Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Roffe
Skapat 2022-11-11 av Roffe, man, 76 år, Dalarnas län.
Singlar är lyckligare än par!

Singlar är lyckligare än par!

I dag är det alla singlars dag, datumet, 11 november (11/11) väljs eftersom siffran "1" liknar en person som är ensam. Dejtingexperten Angela Ahola instämmer och menar att singel alla gånger är bättre än en relation som inte är tillfredställande.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-11-11 av Anonym
Denna Angela sade alltså inte att "Singlar är lyckligare än par". Utan det som hon sade var att en person som är singel är lyckligare än en person i en relation som inte är tillfredsställande. Det kan till exempel handla om ömsesidigt beroende, utnyttjande, med mera, och säger inte att "Singlar är lyckligare än par".
Anonym
#2. Publicerat 2022-12-18 av Anonym
Det tror jag inte.....
men det finns många misslyckade äktenskap. Alla relationer kräver hårt arbete. Inget kommer av sig själv, utom möjligtvis i början
Anonym
#3. Publicerat 2022-12-18 av Anonym
Det tror jag inte.....
men det finns många misslyckade äktenskap. Alla relationer kräver hårt arbete. Inget kommer av sig själv, utom möjligtvis i början
Precis.
Roffe
#4. Publicerat 2022-12-19 av Roffe
  • 9 Bättre bo i en vrå på taket

  • än dela huset

  • med en grälsjuk kvinna.

  • 10 Den gudlöses själ

  • har lust till det onda,

  • hans nästa finner ingen nåd

  • i hans ögon.

19 Bättre bo i ett öde land

  • än tillsammans med en grälsjuk

  • och elak kvinna.

  • 20 Den vise har dyrbara skatter

  • och salvor i sin boning,

  • en dåraktig människa

  • slösar bort det.


Anonym
#5. Publicerat 2022-12-19 av Anonym
Jag tror att man behöver skilja på vilken grundförutsättning man har.

Sverige är förmodligen det mest sekulariserade landet i världen, samt innehåller mest ensamhushåll i världen. Ca 40% bor ensamma.
När ensamboende människor, singlar, dejtar och har lösa förbindelser, så utgår man ifrån sitt ego, sin lust, och sina egna behov. Man får en "frihet" som innebär att man själv alltid kan ha sig själv i centrum utan konkurrens om behov, hänsyn osv.
Detta leder inte till en inre lycka, glädje och frid. Men till världens behovstillfredsställelser, som idag står högt i kurs och ideal i landet.
Att då slippa binda sig och få tråkiga och jobbiga krav kan förmodligen upplevas som en vinst.

Och så jämförelsen med kristna..
Jag känner många kristna som lever i frid, glädje och kärlek som singlar. De är uppenbart harmoniska, tacksamma och förnöjsamma, och lever med sin utgångspunkt i kärleken, tron och glädjen i Herren och i att leva speciellt i gemenskap med andra kristna de kan dela allt detta med.
En kristen singel är aldrig ensam, eftersom Herren alltid omsluter och leder och älskar människan.
En kristen singel kan engagera sig med stor frihet i allt gott arbete och alla goda relationer för Herrens skull, vilket också blir till välsignelse för henne själv.
Att få behålla friden och friheten kan ge stor lycka och glädje och vara en välsignelse som breder ut sig över alla områden i livet.

Även kristna är idag influerade av världens ideal och mål. Därför fungerar inte äktenskapen som de ska.
Förväntningarna handlar ofta om att finna någon som ska "bli den sista pusselbiten" i det egna lyckliga livet. Man vill få leva ut sexualiteten, man vill få ha gemensamma intressen ihop, man vill få trygghet m.m.
När det inte blir utifrån den egna förväntningen och viljan så knakar bygget i fogarna..
Två kristna singlar som ska förväntas uppfylla den andres önskningar och krav i ett äktenskap kommer att få problem.
Så länge som människan är fylld av längtan att få de egna behoven tillfredsställda så är människan ego-centrerad med sitt eget bästa för ögonen.
Två likadana människor med samma utgångspunkt kommer att få svårigheter.

Svaret är att den som söker en partner behöver fundera på vems behov som ska stå i fokus.
Lyckliga förhållanden och äktenskap har bara en lösning: Guds vilja är alltid i fokus.
Människans vilja behöver alltid vara sekundär.
Andens ledning. Att ta sitt kors och följa Kristus. Att dö bort från sitt ego. Att inte ledas av sitt eget kött. Att ta sitt ansvar som kristen och vaka över båda parter andligen är den grund som måste finnas.
Att se sin partners lycka och andliga välmående som nr 1, där grunden för att lyckas med det är att man själv alltid söker Guds vilja före sin egen.

Lär känna en partner ordentligt. Lär känna dig själv. Är du redo?
Roffe
#6. Publicerat 2022-12-21 av Roffe
Sverige är förmodligen det mest sekulariserade landet i världen, samt innehåller mest ensamhushåll i världen. Ca 40% bor ensamma.
När ensamboende människor, singlar, dejtar och har lösa förbindelser, så utgår man ifrån sitt ego, sin lust, och sina egna behov. Man får en "frihet" som innebär att man själv alltid kan ha sig själv i centrum utan konkurrens om behov, hänsyn osv.
Detta leder inte till en inre lycka, glädje och frid. Men till världens behovstillfredsställelser, som idag står högt i kurs och ideal i landet.
Att då slippa binda sig och få tråkiga och jobbiga krav kan förmodligen upplevas som en vinst.

Och så jämförelsen med kristna..
Jag känner många kristna som lever i frid, glädje och kärlek som singlar. De är uppenbart harmoniska, tacksamma och förnöjsamma, och lever med sin utgångspunkt i kärleken, tron och glädjen i Herren och i att leva speciellt i gemenskap med andra kristna de kan dela allt detta med.
En kristen singel är aldrig ensam, eftersom Herren alltid omsluter och leder och älskar människan.
En kristen singel kan engagera sig med stor frihet i allt gott arbete och alla goda relationer för Herrens skull, vilket också blir till välsignelse för henne själv.
Att få behålla friden och friheten kan ge stor lycka och glädje och vara en välsignelse som breder ut sig över alla områden i livet.

Även kristna är idag influerade av världens ideal och mål. Därför fungerar inte äktenskapen som de ska.
Förväntningarna handlar ofta om att finna någon som ska "bli den sista pusselbiten" i det egna lyckliga livet. Man vill få leva ut sexualiteten, man vill få ha gemensamma intressen ihop, man vill få trygghet m.m.
När det inte blir utifrån den egna förväntningen och viljan så knakar bygget i fogarna..
Två kristna singlar som ska förväntas uppfylla den andres önskningar och krav i ett äktenskap kommer att få problem.
Så länge som människan är fylld av längtan att få de egna behoven tillfredsställda så är människan ego-centrerad med sitt eget bästa för ögonen.
Två likadana människor med samma utgångspunkt kommer att få svårigheter.
Svaret är att den som söker en partner behöver fundera på vems behov som ska stå i fokus.
Lyckliga förhållanden och äktenskap har bara en lösning: Guds vilja är alltid i fokus.
Människans vilja behöver alltid vara sekundär.
Andens ledning. Att ta sitt kors och följa Kristus. Att dö bort från sitt ego. Att inte ledas av sitt eget kött. Att ta sitt ansvar som kristen och vaka över båda parter andligen är den grund som måste finnas.
Att se sin partners lycka och andliga välmående som nr 1, där grunden för att lyckas med det är att man själv alltid söker Guds vilja före sin egen.
Lär känna en partner ordentligt. Lär känna dig själv. Är du redo?
Alice
#7. Publicerat 2022-12-22 av Alice
Det är inte sant, människor som lever i kärleksfulla (eller bara någorlunda ok) parrelationer mår bättre och lever längre.
Det är den forskning jag läst åtminstone.
Anonym
#8. Publicerat 2022-12-22 av Anonym
Det är inte vad jag har sett, i hela mitt liv.
Känner många kristna som mår fantastiskt bra som just singlar.
Nyckeln är en kärleksfull relation med Gud. Och med kristna syskon.
Alltså ett liv i kärlek.

Trygghet och gemenskap måste inte utgå från en partnerrelation. Att höra till ett sammanhang är ofta viktigare för hälsan.
En mindre bra partnerrelation ger ofta känslor, tankar och handlingar som leder till ohälsa och ofrid.

Det är övergivenhet och total och ofrivillig ensamhet som kan vara destruktiv för människan.
Men det botas med en djup överlåten relation med Herren samt med trossyskon man känner samhörighet med.
Marie
#9. Publicerat 2023-01-06 av Marie
Kom ihåg – vi människor snubblar – alla gör det. Det är därför det är så tryggt att gå hand i hand.
Roffe
#10. Publicerat 2023-01-12 av Roffe

Kärlekens väg

    1 Om jag talar både människors och änglars språk men inte har kärlek,

    är jag bara ekande brons eller en skrällande cymbal. 2 Och om jag har profetisk gåva

    och vet alla hemligheter och har all kunskap, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg

    men inte har kärlek, så är jag ingenting. 3 Och om jag delar utallt jag äger

    och om jag offrar min kropp till att brännas men inte har kärlek, så vinner jag ingenting.

    4 Kärleken är tålig och mild. Kärleken avundas inte, den skryter inte, den är inte uppblåst.

    5 Den beter sig inte illa, den söker inte sitt, den brusar inte upp, den tänker inte på det onda.

    6 Den gläder sig inte över orätten men gläds med sanningen. 7 Allt bär den, allt tror den,

    allt hoppas den, allt uthärdar den. 8 Kärleken upphör aldrig. Men profetiorna ska försvinna,

    tungomålen ska tystna och kunskapen försvinna.

Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen