BoazNovax säger: Moand Välkommen! Så damerna här har väntat på dig. Och nu är du äntligen här.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2022-11-05 av Anonym.
JOB: Jorden svävar i rymden
I Jobs bok säger Job att Jorden svävar i rymden:

"7 Han spänner ut nordanrymden över det tomma och hänger upp jorden på intet. 8 Han samlar vatten i sina moln såsom i ett knyte, och skyarna brista icke under bördan. 9 Han gömmer sin tron för vår åsyn, han omhöljer den med sina skyar. 10 En rundel har han välvt såsom gräns för vattnen, där varest ljus ändas i mörker."

Job 26:7-10. (1917 års översättning.)

Vem talar?
Svar: Job.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2022-11-05 av Anonym
Helige Ande (Gud) genom Job?...
Anonym
#2. Publicerat 2022-11-05 av Anonym
Helige Ande (Gud) genom Job?...

Den som har läst Job vet att det är en dialog mellan olika personer, som säger helt olika saker. Det är därför som jag har skrivit att den som talar är Job.
sestir
#3. Publicerat 2022-11-05 av sestir
(2017 års översättning.)

Jaha 1917 års...

Det kan ju hända att Job hittade informationen i någon skriftrulle som i sin tur producerats under gudomlig inspiration.

"jorden" = erets, vilket kan betyda "land". Jag tänker mig att det kan syfta på isbelagda hav eftersom han i första delen av versen nämner norden.
AllanE
#4. Publicerat 2022-11-05 av AllanE
Det behövdes knappast något direkt ingripande av Heliga Ande för detta.
Man vet inte när Jobs bok skrevs, eller när Job levde.
Ifall Job levde för mycket länge sedan, kan det ha krävts direkt uppenbarelse från Gud för att uppenbara saken.
Men texten är skriven som om Job bara påminner om ett allmänt känt faktum.
Att jorden är ett klot som är upphängt i ingenting har varit känt länge.
När Daniel studerade vid universitetet i Babylon var det säkert en av de saker han fick lära sig att bevisa - såvida han inte kände till det redan tidigare.
Anonym
#5. Publicerat 2022-11-05 av Anonym
Just det här citatet betyder inte så mycket för mig och det är långt ifrån höjdpunkterna i boken. Men jag tycker att det är intressant då det finns de som påstår att bibeln säger att Jorden är platt, och att en rund jord som svävar i rymden är något som inte ger mening åt tillvaron.
Anonym
#6. Publicerat 2022-11-05 av Anonym

Den som har läst Job vet att det är en dialog mellan olika personer, som säger helt olika saker. Det är därför som jag har skrivit att den som talar är Job.
Och jag försökte antyda att det är Helige Ande som talat det som står i Bibeln, genom författarna, och de personer som beskrivs däri. Och det duskriver om hur Job säger att jorden, med sin rundel, är upphängd i intet, vilket de inte alls visste då, visar att Gud talar genom Job.
Anonym
#7. Publicerat 2022-11-05 av Anonym
Just det här citatet betyder inte så mycket för mig och det är långt ifrån höjdpunkterna i boken. Men jag tycker att det är intressant då det finns de som påstår att bibeln säger att Jorden är platt, och att en rund jord som svävar i rymden är något som inte ger mening åt tillvaron.
Guds beskrivning av Behemot och Leviatan i kapitel 40 och 41 tycker jag är fascinerande. Det är dinosaurier, med all sannolikhet. Noter och andra föreslår elefanten, krokodilen eller flodhästen, vilket inte alls stämmer in på beskrivningarna. Hur kunde en människa för ca. 5000 år sedan veta att det funnits enorma dinosaurier "för 65 miljoner år sedan"?
-För att de levde när Job vandrade på jorden, är mitt svar. De radiologiska dateringsmetoderna är lika bra som att kasta tärning. Ger helt opålitliga resultat.
Huldah
#8. Publicerat 2022-11-05 av Huldah
Anmärkningsvärt med tanke på att man inte hade denna kunskap på Jobs tid. Inspirerat av Skaparen Jehova tror jag!
Anonym
#9. Publicerat 2022-11-05 av Anonym
vilket de inte alls visste då,

Jag tillhör de som tror att det var känt av de som hade undersökt saken, och i bildade kretsar, till exempel bland de som var flitiga med att använda skrivdon. Den babyloniska astronomin ska ha varit mycket framskriden.
BoazNovax
#10. Publicerat 2022-11-06 av BoazNovax
Just det här citatet betyder inte så mycket för mig och det är långt ifrån höjdpunkterna i boken. Men jag tycker att det är intressant då det finns de som påstår att bibeln säger att Jorden är platt, och att en rund jord som svävar i rymden är något som inte ger mening åt tillvaron.
”En rundel har han välvt såsom gräns för vattnen, där varest ljus ändas i mörker."

Om du med detta citat från Jobs bok vill påstå att Job beskriver en klotformad jord, så får du nog slå upp vad ordet rundel betyder.
Rundel betyder något som är format som en ring.

Så citatet i Jobs bok passar väldigt bra in på en cirkelformad isvall som är en gräns för vattnen,runt en (platt) jord.


?

BoazNovax säger: Moand Välkommen! Så damerna här har väntat på dig. Och nu är du äntligen här.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen