Höstlöv säger: "Ty du är min hjälp, under dina vingars skugga jublar jag". Ps. 63:8
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-12-02 av Anonym.
Kristna datingsidor
Jag är trött på denna slappa och halvseriösa sida. KD driver helt medvetet sen många år en sida som ska vara full av brister och bedragare, samt enorma mänder av gamla inaktiva profiler. Ca. 6000 profiler. Men kanske bara några hundra som egentligen är aktiva till och från. Men vad är alternativen?

Jag provade sidan Kristen Dating ett tag. Kändes väldigt inaktivt där. De flesta var inloggade för länge sen. Blev dock kontaktad av en kvinna som jag aldrig träffat, men som är med i samma församling på distans - lite kul. Vi är vänner nu. Och jag såg en del från KD där med. Men det kändes dött.

Happy Pancake kändes som nån världslig plats där kvinnorna verkade ha ännu mer "övertag" än här; alltså ännu mer av kvinnor bortskämda med uppmärksamhet och med en viss arrogans o.s.v. Det märktes att det inte var kristna på sidan. Kändes mer hårt och kallt. Å andra sidan träffade min vän sin nuvarande flickvän där, en kristen kvinna.

Och typ fem kvinnor jag träffat här på KD och haft mycket nära kontakt med, och träffat nästan alla, har gift sig, en "i anden" tror jag, de andra även formellt.

Läser på en kvinnas sida här om sidan Noah:

Tror jag såg dig på Noah. Den sidan verkar ju helt bluff, asiater som har vita profilbilder, vita som har svarta, maxrörigt. Vad ä din bild?


Jaa... Vad göra? KD har monopol, men har en kvalitetsstandard som är oacceptabel, i alla fall i förhållande till att många betalar för tjänsten. Ska alla aktiva registrera sig på Kristen Dating-sidan? Då skulle det nog bli fart på ledningen på KD.

Andra tankar och erfarenheter?...

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-12-02 av Anonym
Ja, det är bara att på nästa gudstjänst gå fram till någon du tycker är söt och påminna om att Bibeln säger att vi skall hälsa varandra med en helig kyss. :-)
Anonym
#2. Publicerat 2022-12-03 av Anonym
... Någon nämnde Noah, nytt för mig, finns det fler där? Det är bra med en dejtingsida där man hittar kristna, det är viktigt, men jag förundrar mig över antalet icke-kristna här som kräver att de som tar kontakt i princip är icke kristna, vad gör de här?
Noah drivs av företaget "Dating Factory" i Schweiz. Har man problem med att människorna bakom kristendate även driver skeiv.no, då gissar jag att man får problem även med denna "fabrik" för dejtingsajter.

Sen är det ju detta med data och integritet... Här ett uttdrag ur villkoren på Noah:

"... genom att lägga upp innehåll på ett offentligt ställe av tjänsten, medger du automatiskt, och du garanterar att du medger att du godkänner, till oss en oåterkallelig, evig, icke-exklusiv, global licens att använda sådan information och innehåll, samt att ge och bemyndiga underlicensiering av detta innehåll. Vi förbehåller oss rätten att använda innehåll från profiler, inklusive användarnamn, foton för att presentera dem i marknadsföringsmaterial. Webbplatsen har anslutit sig till nätverket Dating Factory vilka slår samman resurser och medlemmar av flera webbplatser för att ge dig ett större urval av medlemmarna att kommunicera med. Allt innehåll du lägger upp kan vara synliga på andra platser på nätet."


Anonym
#3. Publicerat 2022-12-03 av Anonym
Noah drivs av företaget "Dating Factory" i Schweiz. Har man problem med att människorna bakom kristendate även driver skeiv.no, då gissar jag att man får problem även med denna "fabrik" för dejtingsajter.

Sen är det ju detta med data och integritet... Här ett uttdrag ur villkoren på Noah:

"... genom att lägga upp innehåll på ett offentligt ställe av tjänsten, medger du automatiskt, och du garanterar att du medger att du godkänner, till oss en oåterkallelig, evig, icke-exklusiv, global licens att använda sådan information och innehåll, samt att ge och bemyndiga underlicensiering av detta innehåll. Vi förbehåller oss rätten att använda innehåll från profiler, inklusive användarnamn, foton för att presentera dem i marknadsföringsmaterial. Webbplatsen har anslutit sig till nätverket Dating Factory vilka slår samman resurser och medlemmar av flera webbplatser för att ge dig ett större urval av medlemmarna att kommunicera med. Allt innehåll du lägger upp kan vara synliga på andra platser på nätet."


Det var det fräckaste. Vad är GDPR?... Lotteri i församlingen kanske snart blir aktuellt för att träffa någon...
Anonym
#4. Publicerat 2022-12-03 av Anonym
Det var det fräckaste! Vad är GDPR?... Lotteri i församlingen kanske snart blir aktuellt för att träffa någon...
Tja, Schweiz är inte medlem i EU. Inte heller Storbritannien, där dataservrarna står. Så, ja vad är GDPR?

I det här avseendet briljerar faktiskt kristendate:

"Personuppgifterna används uteslutande till att administrera tjänsterna vi erbjuder, samt i de olika sociala funktioner som kräver detta.

Det är endast anställda hos KristenDate.se / Social Garden AS som har tillgång till dina personuppgifter, och bara i den utsträckning sådan tillgång är nödvändig för utveckling, drift och vidmaktshållande av tjänsten. Uppgifterna utlämnas icke till tredje parter, med undantag för underleverantörer som vi anlitar i samband med leverans av nödvändig funktionalitet."
Anonym
#5. Publicerat 2022-12-04 av Anonym

GDPR är ett skämt, på flera sätt. Skaffade en profil på den snarlikt klingande sidan Kristen Dating och ifrågasatte i mejl just att de skulle usurpera sig rätten till mina bilder enligt citerad text och de skrev först "Om du är så orolig över medlemskapet och huruvida vi kommer att missbruka den text (och ev. profilbild) som du laddar upp så rekommenderar jag att du inte blir medlem hos oss". Jag skrev då att de inte svarade på frågan, om syftet, att de tar över äganderätten över mina bilder? De svarade då: ”Syftet har inte varit att ta över äganderätten, utan att ha tillstånd att t ex optimera ev. bilder för medlemmen när kontot är aktivt. Vi delar ingen data med tredje part. När medlemmen säger upp sitt konto så kan denne begära radering av sitt konto, sina meddelanden och sin bild. Vi verkställer då det manuellt. Förmodligen kommer vi att automatisera detta inom kort så att när medlemmen säger upp sitt konto i sin kontrollpanel, så raderas all data som hör till kunden automatiskt." Har raderat mig därifrån nu.

De säger vad de vill, men det är så fejan och de andra som så många viker ut hela sitt liv åt fungerar, de raderar aldrig något utan lagrar allt i enorma serverhallar i öknen i USA.

Jag kollade villkoren. Det står ju uttryckligen att man ger tillstånd för lagring (i Sverige) och inget annat. Och det är ju självklart att de måste få lagra det man lägger upp i sin profil.

GDPR gäller som sagt inte utanför EU, så vad jänkarna gör i sina öknar kan de göra utan att begå någon överträdelse. (Verkar för övr. rätt dumt att lägga enorma serverhallar med behov av konstant kylning i en öken. Är du säker på att det stämmer? Platsen alltså - att serverhallarna finns vet jag.)

Ska man komma undan Big Data (som förvisso är en realitet) måste man logga ut från nätet för gott och aldrig se åt ett kreditkort eller en mobiltelefon igen. Med mera...
Anonym
#6. Publicerat 2022-12-04 av Anonym
Är så less på denna sida, händer inte mycket. Någon som har provat appen "Valo", är den seriös?
Det är så mycket svårare när man är lite äldre att hitta någon, finns ju så få naturliga kontaktytor. När man var yngre var det naturligare och man träffades i ungdomsgrupper och på läger, men vad gör man nu? Jag vill helst träffas IRL och umgås och försiktigt lära känna någon, istället är man hänvisad till denna sida eller liknande sidor. Gillar det egentligen inte alls!

Det är möjligt att vissa tjejer ständigt har full inkorg, men det gäller knappast alla tjejer. Tycker att det finns en hel del profiler här som verkar trevliga, men sällan någon som vill/orkar skriva tillbaks. Går jag däremot ut på en icke-kristen datingsida får jag betydligt fler svar. Märkligt tycker jag.

Men man måste ju också vara öppen för möjligheten att tanken är att man ska leva själv. Det finns en god och välsignad ensamhet. Jag försöker leva så här: öppen för om Gud vill ge mig en man och öppen för om Gud vill att jag ska leva själv. Jag tänker att vi kanske skulle lägga ner mer tid på att söka Gud än på att söka en man/hustru.
Önskar er alla lycka till!
Jag håller med dig, och särskilt om det sista du skriver. Det har suttit långt inne men med tiden har jag också landat i den inställningen.

Har provat Valo. Den är nog seriös men i mitt tycke helt värdelös som den är uppbyggd. Den är en "svajpa vänster eller svajpa höger-sajt", dvs man kastar en blick på ett foto och avgör om man vill förkasta eller spara och kanske gå vidare med en kontakt. De flesta jag såg (och det var inte många i Sverige, klart flest finskor) hade inte ens skrivit någon text, så man hade bara bilden att gå efter. Dyr är den också, jämfört med denna!

Inte så uppmuntrande, tyvärr...
Anonym
#7. Publicerat 2022-12-04 av Anonym
Är så less på denna sida, händer inte mycket. Någon som har provat appen "Valo", är den seriös?
Det är så mycket svårare när man är lite äldre att hitta någon, finns ju så få naturliga kontaktytor. När man var yngre var det naturligare och man träffades i ungdomsgrupper och på läger, men vad gör man nu? Jag vill helst träffas IRL och umgås och försiktigt lära känna någon, istället är man hänvisad till denna sida eller liknande sidor. Gillar det egentligen inte alls!

Det är möjligt att vissa tjejer ständigt har full inkorg, men det gäller knappast alla tjejer. Tycker att det finns en hel del profiler här som verkar trevliga, men sällan någon som vill/orkar skriva tillbaks. Går jag däremot ut på en icke-kristen datingsida får jag betydligt fler svar. Märkligt tycker jag.

Men man måste ju också vara öppen för möjligheten att tanken är att man ska leva själv. Det finns en god och välsignad ensamhet. Jag försöker leva så här: öppen för om Gud vill ge mig en man och öppen för om Gud vill att jag ska leva själv. Jag tänker att vi kanske skulle lägga ner mer tid på att söka Gud än på att söka en man/hustru.
Önskar er alla lycka till!
Mycket intressanta reflektioner och erfarenheter. Jag instämmer i mycket. Som jag skriver i en annan tråd så blir det svårare för kvinnor när de är över 40, och ju längre tiden går, desto mer blir det som för männen. Men kvinnor, utan barn speciellt, under 40, har det ofta lätt på datingsidor - jämfört med männen. Eller mycket lättare iaf. Jag har hellre "problemet" med att välja en av flera intresserade kvinnor, än alternativet - att inte ha någon intresserad kvinna alls. Som så många andra kollar jag ofta både inloggade och nya profiler när jag loggar in på KD. Ganska ofta ser man när en yngre, vacker kvinna går med. Ofta "råkar" den fördelaktiga bilden vara tagen så att det syns att de har stora/tydliga bröst. Vare sig de skriver något eller inget i presentationstexten, och vad de söker, så är de ofta "inaktiva" efter 2-4 dagar. De har då fått så många brev av intresserade män, och/eller själva hittat en man som är intresserad, att de lämnar KD/aktiviteten på sin sida och fokuserar på den kontakten. Skulle en man lägga upp en bild och inget mer skulle han kunna sitta och glo på sin tomma inkorg tills klockorna stannade - och mycket längre än så. Det är enormt ojämlikt här. (Och nej Dan och andra - detta är inte bitterhet - det är lite missnöje och klagolåt över något jag erfarit under många år). Och, som jag skrev, och som du skriver, Gabriella; när man som kvinna blir lite äldre, och har barn, så blir det mycket svårare. Så har de flesta män det hela tiden. Och jag undrar ju som Snömannen skojar om i megafonen: "Var är brudarna?". För så här ojämnt är det inte IRL. Som nån annan skrev; i kyrkan (IRL) är det ju ofta fler kvinnor än män. Men var är alla dessa singelkvinnor? Är de nöjda med att sitta ensamma hemma? Hur kommer det sig att männen isf inte är det?
Anonym
#8. Publicerat 2022-12-04 av Anonym
Två olika arenor för kristna, med så olika könsfördelning. Visst är det märkligt?

Att leva själv. Ja, den reflektionen har nog de flesta här gjort. Men jag instämmer nog med min kristne vän; Om Gud lagt ner en så stark längtan efter tvåsamhet i en människa - skulle Han då vilja att hon levde ensam ändå? Varför skulle Han då lägga ner denna längtan i henne? Då skulle iaf jag vilja få celibatets gåva, som en annan vän känner att han har. Han är väldigt nöjd med att leva ensam och känner inget behov eller önskan efter hustru och familj. Jag tror inte att det skulle vara/behöva vara Guds vilja att vi lever ensamma bara för att vi inte råkat hitta någon. Ser att Alice skrev nåt i en annan tråd om detta med att många lever ensamma; det var det att många de facto lever sina liv ensamma. Jag tror inte att det är så som så många kvinnor (för det är bara kvinnor som säger så); att "det finns nån för alla". Det är både matematiskt, och empiriskt helt motbevisat. Livet är orättvist. (Och nej, det är heller inte bitterhet - det är ett krasst konstaterande.)

Det är inte lätt att vara människa. Att vara ensam och längta efter sin andra halva, sin livskamrat - är verkligen inte lätt.
Anonym
#9. Publicerat 2022-12-04 av Anonym
Jag håller med dig, och särskilt om det sista du skriver. Det har suttit långt inne men med tiden har jag också landat i den inställningen.

Har provat Valo. Den är nog seriös men i mitt tycke helt värdelös som den är uppbyggd. Den är en "svajpa vänster eller svajpa höger-sajt", dvs man kastar en blick på ett foto och avgör om man vill förkasta eller spara och kanske gå vidare med en kontakt. De flesta jag såg (och det var inte många i Sverige, klart flest finskor) hade inte ens skrivit någon text, så man hade bara bilden att gå efter. Dyr är den också, jämfört med denna!

Inte så uppmuntrande, tyvärr...
Valo - flest finskor... Du är säker på att sidan inte heter Valio?
Anonym
#10. Publicerat 2022-12-04 av Anonym

En teori är att kristna kvinnor i högre utsträckning än kristna män väljer att leva med en icke kristen person. Jag har inga belägg för detta, mer än att det verkar vara så i min umgängeskrets.

Sedan tror jag också att det är fler kvinnor än män som kan tänka sig leva ensamt. Välmåendet mellan ensamstående och gifta män skiljer sig åt mycket. Samma mönster finns inte bland kvinnorna.
Just det ja - det har inte varit helt ovanligt att man sett yngre kristna kvinnor i sin omgivning som tagit sig an okristna män som "frälsningsprojekt". Förmodligen en blandning av medkänsla och förälskelse. Och modersinstinkt? Tänkte inte på det.

Jaha - skiljer sig välmåendet så mycket åt mellan ensamstående män och kvinnor? Vad kan det bero på?
Höstlöv säger: "Ty du är min hjälp, under dina vingars skugga jublar jag". Ps. 63:8
Skriv Skriv här Skriv i megafonen