BoazNovax säger: LS: 1 kor 7:39 säger att (i det här fallet kvinnan) kan gifta sig med VEM HON VILL! Blott det sker i Herren.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-11-27 av Anonym.
Bibelns äventyr
Rekommenderar varmt denna serie för barn, som är så bra att alla vuxna också vill titta tillsammans med barnen.
(vissa scener i vissa avsnitt är lite läskiga för de allra minsta, så ni vuxna får förkolla)

I serien igår:

- Skapelsen

- Jona

- Daniel i lejongropen

- David och Goliat

- Noas ark

- Mose

- Josua och slaget om Jeriko

- Simson och Delilah

- Jesu födelse (julevangeliet)

- Jesus gör under

- Josef och hans bröder

- Drottning Ester

- Påsken

Bibelns äventyr finns även i en DVD-box.

Här är en länk där alla kommer efter varandra i uppräknad ordning.

https://www.youtube.com/watch?v=cXjH97T2ABY&list=PLC36C5F37464D5D1B

Svar på inlägg

Huldah
#1. Publicerat 2022-11-27 av Huldah
Rekommenderar varmt denna serie för barn, som är så bra att alla vuxna också vill titta tillsammans med barnen.
(vissa scener i vissa avsnitt är lite läskiga för de allra minsta, så ni vuxna får förkolla)

I serien igår:

- Skapelsen

- Jona

- Daniel i lejongropen

- David och Goliat

- Noas ark

- Mose

- Josua och slaget om Jeriko

- Simson och Delilah

- Jesu födelse (julevangeliet)

- Jesus gör under

- Josef och hans bröder

- Drottning Ester

- Påsken

Bibelns äventyr finns även i en DVD-box.

Här är en länk där alla kommer efter varandra i uppräknad ordning.

https://www.youtube.com/watch?v=cXjH97T2ABY&list=PLC36C5F37464D5D1B

Jag har sett 5 delar. Verkar mycket bra! Underhållande o informativt! Fint sätt för barn att lära sig ur Bibeln!
Anonym
#2. Publicerat 2022-11-27 av Anonym
Håller med dig! :) Serien är den bästa jag har sett för barn, och jag älskar den också.
Och charmig och roligt upplagd med tidsresandet av de tre huvudpersonerna..som hamnar i klistret ibland, mitt i olika bibliska händelser.
Bibelns berättelser och personporträtt blir mer levande för barnen, med personer i film, eftersom det annars lätt blir abstrakt att berätta om saker som hände för tusentals år sedan.
Huldah
#3. Publicerat 2022-11-28 av Huldah
Håller med dig! :) Serien är den bästa jag har sett för barn, och jag älskar den också.
Och charmig och roligt upplagd med tidsresandet av de tre huvudpersonerna..som hamnar i klistret ibland, mitt i olika bibliska händelser.

Bibelns berättelser och personporträtt blir mer levande för barnen, med personer i film, eftersom det annars lätt blir abstrakt att berätta om saker som hände för tusentals år sedan.
Jag fortsätter titta! Även om jag läst Bibeln i snart 70.år, så lärde jag mig nytt! Proffsig film o anpassad till barn o ungdom! SNART sett nästan halva! Väldigt humoristisk dessutom! Rekommenderas inte till små barn, men vad får inte de små barnen se nuförtiden? Bibeln glorifierar inte våld! Jag hoppas alla skulle se denna film, särskilt med tanke på att Bibeln är svenskt kulturarv! Pinsamt hur dåligt svensken är insatt! Svarar nästan inte eller fel i biblisk frågesport!
Anonym
#4. Publicerat 2022-11-28 av Anonym
Jag fortsätter titta! Även om jag läst Bibeln i snart 70.år, så lärde jag mig nytt! Proffsig film o anpassad till barn o ungdom! SNART sett nästan halva! Väldigt humoristisk dessutom! Rekommenderas inte till små barn, men vad får inte de små barnen se nuförtiden? Bibeln glorifierar inte våld! Jag hoppas alla skulle se denna film, särskilt med tanke på att Bibeln är svenskt kulturarv! Pinsamt hur dåligt svensken är insatt! Svarar nästan inte eller fel i biblisk frågesport!
Jag blir så glad över det du skriver, och jag håller med dig i allt. Serien är så bra, rolig och spännande att man kan titta ensam som vuxen också. Trots att den är "omodern" och gjord för många år sedan.
Vi brukade titta på avsnittet "Jesu födelse" som julevangelium. Även om inte Jesus föddes vid jul och på det datumet som julen firas. Men det är ju inte högtiden som är det viktiga..utan Jesus själv, och allt han har gjort för oss. Det borde firas och uppmärksammas varje dag. :) Han är ju Guds gåva till oss.

Och ja, människor idag kan nästan ingenting om Bibeln. Såg vid ett tillfälle en frågesport där de skulle svara på vad de första två människorna hette i Bibeln, och svaret blev: "Tor och Freja".
Huldah
#5. Publicerat 2022-11-28 av Huldah
Jag blir så glad över det du skriver, och jag håller med dig i allt. Serien är så bra, rolig och spännande att man kan titta ensam som vuxen också. Trots att den är "omodern" och gjord för många år sedan.
Vi brukade titta på avsnittet "Jesu födelse" som julevangelium. Även om inte Jesus föddes vid jul och på det datumet som julen firas. Men det är ju inte högtiden som är det viktiga..utan Jesus själv, och allt han har gjort för oss. Det borde firas och uppmärksammas varje dag. :) Han är ju Guds gåva till oss.

Och ja, människor idag kan nästan ingenting om Bibeln. Såg vid ett tillfälle en frågesTor port där de skulle svara på vad de första två människorna hette i Bibeln, och svaret blev: "Tor och Freja".
Haha! Tor och Freja! Sååå sorgligt! Visst får vi tro vad vi vill, men men jag tycker det är beklämmande att man inte sätter sig in i allt innan man väljer vad man vill tro på! Var kan man köpa denna som DVD?
Huldah
#6. Publicerat 2022-11-28 av Huldah
Jag blir så glad över det du skriver, och jag håller med dig i allt. Serien är så bra, rolig och spännande att man kan titta ensam som vuxen också. Trots att den är "omodern" och gjord för många år sedan.
Vi brukade titta på avsnittet "Jesu födelse" som julevangelium. Även om inte Jesus föddes vid jul och på det datumet som julen firas. Men det är ju inte högtiden som är det viktiga..utan Jesus själv, och allt han har gjort för oss. Det borde firas och uppmärksammas varje dag. :) Han är ju Guds gåva till oss.

Och ja, människor idag kan nästan ingenting om Bibeln. Såg vid ett tillfälle en frågesport där de skulle svara på vad de första två människorna hette i Bibeln, och svaret blev: "Tor och Freja".
Huldah
#7. Publicerat 2022-11-28 av Huldah
Jag blir så glad över det du skriver, och jag håller med dig i allt. Serien är så bra, rolig och spännande att man kan titta ensam som vuxen också. Trots att den är "omodern" och gjord för många år sedan.
Vi brukade titta på avsnittet "Jesu födelse" som julevangelium. Även om inte Jesus föddes vid jul och på det datumet som julen firas. Men det är ju inte högtiden som är det viktiga..utan Jesus själv, och allt han har gjort för oss. Det borde firas och uppmärksammas varje dag. :) Han är ju Guds gåva till oss.

Och ja, människor idag kan nästan ingenting om Bibeln. Såg vid ett tillfälle en frågesport där de skulle svara på vad de första två människorna hette i Bibeln, och svaret blev: "Tor och Freja".
Mitt favoritställe i Bibeln är Amos 8:11
Huldah
#8. Publicerat 2022-11-28 av Huldah
Sorry. Kan du hitta det själv? Tekniken här på KD funkar inte klistra o klistra...
Anonym
#9. Publicerat 2022-11-28 av Anonym
Mitt favoritställe i Bibeln är Amos 8:11
Ett underbart Gudsord. Tack!

"Se, dagar skall komma,
säger Herren, Herren,
då jag skall sända hunger i landet,
inte en hunger efter bröd,
inte en törst efter vatten,
utan efter att höra Herrens ord."

Anonym
#10. Publicerat 2022-11-28 av Anonym
Haha! Tor och Freja! Sååå sorgligt! Visst får vi tro vad vi vill, men men jag tycker det är beklämmande att man inte sätter sig in i allt innan man väljer vad man vill tro på! Var kan man köpa denna som DVD?
BoazNovax säger: LS: 1 kor 7:39 säger att (i det här fallet kvinnan) kan gifta sig med VEM HON VILL! Blott det sker i Herren.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen