Höstlöv säger: Låt oss uppmuntra varandra & sprida glädje! Helgen står för dörren & oavsett vad den innebär finns Guds kärlek & omsorg där för oss.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-11-10 av Anonym.
Åldersskillnad här på KD
*funderar*
Besök på sin sida är ofta trevligt. Jag får dock mest besök av kvinnor som är mycket äldre än jag. Och män. Samtidigt som jag letar efter en kvinna som är mycket yngre än jag. Litet dilemma där... Hur som helst - jag har inget emot att även äldre besöker min sida. Varsågoda. Men däremot upplever jag att det "inte är ok"/att det är obehagligt om man som man besöker en 10-20 år yngre kvinnas sida. Detta är en kontaktsida. Ett forum för kontakt. Det är som att vara i en lokal. En församlingslokal, en bygdegård eller en pub. Man kan träffas och prata. Säga hej. Och som IRL så ser man sig omkring vilka som är runt en.

Man kan tycka vad man vill om åldersskillnader. Det är tillåtet. Själv besöker jag både yngre, jämngamla och äldre kvinnors profiler, för att se lite vilka de är. Se mig om lite. Och mängder av män i alla åldrar besöker min sida! Ca. 30% av besöken kanske. Tänk om jag skulle tycka att de vore "creepy" eller suspekta för det? Men det gör jag inte. Men - jag uppfattar utifrån olika signaler att yngre kvinnor kan göra det, om det inte är en jämngammal eller bara lite äldre man som besöker deras sida. Hur kommer det sig egentligen? Samtidigt är väl den vanligaste parkonstellationen att mannen är äldre och kvinnan yngre än mannen? Det känns motsägelsefullt.

Jag har känslan av att män oftare inte har problem med att äldre kvinnor eller samma kön besöker deras sidor - men att yngre kvinnor kan ha åsikter om att en man som är äldre än dem besöker deras sida. Har fler den uppfattningen? Hur kommer det sig att det verkar vara så? (slipper gärna förklaringar som går ut på att män är "creepy" och kvinnor så rena, spröda och oskyldiga osv.) Är kvinnor mindre toleranta? Ska vi inte vara jämställda nuförtiden? Och fördomsfria? Hur kommer det sig?...

Vad tänker ni?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-11-11 av Anonym
Edit: Haha, ja... Ingen vågar svara. Lite känsligt ämne tydligen ja. Men denna dynamitgubbe behöver slängas in i rummet. Fått fler besök på min profil efter denna post. Bara äldre män. De har säkert samma funderingar. Skulle vara intressant att höra kvinnors funderingar. Yngre män har av naturliga skäl inte så stor erfarenhet av denna situation, men kvinnor i alla åldrar har det nog. Och män som är 40+ ungefär.

Frågan är alltså:

  • Jag har känslan av att män inte har problem med att äldre kvinnor eller samma kön besöker deras sidor - men att yngre kvinnor kan ha åsikter om att en man som är äldre än dem besöker deras sida. Har fler den uppfattningen? Hur kommer det sig att det verkar vara så? (slipper gärna förklaringar som går ut på att män är "creepy" och kvinnor så rena, spröda och oskyldiga osv.) Är kvinnor mindre toleranta? Ska vi inte vara jämställda nuförtiden? Och fördomsfria? Hur kommer det sig?...

    Vad tänker ni?
Anonym
#2. Publicerat 2022-11-11 av Anonym
Edit: Haha, ja... Ingen vågar svara. Lite känsligt ämne tydligen ja. Men denna dynamitgubbe behöver slängas in i rummet. Fått fler besök på min profil efter denna post. Bara äldre män. De har säkert samma funderingar. Skulle vara intressant att höra kvinnors funderingar. Yngre män har av naturliga skäl inte så stor erfarenhet av denna situation, men kvinnor i alla åldrar har det nog. Och män som är 40+ ungefär.

Frågan är alltså:

  • Jag har känslan av att män inte har problem med att äldre kvinnor eller samma kön besöker deras sidor - men att yngre kvinnor kan ha åsikter om att en man som är äldre än dem besöker deras sida. Har fler den uppfattningen? Hur kommer det sig att det verkar vara så? (slipper gärna förklaringar som går ut på att män är "creepy" och kvinnor så rena, spröda och oskyldiga osv.) Är kvinnor mindre toleranta? Ska vi inte vara jämställda nuförtiden? Och fördomsfria? Hur kommer det sig?...

    Vad tänker ni?
Anonym
#3. Publicerat 2022-11-11 av Anonym
Edit: Haha, ja... Ingen vågar svara. Lite känsligt ämne tydligen ja. Men denna dynamitgubbe behöver slängas in i rummet. Fått fler besök på min profil efter denna post. Bara äldre män. De har säkert samma funderingar. Skulle vara intressant att höra kvinnors funderingar. Yngre män har av naturliga skäl inte så stor erfarenhet av denna situation, men kvinnor i alla åldrar har det nog. Och män som är 40+ ungefär.

