Gratis iPhone och Android mobilappar
Registrera dig här
Kristna Dejtingpodden
man
man säger: En välsignad vecka till alla som ber till Jesus!
Skriv i megafonen

Forum >> Kärlek och relationer >> Debatt

Öppna profilen till MrAmour

Kristen + judinna = kan det funka?

Jag undrar om någon har efarenhet av ett förhållande med någon från den judiska religionen, kan det funka?
Jag tänker att exempelvis om hon är mer av sekulär judinna så finns det kanske chans med knappast om hon är uppväxt och anamar en väldigt ortodox judendom eller...
Öppna profilen till Ferguson
Paulus skriver i 2 Kor 6:14 "Gå inte som omaka par i ok med dem som inte tror. Vad har rättfärdighet med orättfärdighet att göra? Eller vad har ljus gemensamt med mörker?" 

Jag tror det är viktigt att de båda delar samma tro som grund att stå på genom äktenskapet. Framför allt att det är en tro som bär igenom svårigheter. Vi ser ju att skilsmässor ökar bland Guds folk så det är svårt nog än fast båda delar samma tro. Vilket är en erfarenhet som många av oss här på KD tyvärr delar. 
Öppna profilen till sestir
Karaiter och Evangelikala brukar komma bra överens, och jag har fått för mig att samma gäller Chassidiska judar och Ortodoxa Kristna. Så meningsskiljaktigheterna och kulturbarriärerna går nog inte alltid mellan Kristna och Judar, utan mer mellan inriktningar och samfund inom religionerna. Men jag har aldrig haft en flickvän, så lita inte på mig. :)
Öppna profilen till Ferguson
Karaiter och Evangelikala brukar komma bra överens, och jag har fått för mig att samma gäller Chassidiska judar och Ortodoxa Kristna. Så meningsskiljaktigheterna och kulturbarriärerna går nog inte alltid mellan Kristna och Judar, utan mer mellan inriktningar och samfund inom religionerna. Men jag har aldrig haft en flickvän, så lita inte på mig. :)

"The Talmud holds that a marriage between a Jew and a non-Jew is both prohibited and also does not constitute a marriage under Jewish law"

Som med allt annat har det hänt mycket även inom judisk tro, liberlala krafter har verkat inom judendom ända sen upplysnings tiden i senare delen av 1700 talet och i modern tid kom en undersökning fram till;

"2013 survey conducted in the United States by the Pew Research Center’s Religion & Public Life Project found the intermarriage rate to be 58% among all Jews and 71% among non-Orthodox Jews"

https://en.wikipedia.org/wiki/Interfaith_marriage_in_Judaismx