Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2023-01-09 av Anonym.
Konspirationsteoretiker... vad är det?

Svar på inlägg

sestir
#1. Publicerat 2023-01-09 av sestir
Jag tror du länkade fel tidpunkt i videon. Hur som helst, det finns i huvudsak två definitioner som konkurrerar:

1. Ordet teoretiker som förr hade positiv laddning kom att betraktas mer och mer negativt när regeringar över hela världen satsade på kunskapssamhället. Ungdomar utbildades direkt till yrken såsom ekonom, ingenjör, processingenjör mm. Eftersom många av dem inte var väsentligt smartare än de som redan jobbade praktiskt "på golvet" bildades uppfattningen att teoretiska kunskaper var till ingen nytta utan praktiska dito och att teoretikerna måste hållas kort så de inte förstörde bolagets verksamhet med sina nya påfund.

En konspirationsteoretiker var således en person som själv aldrig deltagit i en konspiration men som har läst mycket om konspirationer och försöker kartlägga och eventuellt förhindra dem.

2. En annan skillnad som kan göras mellan teoretiker och praktiker är den ironiska, där teoretikern, åtminstone i teorin, har frihet att lämna verkligheten (empirin) och fabulera fritt. I den meningen tillämpas konspirationsteoretiker på den där ÄR medlem i konspirationer och vill dölja dem. Detta åstadkoms genom att lägga fram ett stort antal teorier om möjliga eller omöjliga konspirationer som ska få den breda allmänheten att förlora intresset för allt vad konspirationer heter. Dessa är nog vanligast nuförtiden.
Anonym
#2. Publicerat 2023-01-09 av Anonym
Jag tror du länkade fel tidpunkt i videon. Hur som helst, det finns i huvudsak två definitioner som konkurrerar:

1. Ordet teoretiker som förr hade positiv laddning kom att betraktas mer och mer negativt när regeringar över hela världen satsade på kunskapssamhället. Ungdomar utbildades direkt till yrken såsom ekonom, ingenjör, processingenjör mm. Eftersom många av dem inte var väsentligt smartare än de som redan jobbade praktiskt "på golvet" bildades uppfattningen att teoretiska kunskaper var till ingen nytta utan praktiska dito och att teoretikerna måste hållas kort så de inte förstörde bolagets verksamhet med sina nya påfund.

En konspirationsteoretiker var således en person som själv aldrig deltagit i en konspiration men som har läst mycket om konspirationer och försöker kartlägga och eventuellt förhindra dem.

2. En annan skillnad som kan göras mellan teoretiker och praktiker är den ironiska, där teoretikern, åtminstone i teorin, har frihet att lämna verkligheten (empirin) och fabulera fritt. I den meningen tillämpas konspirationsteoretiker på den där ÄR medlem i konspirationer och vill dölja dem. Detta åstadkoms genom att lägga fram ett stort antal teorier om möjliga eller omöjliga konspirationer som ska få den breda allmänheten att förlora intresset för allt vad konspirationer heter. Dessa är nog vanligast nuförtiden.
Tack, har ändrat länken nu.
Ja, att konspirationer finns är ju inget att fundera på... det är ju snarare fakta. Vill minnas att jag läst nåt om att det var CIA som började med begreppet konspiratonsteoretiker, vet inte om det stämmer.
Mikael1975
#3. Publicerat 2023-09-18 av Mikael1975
En person som inte accepterar msm uppfattningar, vårderingar och synsett, alt Paranoid.
Gideon I
#4. Publicerat 2023-09-18 av Gideon I
Läst i Nya tider:

- Mamma, vad är en konspirationsteoretiker?

- Det är en smart person som fattar verkligheten långt före alla andra.
Vingen
#5. Publicerat 2023-09-18 av Vingen
Läst i Nya tider:

- Mamma, vad är en konspirationsteoretiker?

- Det är en smart person som fattar verkligheten långt före alla andra.
Jaha, ja då vet vi att den mamman inte är en konspirationsteoretiker. ;-)
Vingen
#6. Publicerat 2023-09-19 av Vingen
En person som inte accepterar msm uppfattningar, vårderingar och synsett, alt Paranoid.
Paranoid är väl att ta i i överkant. En person som är lagd mot det konspiratoriska tänkandet är mer benägen än de flesta att se de små, små detaljerna och dra slutsatser utifrån dessa, och endast dessa.
Problemet kommer när detaljerna ska sammanfogas till en helhet, en realistisk verklighet, det händer liksom aldrig eller mycket sällan eftersom kunskap är teoretikerns värsta fiende. Praktisk kunskap är teorins verkligheten fast konspirationsteoretikern fyller ut kunskapsluckor med teorier och vips tror denne att konspirationsteorin är hela sanningen.

Tror jag.
Tillit
#7. Publicerat 2023-09-19 av Tillit
Låter som en diagnos... eller att vissa bokstavskombinationer har lättare för att hemfalla åt konspirationsteorier än andra.