Frågan är alltså:

  • Jag har känslan av att män inte har problem med att äldre kvinnor eller samma kön besöker deras sidor - men att yngre kvinnor kan ha åsikter om att en man som är äldre än dem besöker deras sida. Har fler den uppfattningen? Hur kommer det sig att det verkar vara så? (slipper gärna förklaringar som går ut på att män är "creepy" och kvinnor så rena, spröda och oskyldiga osv.) Är kvinnor mindre toleranta? Ska vi inte vara jämställda nuförtiden? Och fördomsfria? Hur kommer det sig?...

    Vad tänker ni?
Det är nog inte konstigare än att de flesta som är här för att hitta en partner söker någon i ungefär samma ålder. Att kärlek kan slå till när man träffar någon, oavsett ålderskillnad, det är en sak. Men att medvetet söka någon som är 20+ år yngre, varför göra det? Är båda mitt i livet och friska så är det givetvis inte hela världen, men åren går och rätt som det är sitter en ännu frisk 60-åring fast med en multisjuk 80-åring som bokstavligen har ena benet i graven. Inte lika kul då. :(

Exemplet hämtat ur verkligheten, från en närstående till mig...
Anonym
#4. Publicerat 2022-11-11 av Anonym
Tack för tankar. Jag förstår, och delar din hållning i mycket. Jag har släkt där det i två fall skilt väldigt mycket i ålder, och de var lyckliga. Båda de äldre har dött nu, men i det fall där den äldre (hon faktiskt) var sjuk så berodde det på väldigt extrem hälsopåverkan tidigt i livet.

Vad gäller mig så söker jag inte nån som är 20+ år yngre än jag. Det är nog för mycket, ur en annan aspekt; det motsatta hållet: en mycket yngre kvinna är många gånger inte mogen och vuxen nog för en påtagligt äldre man. Det är inte bara "han som är för gammal", utan också "hon som är för omogen". Jag har själv upplevt det, för många år sedan.

Som sagt så förstår och delar jag mycket i dina tankar. Dock är det mer den där "inte ok-känslan" jag uppfattar ibland, som jag undrar över. Hur tänker de kvinnorna? (Inte alla kvinnor, men det är nån slags "kod" vi män klart uppfattat, menar jag. Där vet jag att jag inte är ensam.) Jag gissar att de yngre kvinnor som inte tycker det är ok att en 10+ år äldre man besöker deras profil inte tycker det utifrån kommande "hälso- och livssituationsaspekter" på ålderdomen, utan mer utifrån "här och nu". Det skulle vara intressant att få veta hur sådana kvinnor tänker, utifrån saklig basis.
sestir
#5. Publicerat 2022-11-12 av sestir
Är det kvinna 50+ som går in på min profil så tänker jag att hon nog ska kolla upp vad jag är för typ av person och sen ge synpunkter till någon yngre kvinna som intresserat sig.
Mer troligt är det nog någon som drömmer och tror att ett sådant förhållande vore realistiskt, eller så har hon klickat fel.

Är det en karl så är första tanken i nuläget att det är en kartläggning av åsikter inför kommande rysk eller kanske tysk folkmordsinvasion. Om det är någon som skriver på forumet är det rimligt att man vill kolla upp vad det egentligen är för typer man pratar med. Klicka fel finns som alternativ här också. Är han från Sodom eller Gomorra och har bild så gissar jag bög.

Jag har 43% besök av "män".
Bland kvinnliga besökare är 36% 45 år eller äldre.
Av de kvinnliga besökare som är yngre än 45 har nästan alla besökt min profil efter att jag tagit någon form av kontakt med dem. Av de återstående har alla, eller nästan alla, minst två barn.

Har ni liknande statistik?
Anonym
#6. Publicerat 2022-11-12 av Anonym
Kung David hade en yngre kvinna (sjuksköterskan Abishag) som sängvärmare när han blev gammal. Ett annat par där det troligtvis var stor åldersskillnad är Isak och Rebecka, han var 40 står det, hon troligtvis nånstans runt 20. Har hört en siffra på 17 år men bibelforskningen verkar inte riktigt slå fast ålder. Hursomhelst behöver inte åldern vara ett hinder, om inte bägge parter har samma livsåskådning kan det likväl leda till problem. "Gå inte som i omaka par med dem inte tror" är väl en mycket större riskfaktor i ett äktenskap än just ålder.
I dagens feministiska tidevarv ska kvinnan helst klara sig själv på livets alla områden inkl. fortplantning, och därför kommer en äldre erfaren man mest troligtvis ratas oavsett.
Anonym
#7. Publicerat 2022-11-12 av Anonym
Är det kvinna 50+ som går in på min profil så tänker jag att hon nog ska kolla upp vad jag är för typ av person och sen ge synpunkter till någon yngre kvinna som intresserat sig.
Mer troligt är det nog någon som drömmer och tror att ett sådant förhållande vore realistiskt, eller så har hon klickat fel.

Är det en karl så är första tanken i nuläget att det är en kartläggning av åsikter inför kommande rysk eller kanske tysk folkmordsinvasion. Om det är någon som skriver på forumet är det rimligt att man vill kolla upp vad det egentligen är för typer man pratar med. Klicka fel finns som alternativ här också. Är han från Sodom eller Gomorra och har bild så gissar jag bög.

Jag har 43% besök av "män".
Bland kvinnliga besökare är 36% 45 år eller äldre.
Av de kvinnliga besökare som är yngre än 45 har nästan alla besökt min profil efter att jag tagit någon form av kontakt med dem. Av de återstående har alla, eller nästan alla, minst två barn.

Har ni liknande statistik?
Varför skulle en äldre kvinna här kolla upp profiler åt någon yngre kvinna? Känns inte så troligt. KD-mentor?...

Tror du att män som besöker kartlägger inför kommande folkmordsinvasion?? Känns lite hårddraget, tycker jag. Men du får tro som du vill. Jag skulle tro att det är som du skriver sen - nån som vill kolla vad det är för gök som skriver i forumet.

Jag har inte räknat ut statistik på besöken. Orka. Men jag har kollat antalet medlemmar genom sökfunktionen, och det är ca. 73% män eller nåt. 0,7 kvinnor per man, eller omvänt 1,4 män per kvinna. Förklarar också varför det känns som att det är just män som har det väldigt segt här. Förutom de män som ser bra ut, har bra jobb/status och har rätt charm osv.

Ändå förvånande att så många män besöker dig med. Det är väl för att vi skriver i forumet. Men jag kollar sällan upp män. Skulle kännas lite "suspekt".

Tack för feedback.
Anonym
#8. Publicerat 2022-11-12 av Anonym
Det skulle vara extra intressant att höra vad nån tjej eller kvinna, 20-40 ca. har för reflektioner kring det jag frågar kring i TS. Det är ju er/interaktionen med er jag skriver och funderar kring.

Välkomna.
Kapten
#9. Publicerat 2022-11-16 av Kapten

Kan undra varför inte tjejer kommenterar här. Min erfarenhet här är nån vecka gammal men testar andra ställen som HP och Tinder nu (Tinder är mest till för narcissistiska halvnakenmodeller utan intresse av en relation). Folk verkar söka i ett spann där man själv ingår, men ofta drar ner åldersskalan till de yngre extra, sällan mycket äldre, och det förekommer ofta att båda könen vill ha någon bara yngre än sig själv. Jag tror att det beror på internet som artificiell mötesplats där många ihop i verkliga livet inte hade blivit det på nätet. Här ser man först åldern, det är dejtingsidornas fel, med en pervers fixering vid ett enda stillbildsfoto och ålder, där man ger kandidater ibland en sekund för evaluering. I verkliga livet kan man ana folks ålder bara ungefär och man hinner betrakta vem det nu är i rörelse med röst, mimik och personlighet kanske länge innan man kan få veta ålder, och kan vara intresserad av någon flera år äldre, utan att det betyder något, kanske inte ens ana en skillnad på 10-15 år, men dejtingsidorna anger inte ens åldersspann som de borde, som 5-årsspann eller ange bara årtionde, vilket hade räckt, utan man står där med sin ålderssiffra som på ett polisfoto i något land, och det som folk tittar på först är foto och ålder. Och bl.a. eftersom folk tenderar att se äldre ut på foto tenderar de flesta att leta någon yngre. – Men som du säger är kanske en vanlig parkonstellation att mannen är äldre än kvinnan, och det är kanske samma biologi bakom som att kvinnor sällan kan tänka sig en kortare man, men gärna en (mycket) längre. Och nej, vare sig kvinnor eller män är särskilt rena, har förstått en del på HP som inte får plats här, oftast är det överskott på män (Tinder 67 %), och det är tjejerna som har all trafik och bekräftelse, männen nästan ingen, och det gör tjejerna kräsna och allt mer arroganta och hånfulla, för de har råd med det.
Annelie47
#10. Publicerat 2022-11-16 av Annelie47
Varför upplever du att det inte är ok att besöka yngre kvinnors sidor? Är det något du enbart upplever eller har du exempel på det? Så jag förstår bättre :)
Höstlöv säger: Låt oss uppmuntra varandra & sprida glädje! Helgen står för dörren & oavsett vad den innebär finns Guds kärlek & omsorg där för oss.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen