TonyP säger: Ny dag av hopplöshet o otacksamhet. Oavsett omständigheter är vi ”Guds Ambassadörer”, att tacksamt delge Korsets Livsförvandlande Kraft. Glad Påsk
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Marie
Skapat 2023-01-23 av Marie, kvinna, 39 år, Uppsala län.
Viktigt att hitta en kristen partner?
Hur viktigt är det för dig att hitta en kristen livspartner? En önskan eller ett krav?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2023-01-23 av Anonym
Nu när jag har blivit väldigt troende så känns det som att det vore iallafall fördelaktigt.

Jag såg en film igår, då försökte en vetenskaplig brud och en präst på sig ett förhållande. Men det blev en väldig krock.

Beror säkert helt på hur ödmjuk respektive är. Jag tror iallafall att är det äkta känslor så segrar kärleken.
Anonym
#2. Publicerat 2023-01-23 av Anonym
"En vetenskaplig brud" - vad menar du med det? Tänker du att det skulle finnas något konflikt mellan vetenskap och kristen tro? Det handlar nog snarare om personlighet då - och givetvis om det alls finns någon tro eller inte. Jag gissar att du förmodligen menar att det var en präst och en icke gudstroende som skulle försöka sig på ett förhållande. Då blir det givetvis krock...
Anonym
#3. Publicerat 2023-01-23 av Anonym
"En vetenskaplig brud" - vad menar du med det? Tänker du att det skulle finnas något konflikt mellan vetenskap och kristen tro? Det handlar nog snarare om personlighet då - och givetvis om det alls finns någon tro eller inte. Jag gissar att du förmodligen menar att det var en präst och en icke gudstroende som skulle försöka sig på ett förhållande. Då blir det givetvis krock...
Han talade om religion och vikten av att ha Gud i sitt liv. Då fnös hon till och muttrade 'I'm scientific', med glimten i ögat. Så sade hon.

Jag hade en tjej en gång. Så fort jag talade om religion så röt hon till, 'Fuck that, I'm a scientist'. Lite likt hon i filmen, fast mer bittert och vulgärt och utan den där glimten.
Åh jo, även hon, min jänta, sade det på engelska. Ty från Amerika hon var.

Om det finns någon konflikt? Jag har ingen större åsikt där. Det är väl upp till er lärda att skola oss nyfrälsta i såna frågor. Jag har oerhört mycket kvar att lära. Var ödmjuk.

Har du själv någon åsikt i ämnet?
Anonym
#4. Publicerat 2023-01-23 av Anonym
Han talade om religion och vikten av att ha Gud i sitt liv. Då fnös hon till och muttrade 'I'm scientific', med glimten i ögat. Så sade hon.

Jag hade en tjej en gång. Så fort jag talade om religion så röt hon till, 'Fuck that, I'm a scientist'. Lite likt hon i filmen, fast mer bittert och vulgärt och utan den där glimten.
Åh jo, även hon, min jänta, sade det på engelska. Ty från Amerika hon var.

Om det finns någon konflikt? Jag har ingen större åsikt där. Det är väl upp till er lärda att skola oss nyfrälsta i såna frågor. Jag har oerhört mycket kvar att lära. Var ödmjuk.

Har du själv någon åsikt i ämnet?
Ok, då är jag med.

Tja, jag tycker du säger det rätt bra själv. Är det så att den ena fnyser åt den andras livsåskådning då finns det ju inte nån vidare grund till den intima själarnas gemenskap som ett äktenskap är tänkt att vara. Ska två gå i samma ok bör de vara mer samspelta. Det är både Bibelns undervisning (2 Kor. 6:14) och min egen bittra erfarenhet.

Allt gott!
AllanE
#5. Publicerat 2023-01-24 av AllanE
Joel:
Om det finns någon konflikt? Jag har ingen större åsikt där. Det är väl upp till er lärda att skola oss nyfrälsta i såna frågor. Jag har oerhört mycket kvar att lära. Var ödmjuk. Har du själv någon åsikt i ämnet?

Joel, jag har en åsikt i frågan.
Det vanligaste när folk talar om att det finns en sådan konflikt, så sysslar de inte själva med vetenskap.
Istället har de pga okunnighet svalt en del propaganda.

Vill du själv ha litet krut att sätta emot ifall du stöter på fenomentet igen,
så ta en titt på min websida www.KunskapOmGud.se

På din ursprungliga fråga kan jag svara att det går alldeles utmärkt att leva ihop med någon som inte tror,
bara båda är ödmjuka och de respekterar respekterar varandra.
Det är förresten nödvändigt även om båda är troende.

Hade det inte varit så skulle de flesta kvinnor som tror behöva gå ensamma genom livet, eftersom de är betydligt fler än de troende männen.
Roffe
#6. Publicerat 2023-01-25 av Roffe

Parförhållande

En äktenskapsserie i 14 delar. Äkta makar delar med sig av sin historia, både av glädjeämnen och sorger.

Depression, otrohet, arbetsnarkomani, rädslor och kommunikationsproblem dyker upp, men även ur de mest hopplösa situationer finner de en utväg.
Dessa överlevnadsberättelser uppmuntrar tittarna att sträva efter det bästa för sitt eget äktenskap.
En samproduktion av Ristin Tuki ry och HNMKY:s familjearbete.

https://www.himlentv7.se/play/parforhallande/argsint-man-forvandlad_p19416/

Roffe
#7. Publicerat 2023-01-26 av Roffe

1 För övrigt, bröder, har ni lärt er av oss hur ni ska leva för att behaga Gud, och det är ju så ni lever. Nu ber vi er och uppmanar er i Herren Jesus att göra det ännu mer.

2 Ni vet vilka föreskrifter vi har gett er från Herren. 3 Detta är Guds vilja: att ni helgas, att ni avhåller er från sexuell omoral, 4 att ni var och en vet att vinna er en hustru på ett helgat och hedervärt sätt. 5 Det får inte ske i lidelser och begär som bland hedningarna som inte känner Gud, 6 så att någon går för långt i denna sak och kränker sin broder. Herren straffar allt sådant, det har vi redan sagt och betygat för er. 7 Gud har inte kallat oss till orenhet utan till ett liv i helgelse. 8 Den som avvisar detta avvisar alltså inte en människa utan Gud, som ger er sin helige Ande.

9 När det gäller syskonkärleken behöver vi inte skriva till er. Ni har ju själva lärt er av Gud att älska varandra, 10 och den kärleken visar ni alla bröderna i hela Makedonien. Men vi uppmanar er, bröder, att göra det ännu mer. 11 Sätt en ära i att leva lugnt och sköta ert och arbeta med era händer, så som vi befallt er, 12 så att ni väcker respekt hos de utomstående och inte behöver sakna något.

KristianH
#8. Publicerat 2023-01-26 av KristianH
Det är ett krav!
Jag vet om många kristna som har inlett förhållanden med icke-kristna. En överväldigande majoritet av dessa förhållanden slutade med att de kristna lämnade tron. Det är en stor risk att inleda ett förhållanden med någon som inte tror på Jesus. Man kan lätt bli påverkad av partnern.
AllanE
#9. Publicerat 2023-01-26 av AllanE
Jaha KristianH,
Du vill alltså döma majoriteten av kristna kvinnor till att gå ensamma genom livet?
För antalet kristna män är mycket mindre än antalet kristna kvinnor.
Eller är det polygami du förespråkar?

Davistro
#10. Publicerat 2023-01-27 av Davistro
Det är viktigt att ha en kristen partner så att man drar jämt. Men man kan ju konstatera att de flesta av oss inte finner vad vi söker här. Så valet är att leva sitt liv som en munk i ensamhet eller söka efter en kvinna bland alla andra.
TonyP säger: Ny dag av hopplöshet o otacksamhet. Oavsett omständigheter är vi ”Guds Ambassadörer”, att tacksamt delge Korsets Livsförvandlande Kraft. Glad Påsk
Skriv Skriv här Skriv i megafonen