

Svar på inlägg

SweKiwi
#1. Publicerat 2023-01-27 av SweKiwi
Ja, rent biologiskt så är det mer ett spektrum mellan vad som könsmässigt menas med man och kvinna, snarare än en binär uppdelning. Detta faktum krockar sedan med vad vi kulturellt, historiskt och sociologiskt menar med man och kvinna.

Jag tycker det är viktigt att ha detta i åtanke, snarare än att försöka pressa in och förenkla verkligheten till något den bevisligen inte är.

/ Kiwi
Annelie47
#2. Publicerat 2023-01-27 av Annelie47
Precis, allt är inte svart och vitt. Jag har inte svar själv på det du skriver men har funderat mycket,
Gideon I
#3. Publicerat 2023-01-28 av Gideon I
Det finns bara två kön; man och kvinna. Könet avgörs vid födseln. Men så kan det i vissa fall uppkomma psykosexuella störningar som är miljörelaterade och beror på människans synd. Dessa störningar kan orsakas av olika slags synder, t.ex. en frånvarande fader eller sexuella övergrepp i barndomen. Även förförelser av barn från tidig ålder kan leda till könsförvirring, t. ex att uppfostra pojkar som flickor eller tvärtom. Eller "Dragquins" som läser perversa sagor. Genustramset på dagis gör också stor skada, liksom tillvänjning genom "Prideparader" och missbruk av regnbågens färger som skulle symbolisera Guds förbund med mänskligheten.

Ett samhälle som stänger ute Jesus och Gud släpper istället in sataniska makter. I socialdemokraternas Sverige ser vi denna frukt.
Anonym
#4. Publicerat 2023-01-28 av Anonym
Det finns bara två kön; man och kvinna. Könet avgörs vid födseln. Men så kan det i vissa fall uppkomma psykosexuella störningar som är miljörelaterade och beror på människans synd. Dessa störningar kan orsakas av olika slags synder, t.ex. en frånvarande fader eller sexuella övergrepp i barndomen. Även förförelser av barn från tidig ålder kan leda till könsförvirring, t. ex att uppfostra pojkar som flickor eller tvärtom. Eller "Dragquins" som läser perversa sagor. Genustramset på dagis gör också stor skada, liksom tillvänjning genom "Prideparader" och missbruk av regnbågens färger som skulle symbolisera Guds förbund med mänskligheten.

Ett samhälle som stänger ute Jesus och Gud släpper istället in sataniska makter. I socialdemokraternas Sverige ser vi denna frukt.
Första meningen var rätt. Men hur könet och könsidentiteten utvecklas är mycket mer komplicerat än så. Inom biologin talar man om "däggdjurens tre kön" och menar då de tre faktorer som spelar in:
1. Det genetiska könet, som avgörs av kromosomer, är det enda som är fastställt från befruktningen (inte födseln).
2. Själva könsorganet. Det utvecklas tidigt i graviditeten genom ett oerhört kemiskt finlir:

”…Hos människan och andra äkta däggdjur (placentadäggdjur) finns det i de blivande könsorganen två komplexa mekanismer, varav den en leder till honlig och den andra till hanlig utveckling. Det handlar om genetiska kedjereaktioner, i vilka proteinprodukter av gener aktiverar andra gener. Mycket grovt förenklat skulle man kunna säga att utveckling till hona är grundtillståndet och att Y-kromosomen stimulerar hanlig utveckling, samtidigt som den hämmar honlig utveckling...." https://www.djur.cob.lu.se/Djurartiklar/Info/konsbestamning.html

3. Det "tredje könet" är det könsspecifika beteende som utvecklas främst under puberteten. Även det är en komplex och känslig process som börjar långt innan puberteten. Om jag minns rätt även innan födseln. Vissa saker måste alltså vara på plats mycket tidigt, och det är då knappast särskilt långsökt att tänka sig att t.ex. hormonstörande miljögifter kan vara orsak både till rent fysiologiska avikelser, när sådana förekommer, och till ett icketypiskt beteende (t.ex. attraktion till det egna könet).

Vad jag vill säga är detta: Psykologiska trauman i ung ålder, som du nämner, kan säkert ha betydelse. Men det är en stark förenkling att enbart lägga skulden där!
MrIroni
#5. Publicerat 2023-01-29 av MrIroni
Första meningen var rätt. Men hur könet och könsidentiteten utvecklas är mycket mer komplicerat än så. Inom biologin talar man om "däggdjurens tre kön" och menar då de tre faktorer som spelar in:
1. Det genetiska könet, som avgörs av kromosomer, är det enda som är fastställt från befruktningen (inte födseln).
2. Själva könsorganet. Det utvecklas tidigt i graviditeten genom ett oerhört kemiskt finlir:

”…Hos människan och andra äkta däggdjur (placentadäggdjur) finns det i de blivande könsorganen två komplexa mekanismer, varav den en leder till honlig och den andra till hanlig utveckling. Det handlar om genetiska kedjereaktioner, i vilka proteinprodukter av gener aktiverar andra gener. Mycket grovt förenklat skulle man kunna säga att utveckling till hona är grundtillståndet och att Y-kromosomen stimulerar hanlig utveckling, samtidigt som den hämmar honlig utveckling...." https://www.djur.cob.lu.se/Djurartiklar/Info/konsbestamning.html
Det var dessa två jag förenklade lite för att försöka förstå.
Att det blir alltid en kvinnlig kropp utåt sett så länge man inte tillför en y kromosom till kroppen.

För att y kromosomen ska lyckas få kroppen till att bli man så måste celler öppna upp (en dörr) för att få denna informationen och kemiska substanser. Om en cell skulle vara öppen för allt hade den dött av alldeles för mycket gifter, så därför måste det finnas ett skal som skydd runt cellen och för att något över huvud taget ska kunna ta sig in behövs en öppning som enbart släpper in rätt sak.
Tex en med diabetes (sockersjuka) så släpper inte cellen igenom socker men man kan ta insulinspruta som innehåller själva dörren in till cellen.

Då finns det också det felet att man får kvinnligt kön om själva öppningarna fattas för att tillverka en penis. Är denna personen en han eller hon? Vad jag hört så följer man inom sjukvården att alla med en y kromosom är kille, men jag har inga belägg för detta.

Det är verkligen orealistiskt att tro att ett embryo, innan det ens har en hjärna som fungerar, kan tvingas in i "genustramset" som Gideon 1 här proklamerar om. För mig är det nog mer tvärt om. Att vi tvingas in i manligt och kvinnligt synsätt enbart över att se med ögonen mellan benen på en person.
Höstlöv säger: Låt oss uppmuntra varandra & sprida glädje! Helgen står för dörren & oavsett vad den innebär finns Guds kärlek & omsorg där för oss.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen