Svar #4. Postat 2022-11-11 kl 23:07 av anonym.
Tack för tankar. Jag förstår, och delar din hållning i mycket. Jag har släkt där det i två fall skilt väldigt mycket i ålder, och de var lyckliga. Båda de äldre har dött nu, men i det fall där den äldre (hon faktiskt) var sjuk så berodde det på väldigt extrem hälsopåverkan tidigt i livet.
Vad gäller mig så söker jag inte nån som är 20+ år yngre än jag. Det är nog för mycket, ur en annan aspekt; det motsatta hållet: en mycket yngre kvinna är många gånger inte mogen och vuxen nog för en påtagligt äldre man. Det är inte bara "han som är för gammal", utan också "hon som är för omogen". Jag har själv upplevt det, för många år sedan.
Som sagt så förstår och delar jag mycket i dina tankar. Dock är det mer den där "inte ok-känslan" jag uppfattar ibland, som jag undrar över. Hur tänker de kvinnorna? (Inte alla kvinnor, men det är nån slags "kod" vi män klart uppfattat, menar jag. Där vet jag att jag inte är ensam.) Jag gissar att de yngre kvinnor som inte tycker det är ok att en 10+ år äldre man besöker deras profil inte tycker det utifrån kommande "hälso- och livssituationsaspekter" på ålderdomen, utan mer utifrån "här och nu". Det skulle vara intressant att få veta hur sådana kvinnor tänker, utifrån saklig basis.