NFED (nåt fel e det) som min moster brukar diagnostisera varenda människa på den här jorden.
sanningssökare
#8. Publicerat 2023-09-19 av sanningssökare
Paranoid är väl att ta i i överkant. En person som är lagd mot det konspiratoriska tänkandet är mer benägen än de flesta att se de små, små detaljerna och dra slutsatser utifrån dessa, och endast dessa.
Problemet kommer när detaljerna ska sammanfogas till en helhet, en realistisk verklighet, det händer liksom aldrig eller mycket sällan eftersom kunskap är teoretikerns värsta fiende. Praktisk kunskap är teorins verkligheten fast konspirationsteoretikern fyller ut kunskapsluckor med teorier och vips tror denne att konspirationsteorin är hela sanningen.

Tror jag.
Your so full of BS, hate to say that but thats the truth. Du har stått upp för lögn i allt du står för i frågor om Covid-19 och mycket annat. Du säger att alla ska själva få besluta om de ska ta ett giftigt genmanipulerande biovapen som kommer att ha enorma konsekvenser för världens människor när allt de vet om denna injektion är lögner om dem. De ska menar du utan att behöva få höra sanna varningar få ta beslut som grundar sig på att de har ljugits för. De ljögs om att injektionerna var säkra och effektiva, och lögnen fortsätter. Snart kommer nästa plandemi. Och du stöder denna ondska. Du har blivit en del av konspirationen att ljuga för världen om detta.

Luk 8:17 Det finns inge dolt som inte ska uppenbaras, och inget gömt som inte ska bli känt och komma i dagen.

Nu kommer sanningen fram. Det bevisas nu, det som dessa konspirationsteoretiker länge sagt, att Biden admistrationen har infört Censur i USA. Helt i strid mot gällande lag. Varför infördes censuren, jo för att lögnerna om covid-19 ine skulle kunna öppet berättas så att konspirationen bakom covid-19 skulle kunna fortgå som planerat.

Det som berättas i detta video inlägg har du så ofta förnekat i så många forum här på KD. Överallt kommer den nu fram, sanningen om covid-19 plandemin. Sanningen om konspirationerna (lögnerna) som kunde få nästan en hel värld att ta mkt giftiga genmanipulerande sjukdomsframfallande injektioner.

Josh Hawley Brings The Receipts To Show Biden Engaged In 'Un-American' Censorship Of U.S. Citizens - YouTube

Vingen
#9. Publicerat 2023-09-19 av Vingen
Luk 8:17 Det finns inge dolt som inte ska uppenbaras, och inget gömt som inte ska bli känt och komma i dagen.

Det som berättas i detta video inlägg har du så ofta förnekat i så många forum här på KD. Överallt kommer den nu fram, sanningen om covid-19 plandemin. Sanningen om konspirationerna (lögnerna) som kunde få nästan en hel värld att ta mkt giftiga genmanipulerande sjukdomsframfallande injektioner.

Josh Hawley Brings The Receipts To Show Biden Engaged In 'Un-American' Censorship Of U.S. Citizens - YouTube

Klippt av utrymmesskäl.

Lugna ner dig en aning,.. jag förstår att du kämpar mot det du ser vara dolt och lögn, en värld som vill ta kontrollen överallt, utplåna de flesta och så vidare.

Det är ingen tvekan om att du fullt och fast tror på den världsbilden. Jag säger inte emot dig, jag säger inte att du måste "tänka om" och "tänka rätt", inte alls.

Däremot har jag en annan syn på världen där vaccinet räddar folk trots biverkningar, där jag ser människor med postcovid efter att ha varit sjuka i covid. Dessa lider förskräckligt. Och jag ser människor som vaccinerat sig, en två tre ggr, vara fullt friska flera år efter vaccinet.

Min världsbild är alltså inte det du ser.
Din världsbild är alltså inte det jag ser.
Hur ska vi nu kunna mötas utan en massa slängar hit och dit om rätt och fel?
Jag tror att vi måste få tro det vi själva kommit underfund med.. inte efter det grannen, youtube, eller någon annan tror utan efter den verklighet vi var och en lever i varje dag.

Jag kan se min världsbild vara i fara när jag ser din video här om censur. Varför? Jo, det som sägs om vaccinet, det som vill/kan stoppa vaccinationer vid allvarliga pandemier, förbud mot munskydd och vaccin, är enligt min världsbild en samhällsfara om det får spridas vidare.
Du däremot ser i videon dina uppfattningar och rättesnören bli ansatta och tystade och ser din värld rasa sönder.
Egentligen finns denna video på grund av vårt olika sätt att se på världen. Vissa ser sin världsbild bli censurerad, och vill protestera, andra ser sin världsbild bli utsatt för fara och vill bejaka.

Kan du förstå det jag nu skriver? Att det finns människor som ser världen på ett helt annat vis än du gör. Och vice versa.
Gideon I
#10. Publicerat 2023-09-19 av Gideon I
Menar du att sanningen är relativ och att var och en har sin sanning, som är lika mycket värd?
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen